Pengurusan Wasiat Harta Pusaka Di Dalam Islam


Pengurusan Wasiat Harta Pusaka Di Dalam Islam | Pengurusan wasiat sangat penting sebenarnya. Jika tidak diuruskan dengan betul, akan menjadi asbab sesuatu perkara berlaku, samada perkara yang baik mahupun disebaliknya. Kalau nak cerita tentang pengalaman berkaitan wasiat, Atul tiada pengalaman tersebut. Tetapi dari apa yang Atul lihat dan dengar dari pengalaman seseorang yang Atul kenali, asbab wasiat harta pusaka, berlaku salah faham antara adik beradik, sering bermasam muka dan menjarakkan hubungan adik beradik.


Kepentingan hibah harta pusaka dalam islam.

Sering kali kita dipaparkan dalam drama melayu yang  memaparkan konflik keluarga melibatkan wasiat. Konflik terjadi akibat tidak merancang dan memikirkan apa yang berlaku pada masa akan datang termasuk membabitkan kematian sehingga mencetuskan konflik keluarga.

Paling teruk, berlakunya perpecahan dan perbalahan dalam keluarga. Ada kes isteri ditinggalkan sehelai sepinggang kerana harta suami jatuh kepada keluarga mertua apabila pembahagian harta secara faraid digunakan.

Kebanyakan konflik harta pusaka ini berpunca daripada perebutan dan kelemahan mengenal pasti siapa pewaris berpotensi untuk melakukan tuntutan.


Penulisan wasiat harta pusaka dapat mengurangkan konflik

Amat penting masyarakat sekarang menguasai aspek pengurusan harta pusaka kerana ia sangat kompleks untuk difahami secara teori dan praktikal. Walau bagaimanapun, ilmu pewarisan harta pusaka dalam Islam wajib difahami supaya setiap yang masih hidup tidak termakan harta yang batil.

Pengurusan Wasiat Harta Pusaka Di Dalam Islam

Perkara terbaik yang boleh anda lakukan adalah merancang pembahagian aset kepada siapa yang ingin diberikan dan berapa banyak yang akan diagihkan.

Masyarakat perlu tahu membezakan pelbagai instrumen membabitkan harta pusaka, antaranya memahami bahawa hibah boleh diberikan kepada sesiapa sahaja tanpa had.

Wasiat perlu digunakan untuk pembahagian harta pusaka kepada waris dan bukan waris serta terhad kepada satu pertiga daripada harta pusaka. Manakala faraid pula merupakan pembahagian harta pusaka khusus untuk waris sahaja.

Hibah sememangnya sangat penting lebih-lebih yang melibatkan mereka yang mempunyai pelbagai jenis harta pusaka seperti hartanah, rumah dan wang.

Pengurusan harta pusaka tanpa wasiat merupakan satu proses yang sangat panjang dan memakan masa. Proses yang panjang ini boleh menjangkau sehingga 3 hingga 5 tahun dan sudah tentu ia menyebabkan kos yang tinggi.

Masih ramai orang Islam yang menganggap hibah adalah perkara yang tidak begitu penting. Masih ramai lagi orang Islam yang tidak membuat persiapan menulis hibah kerana beranggapan urusan harta diletakkan di bawah faraid sahaja. Sedangkan membuat wasiat adalah perkara yang amat digalakkan dalam Islam.

Orang ramai perlu ada kesedaran akan kepentingan pengurusan harta pusaka. Pemilik harta pula perlu memastikan harta yang ditinggalkan kelak tidak akan menyusahkan dan membebankan waris untuk menguruskannya.

Pengurusan Wasiat Harta Pusaka Di Dalam Islam


Apakah itu wasiat?

Wasiat bermaksud pengakuan seseorang yang dibuat pada masa hayatnya ke atas hartanya atau manfaat yang digunakan bagi tujuan kebajikan atau apa-apa tujuan yang dibenarkan oleh undang-undang Islam selepas kematiannya. Aset orang Islam yang meninggal dunia akan diagihkan kepada waris-waris mengikut Faraid.

Waris yang ditetapkan dalam Islam adalah suami, isteri, ibubapa serta anak-anak yang sah dengan syarat beragama Islam berhak mewarisi harta si mati. Golongan yang tidak dianggap sebagai waris yang layak mewarisi menurut Islam pula adalah anak angkat, anak luah nikah, ibu bapa angkat dan lain-lain lagi.



Pesanan Imam Ghazali, 
Setiap orang Islam hendaklah menulis wasiat setiap kali sebelum ingin tidur malam. 

Manakala hadis daripada Abdullah Bin Umar R.A bahawa Rasulullah S.A.W bersabda yang bermaksud :

Seseorang muslim yang mempunyai sesuatu yang boleh diwasiatkan tidak sepatutnya tidur selama dua malam berturut-turut melainkan dia menulis wasiat di sisinya.
Riwayat al-Bukhari


Menurut Ustaz Indera Shahril Mohd Shahid yang merupakan Pengurus Harta Baitulmal, Majlis Agama Islam Selangor, walaupun hukum berwasiat merupakan satu perbuatan sunat yang digalakkan, namun hukum berwasiat juga boleh berubah mengikut situasi berikut

Wajib berwasiat.
👉 Wasiat menjadi wajib apabila seseorang mempunyai tanggungjawab yang perlu ditunaikan yang berbentuk 'hak Allah' seperti zakat, kafarah dan haji yang dibimbangi tidak dapat ditunaikan sekiranya tidak diwasiatkan kepada seseorang untuk melaksanakannya. 
👉 Begitu juga tanggungjawab berkaitan hak manusia seperti mempunyai harta yang diamanahkan kepadanya dan hutang yang belum diselesaikan.

Haram berwasiat.
👉 Wasiat menjadi haram apabila seseorang mewasiatkan sesuatu perkara yang diharamkan oleh syarak atau bertujuan untuk memudaratkan waris.

Harus berwasiat.
👉 Wasiat menjadi harus jika dibuat kepada orang kaya sama ada daripada kaum kerabat atau mana-mana pihak dengan tidak mempunyai tujuan tertentu. 
👉 Jika wasiat itu bertujuan untuk melakukan kebajikan dan menghubungkan tali silaturahim, maka ia menjadi sunat.

Makruh berwasiat.
👉 Wasiat menjadi makruh jika pewasiat mempunyai harta yang sedikit namun pada masa yang sama mempunyai waris yang miskin yang sangat memerlukan harta. 
👉 Demikian juga adalah tidak wajar memberikan wasiat kepada orang fasik atau orang yang sering melakukan maksiat kerana dibimbangi pemberian wasiat itu akan meningkatkan lagi kecenderungannya untuk melakukan maksiat. 

Penulisan wasiat adalah amat digalakkan kerana ia merupakan suatu tindakan mulia untuk menzahirkan keinginan pewasiat terhadap pembahagian harta yang telah dikumpul semasa hidup. Pewarisan harta yang dirancang melalui wasiat ini dapat diagihkan untuk tujuan kebajikan dan kepada keluarga tersayang selepas kematian.


Apakah perkara penting dalam menyediakan wasiat?

Terdapat dua perkara penting dalam menyediakan wasiat dimana orang yang menyediakan wasiat sebelum mati biasanya akan melakukan perkara berikut:
  1. Mengumpul semua dokumen yang diperlukan (berkaitan harta dan waris)
     
  2. Melantik pentadbir (wasi). Pentadbir yang dilantik ini boleh terdiri daripada waris, bukan waris, peguam atau institusi pengurusan harta pusaka seperti Amanah Raya Berhad dan Perbadanan Wakaf Negeri untuk Majlis Agama Islam Negeri.

Sekiranya ada wasi yang dilantik, pembahagian harta pusaka dapat dijalankan secara telus. Bagi kes harta kepada anak di bawah umur 18 tahun, pengurusan harta pusaka akan diserahkan kepada pemegang amanah sebelum dipindahkan kepada pewarisa apabila cukup umur dan berupaya mentadbir hartanya sendiri.

Dengan adanya dua perkara ini, pengurusan tuntutan harta pusaka akan menjadi lebih mudah. Apabila kita melakukan wasiat dan melantik wasi, urusan peninggalan harta dapat diuruskan secara profesional oleh wasi yang dilantik.

Jadi, disini diingatkan betapa pentingnya wasiat disediakan semasa hidup supaya proses tuntutan harta pusaka yang panjang dan melibatkan kos yang tinggi ini dapat dielak. Malah, jelas sekali wasiat boleh membantu menjadikan proses tuntutan harta pusaka menjadi lebih mudah dan cepat.

Marilah kita berusaha untuk menguruskan pewarisan harta dengan baik selagi masih hidup ini dengan mempelajari cara atau proses menyediakan wasiat ini untuk kemudahan waris kita kelak.

Tapi perlulah diingat bahawa syaratnya ialah ia mestilah bukan kepada waris kita, dan juga tidak lebih 1/3 harta pusaka.

Sekiranya hendak dibuat buat wasiat kepada isteri dan anak, sah atau tidak ? jawapanya adalah tidak sah, kerana anak ialah waris kita


Jika buat wasiat kepada anak angkat. Boleh ke?

Jawapannya boleh. Cuma terhad kepada 1/3 sahaja. Kalau nak bagi semua harta kepada ahli waris atau anak angkat, maka instrumen hibah adalah yang paling sesuai.


Continue Reading

Pelan Rumah Banglo 2 Tingkat 7 Bilik Tidur Dan 7 Bilik Air


Pelan Rumah Banglo 2 Tingkat 7 Bilik Tidur Dan 7 Bilik AirSemua orang impikan ada rumah di atas tanah sendiri. Lebih seronok jika rumah tersebut direka mengikut rekaan yang diimpikan. Begitu juga dengan Atul, rumah banglo 2 tingkat dan mempunyai kawasan yang luas memang menjadi impian Atul sejak kecil lagi. Ini kerana Atul mempunyai keluarga yang ramai. Atul rasa sangat seronok jika dapat berkumpul bersama kaum keluarga. Jadi bagi Atul, pelan rumah yang Atul kongsikan ini sangat menarik rekaannya.

Pelan Rumah Banglo 2 Tingkat 7 Bilik Tidur dan 7 Bilik Air (3500 kaki persegi)

Pelan Rumah Banglo 2 Tingkat 7 Bilik Tidur Dan 7 Bilik Air

Pelan ini baru di peringkat cadangan dan telah pun diubah oleh klien. Jadi pelan yang lama ni kami bolehlah kongsikan dengan tuan puan. Kerana susun atur bilik dalam pelan terkini pun dah tak sama lagi. Inilah kelebihan buat rumah sendiri, boleh ubah pelan layout rumah sampai puas hati sebelum proses permohonan ke majlis tempatan di lakukan untuk sijil CCC.

Pelan Rumah Banglo 2 Tingkat 7 Bilik Tidur Dan 7 Bilik Air

Rumah banglo 2 tingkat dengan rekaan ini sesuai dibina di atas sebidang tanah yang sekurang kurangnya 6000 ke 7000 kaki persegi. Yang penting saiz tanah tersebut bukan lot tanah lidi, iaitu tanah yang mempunyai ukuran lebar yang kecil jika dibandingkan dengan panjangnya.

Rekabentuk luaran rumah ini menggunakan line groove untuk menaikkan seri rumah ini. Tak adalah rumah ni nampak kosong saja kan.

Bumbung pula menggunakan atap jenis genting, kerana bentuk bumbung yang digunakan adalah jenis bentuk A. Bumbung genting memerlukan sudut yang sesuai untuk mengelakkan air hujan tidak bocor. Sekiranya anda minat bumbung moden yang lebih mendatar dengan kecerunan yang rendah boleh pertimbangkan untuk bumbung metal decking dan "concrete slab" yang banyak digunakan untuk rumah rumah moden.

Pelan Rumah Banglo 2 Tingkat 7 Bilik Tidur Dan 7 Bilik Air
Susun atur untuk arah bawah rumah ini.

Seperti yang boleh diperhatikan, rumah ini perlu dibina di atas sebidang tanah yang bersaiz agak luas. Panjang dan lebar maksimum untuk tingkat bawah saja ialah 51 x 58 kaki. Memang luas dan selesa. Sebab bilangan bilik tidur pun sebanyak 7 semuanya.

Ruang tempat letak keretanya memang luas 24 x 20 kaki , boleh menempatkan 2 buah kereta bersaiz sedan (contohnya proton persona) dengan ruang yang luas di antara keduanya. Kurang risau susah nak keluar dari kereta dan berlaga pintu. Sebaik turun dari kereta, terdapat foyer dengan anak tangga untuk melangkah masuk ke ruang tamu.

Bagi menampakkan keluasan rumah ini, ruang tamu & ruang makannya diletakkan bersebelahan antara satu sama lain. Jadi, bolehlah kita adakan majlis kenduri kendara di kawasan ini seperti bacaan tahlil dan kenduri doa selamat. Nak buat majlis makan makan semasa hari raya pun senang.

Ruang tamu yang luas ini boleh menempatkan set sofa & almari perhiasan. Ruang makannya pula boleh menempatkan meja makan bersaiz besar. Sekiranya anda ingin membayangkan luas rumah & pergerakan ahli keluarga selepas diletakkan perabot, boleh saja minta arkitek untuk susun perabot di dalam pelan tersebut.

Pencahayaan semulajadi rumah.

Satu lagi perkara penting yang wajar kita beri perhatian ialah kedudukan tingkap & kiblat rumah. Rumah yang dibina dengan mengambil kira arah matahari naik & terbenam akan mempunyai beberapa kelebihan seperti
  1. Mudah untuk solat.
  2. Susunan bilik tidur yang tidak menghadap matahari di petang hari akan menyejukkan bilik tidur pada malamnya.
  3. Kedudukan tandas yang tidak menghadap kiblat.
  4. Susunan tingkap di keseluruhan rumah pada lokasi yang strategik supaya rumah tidak kelihatan suram walaupun tanpa lampu dibuka pada siang hari.

Dengan banyaknya tingkap, timbul keperluan untuk memasang grill bagi melindungi keselamatan penghuninya dari penceroboh. Tapi tak mengapa, kami boleh bantu uruskan semua ini.

Kepentingan merancang kedudukan bilik tidur & bilik air tetamu.

Pelan Rumah Banglo 2 Tingkat 7 Bilik Tidur Dan 7 Bilik Air

Satu perkara penting yang sering kami perhatikan ialah, kedudukan bilik air tetamu yang pintunya terdedah secara langsung kepada ruang tamu & ruang makan. Bayangkan tetamu yang sedang makan di meja ternampak orang keluar masuk bilik air, pasti hilang seleranya kan? Sedangkan perkara ini boleh kita atasi diperingkat rekaan lagi. Insyaallah pegawai pemasaran & arkitek terlatih di Nas Nuri Construction akan mengenalpasti kelemahan pada pelan rumah lebih awal lagi.

Masalah ini telah pun di atasi di dalam pelan ini, kedudukan bilik tidur tetamu & laluan ke bilik air tetamu terletak rapat ke dinding serta sedikit terselindung dari ruang makan. Tetamu boleh bermalam di rumah ini tanpa memberikan gangguan besar kepada tuan rumah kerana pengasingan bilik yang baik ini.

Susun atur bilik tidur untuk ahli keluarga.

Selain itu, rumah ini juga mempunyai pengasingan yang baik antara tetamu yang berkunjung dengan ruang rumah untuk keluarga. Perhatikan gambar di bawah.

Pelan Rumah Banglo 2 Tingkat 7 Bilik Tidur Dan 7 Bilik Air

Master bedroom & 2 bilik tidur yang lain dipisahkan dengan ruang makan oleh dinding. Semasa pintu bagi ketiga tiga bilik ini dibuka, para tetamu yang berkunjung tidak akan nampak keadaan di dalam bilik tidur tersebut.

Ketiga tiga bilik ini juga dilengkapi dengan bilik air di dalamnya. Master bedroom pula i mempunyaruang wardrobe khas untuk meletakkan almari pakaian & aksesori orang perempuan. Kedudukan master bedroom di aras bawah rumah sangat bagus kerana selepas kita berusia, lutut dan kaki kita tidak cukup kuat lagi untuk mendaki tangga.

Bilik tidur dengan tandas di dalamnya juga sesuai untuk anak perempuan ataupun anak yang sudah berumah tangga menjaga aurat keluarga masing masing semasa bermalam di rumah ibu bapa.

Sekarang ini kita lihat pula ruang dapur.


Susun atur raung dapur banglo ini.

Pelan Rumah Banglo 2 Tingkat 7 Bilik Tidur Dan 7 Bilik Air

Laluan masuk ke dapur juga agak tersembunyi dari ruang makan & ruang tamu. Dapur untuk rumah ini agak luas dan mempunyai pengasingan antara "wet kitchen" untuk memasak & "dry kitchen" untuk penyediaan bahan masakan.

Rancang ruang rumah anda sebaiknya dengan bantuan Perekabentuk Dalaman / Interior Designer.

Sekiranya anda merancang untuk memasang kabinet di dapur, ataupun membuat meja "counter top" atau jenis "island" boleh maklumkan pada arkitek atau perekabentuk dalaman untuk cadangkan susunan yang memanfaatkan ruang. Nasihat ini juga terpakai untuk keseluruhan rumah, termasuk di ruang tamu.

Bagi memudahkan tuan rumah membasuh baju & menyidainya di ampaian, kedudukan "bilik laundry" diletakkan bersebelahan dengan "wet kitchen". Atau jika anda bercadang untuk meletakkan pengering baju elektrik, boleh saja letakkan di ruang ini.

Sekarang kita lihat pula susunan bilik di tingkat atas.

Susun atur bilik di aras atas.

Pelan Rumah Banglo 2 Tingkat 7 Bilik Tidur Dan 7 Bilik Air
Atas permintaan dari tuan rumah, ruang atas mempunyai 3 buah bilik tidur yang masing masing mempunyai bilik air yang boleh di akses dari dalam bilik tidur sahaja.

Kelebihan rekaan sebegini pada rumah 2 tingkat ialah, memudahkan penjagaan aurat oleh ahli keluarga wanita. Jadi anak anak perempuan boleh tinggal di tingkat atas tanpa perlu memakai tudung dan baju yang menutup aurat walaupun semasa menerima kunjungan tetamu.

3 Bilik tidur ini dihubungkan oleh ruang keluarga. Ruang ini sesuai untuk diletakkan televisyen ataupun almari bacaan untuk anak anak menyiapkan kerja sekolah bersama sama.

Di bawah ini pula adalah pelan cadangan untuk bumbung rumah ini.

Cadangan pelan bumbung rumah 2 tingkat

Pelan Rumah Banglo 2 Tingkat 7 Bilik Tidur Dan 7 Bilik Air

Rekabentuk bumbung sangat penting supaya air yang jatuh dari bumbung mengalir dengan baik & tidak mempunyai kelemahan dari segi rekaan. Rekaan yang lemah akan menyebabkan banyak masalah seperti air masuk ke dalam rumah semasa hujan lebat dan tempias.

Rekaan pagar yang dicadangkan.

Rumah yang dibina menggunakan pembiayaan bank dan dari badan kerajaan seperti LPPSA wajib mempunyai pagar. Dalam kes rumah ini, terdapat permintaan untuk membina tembok batu di bahagian tanah yang bersempadankan jalan raya.

Pelan Rumah Banglo 2 Tingkat 7 Bilik Tidur Dan 7 Bilik Air

Rekabentuk pintu pagar & grill rumah sekadar cadangan saja. Anda boleh minta corak & pattern pagar yang diminati dari staf bahagian kemasan kami. Jika anda minat rekaan di atas, pintu pagar jenis ini dilengkapi dengan peti surat, meter api & air. Kalau nak pasang autogate pun boleh diuruskan

Pelan Rumah Banglo 2 Tingkat 7 Bilik Tidur Dan 7 Bilik Air

Di bawah ini kami sertakan pula rupa untuk bahagian belakang rumah. Boleh perhatikan sendiri kedudukan tingkap yang disusun untuk pencahayaan yang baik disekeliling rumah.

Pelan Rumah Banglo 2 Tingkat 7 Bilik Tidur Dan 7 Bilik Air

Sekiranya tanah anda luas saiznya, kos untuk membina pagar konkrit yang kukuh agak tinggi harganya. Buat permulaan, kita boleh buat dahulu pagar sementara menggunakan pagar jenis chain link. Jika tanah anda bersempadankan rumah jiran yang telah membina pagar jenis konkrit, banyak juga kos dapat kita jimatkan di sana.

Pelan Rumah Banglo 2 Tingkat 7 Bilik Tidur Dan 7 Bilik Air

Terima kasih kerana membaca artikel ini sehingga ke hujungnya. Di harap sedikit sebanyak pembaca semua dapat gambaran tentang rumah 2 tingkat & kelebihan yang kita perolehi dengan membinanya sendiri.

Perlu di ingat, pelan ini hanyalah cadangan sahaja kerana setiap pelanggan yang datang menemui kami mempunyai bentuk & saiz tanah yang berbeza. Jenis tanah & topogrofi tanah juga tidak sama.

Jadi, kalau anda mempunyai impian untuk membina rumah di atas tanah sendiri, memang banyak persediaan yang perlu di lakukan.

Jika anda perlukan bantuan untuk membina rumah banglo sesebuah di Selangor & kawasan tertentu di Negeri Sembilan boleh hubungi staf kami Encik Fairul di 0193487372.

Continue Reading

Penginapan Di Cameron Highland Mesra OKU dan Warga Emas

Penginapan Di Cameron Highland Mesra OKU dan Warga Emas | Seronok rasanya kalau pergi bercuti dapat bawa keluarga sekali, terutamanya adik beradik, Ibu dan Ayah. Luangkan masa berkumpul bersama-sama, mencipta memori manis bersama-sama. Tambahan pula bila dapat bercuti di Cameron Higland. Suasana yang sejuk, pemandangan menghijau lagi mendamaikan jiwa.

Tetapi, kadang-kadang ibu dan ayah tidak mahu ikut anak-anak bercuti, terutama sekali apabila mereka telah berusia dan kategori warga emas. Kalau boleh mereka tidak mahu menyusahkan anak-anak disebabkan beberapa faktor seperti taraf kesihatan yang tidak menentu, sukar bergerak akibat sakit sendi lutut, menggunakan kerusi roda dan lain-lain lagi.

Namun, itu bukan alasan untuk tidak bawa mereka pergi bercuti ke Cameron Highland. Di Cameron Highland juga terdapat penginapan mesra OKU dan warga emas. Atul yakin, ibu dan ayah anda pasti akan gembira dan selesa ketika bercuti di Cameron Highland. Jika nak tahu dimana, teruskan pembacaan ya.

Cameron Highland: Penginapan Mesra OKU dan Warga Emas 

Nak cari penginapan mesra OKU dan warga emas? Korang patut stay di Darul Makmur Chalet yang dimiliki oleh Majlis Ugama Islam Dan Adat Resam Melayu Pahang ini.

Penginapan Di Cameron Highland Mesra OKU dan Warga Emas
Darul Makmur Chalet
Terdapat 14 buah penginapan jenis bilik (bilik standard / bilik keluarga / bilik bersambung) dan 2 buah penginapan jenis homestays (Homestay Lily / Homestay Lavender) yang mudah di akses tanpa perlu naik tangga dan lengkap dengan kemudahan asas termasuk mesin basuh baju. Bagi penginapan jenis homestay tu boleh muat sampai 8 orang dewasa dengan selesa. Kemudahan wifi percuma turut disediakan. Kalau nak buat BBQ pun boleh sebab ada tempat memanggang disediakan.

Reviu Tetamu :
“Sarapan yang disediakan bersesuaian dengan keperluan pelbagai penginap. Saya suka mencadangkan penginapan ini kepada ahli keluarga dan teman-teman saya. Kawasan chalet yang mesra warga emas dan warga OKU amat saya sukai. Tidak perlu mendaki tangga bagai. Ia sangat menyenangkan.”


Alamat :
45, Kampung Taman Sedia,
Tanah Rata, 39000 Cameron Highlands, Pahang.

Harga :
Dari RM120 semalam

Continue Reading

Topeng Muka atau Penutup Hidung dan Mulut (Jenis dan cara pakai)



Topeng Muka atau Penutup Hidung dan Mulut (Jenis dan cara pakai)

Topeng Muka atau Penutup Hidung dan Mulut | Kini terdapat bermacam-macam jenis wabak dan pencemaran yang melanda seperti Influenza, H1N1, SARS dan yang terbaru adalah COVID-19.

Penularan wabak COVID-19 berlaku sangat pantas sehingga ia diklasifikasikan sebagai pendemik. Ini kerana ia telah menular ke seluruh dunia.


Susulan daripada fenomena ini, orang ramai diminta untuk menjaga kebersihan diri, dan mengutamakan keselamatan diri. Antara langkah-langkah pencegahan yang dicadangkan adalah dengan memakai topeng muka atau penutup hidung dan mulut.

Pemakaian topeng muka atau penutup hidung dan mulut ini lebih diutamakan kepada individu yang mempunyai gelaja jangkitan wabak. Namun begitu, kepada individu yang tidak mempunyai gejala jangkitan wabak, mereka juga boleh menggunakan topeng muka atau penutup hidung dan mulut ini terutama sekali jika berada di tempat awam, tempat yang padat dengan orang ramai, atau bersama-sama dengan individu yang mempunyai tanda-tanda jangkitan wabak.

Untuk entri kali ini, Atul ingin kongsikan beberapa jenis topeng muka atau penutup mulut yang sesuai digunakan ketika penularan wabak dan berlakunya pencemaran udara.

Topeng Muka atau Penutup Hidung dan Mulut (Jenis dan cara pakai)


Jenis Topeng Muka atau Penutup Hidung dan Mulut yang sesuai digunakan ketika wabak dan pencemaran

Topeng N95

Topeng Muka atau Penutup Hidung dan Mulut (Jenis dan cara pakai)

Menurut Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM), penggunaan topeng muka atau penutup hidung dan mulut jenis N95 adalah yang paling berkesan ketika musim wabak atau berlakunya pencemaran seperti Jerebu kerana ia dapat menapis partikel sehalus 0.1-0.3 mikron.

Surgical mask

Topeng Muka atau Penutup Hidung dan Mulut (Jenis dan cara pakai)

Surgical mask (topeng muka pembedahan) pula, boleh membantu mengurangkan penyebaran virus. Topeng muka ini boleh membantu melindungi pengguna walaupun dalam ‘limited protection’ (efisiensi yang lebih rendah).

Topeng muka pembedahan ini membantu menghalang titisan partikel dan melindungi daripada terus masuk ke dalam mulut dan hidung si pengguna. Topeng muka ini hanya dapat menapis 12 peratus partikel besar halus yang berukuran sekecil 2-3 mikron yang terampai di udara berbanding N95
Topeng Muka atau Penutup Hidung dan Mulut (Jenis dan cara pakai)
Perbezaan antara Topeng Muka Pembedahan dan Topeng N95

Topeng kain

Topeng Muka atau Penutup Hidung dan Mulut (Jenis dan cara pakai)

Tahukah anda, pemakaian topeng muka atau penutup hidung dan mulut jenis kain ini, sebenarnya tidak membantu malah boleh memberikan kesan buruk kepada si pemakai. Hal ini kerana bakteria yang melekat pada permukaan kain tidak ditapis dan kemungkinan besar zarah yang lebih halus boleh sampai ke bahagian organ dalaman seperti paru-paru sehingga boleh memudaratkan kesihatan. Selain itu, topeng muka jenis kain ini juga akan cepat basah sehingga boleh menyebabkan ketidakselesaan berlaku pada si pemakai.

Pemilihan topeng muka jenis kain ini selalunya disebabkan beberapa faktor seperti kecomelan topeng tersebut. Ini kerana mereka boleh memilih jenis corak kain yang disukai. Faktor seterusnya mungkin disebabkan topeng muka seperti N95 dan Surgical mask telah kehabisan stok. Selain itu, topeng jenis kain ini mudah diperoleh dan juga mudah untuk dibuat sendiri. 

Faktor-faktor diatas telah menyebabkan orang ramai mengambil alternatif untuk memakai topeng kain sebagai langkah pencegahan daripada terkena wabak dan pencemaran yang sedang berlaku.

Jadi, apakah pilihan topeng muka atau penutup hidung pilihan anda?

Berikut, Atul sertakan juga panduan dan cara menggunakan topeng muka atau penutup hidung dan mulut dengan cara yang betul.

Cara Menggunakan topeng Muka atau penutup hidung dan mulut dengan betul

Topeng Muka atau Penutup Hidung dan Mulut (Jenis dan cara pakai)

Perlu diingatkan, sebelum menggunakan topeng muka atau penutup hidung dan mulut ini, anda dikehendaki untuk mencuci tangan dengan air dan sabun atau hand sanitizer terlebih dahulu. Ini bertujuan untuk mengelakkan topeng terdedah dengan kotoran yang terdapat ditangan anda.

Topeng Muka atau Penutup Hidung dan Mulut (Jenis dan cara pakai)

Jangan lupa, selepas menggunakan topeng muka atau penutup hidung dan mulut, pastikan anda melupuskannya dengan cara yang betul.

Topeng Muka atau Penutup Hidung dan Mulut (Jenis dan cara pakai)

Akhir kata, sebenarnya pemakaian topeng muka bukanlah jaminan perlindungan 100% bebas jangkitan, Tetapi ia mampu bertindak untuk mengurangkan penyebaran dan jangkitan wabak.  Namun, dengan pemakaian topeng muka yang betul, berserta penjagaan kebersihan tangan, diri dan persekitaran, serta melakukan langkah pencegahan diberi, jangkitan wabak dapat dielakkan dengan lebih berkesan.

Semoga bermanfaat!

Continue Reading

Novel Coronavirus 2019 (COVID-19)

Novel Coronavirus 2019 (COVID-19)

Novel Coronavirus 2019 (COVID-19) merupakan wabak terbaru yang pesat menular ke seluruh dunia.


Apakah coronavirus?

Coronavirus (CoV) adalah sejenis virus yang boleh menyebabkan jangkitan saluran pernafasan. Terdapat beberapa jenis coronavirus seperti
🔎 Severe acute respiratory syndrome coronavirus (SARS)
🔎 Middle East Respiratory syndrome-related coronavirus (MER-CoV)

Coronavirus terbaru yang ditemui di Wuhan, China adalah Novel Coronavirus 2019 (COVID-19)

Apa itu Novel Coronavirus 2019 (COVID-19)?

Novel Coronavirus 2019 (Covid-19) adalah strain baru Coronavirus yang sebelum ini tidak pernah dikenalpasti. Berdasarkan maklumat terkini, COVID-19 berjangkit dari individu ke individu melalui titisan pernafasan atau sentuhan. Jangkitan coronavirus menyebabkan spektrum gejala daripada selesema biasa kepada radang paru-paru (pneumonia) yang teruk.

Gejala atau tanda-tanda Novel Coronavirus 2019 (COVID-19)

Novel Coronavirus 2019 (COVID-19)

Bagaimana Virus Covid-19 boleh berjangkit?

Covid-19 boleh berjangkit melalui:
🔎 Batuk dan bersin oleh individu bergejala
🔎 Sentuhan dengan individu bergejala
🔎 Menyentuh permukaan yang telah tercemar dengan virus

Bagaimana individu yang dijangkiti boleh mengelak daripada menjangkiti orang lain?

🔎 Tutup mulut dan hidung menggunakan tisu apabila batuk dan bersin. Buang tisu yang telah digunakan ke dalam tong sampah dan basuh tangan dengan sabun dan air atau hand sanitizer
🔎 Sentiasa menjaga kebersihan diri

Adakah vasin untuk rawatan?

Berdasarkan maklumat terkini, masih tiada vaksin untuk merawat COVID-19. Rawatan diberi berdasarkan gejala yang dihadapi individu.


Cara mencegah daripada dijangkiti COVID-19

🔎 Jarakkan diri sekurang-kurangnya satu (1) meter dari individu bergejala seperti demam, batuk dan bersin
🔎 Kerap cuci tangan menggunakan air dan sabun atau bahan pencuci tangan (hand sanitizer)
🔎 Elak sentuh mata, hidung dan mulut dengan kerap
🔎 Elak melawat ke negara berwabak
🔎 Duduk dirumah sendiri
🔎 Masak daging dan telur dengan sempurna
🔎 Amalkan pengambilan vitamin atau makanan tambahan (supplement) untuk kuatkan sistem pertahanan badan (sistem imun) seperti Vitamin C. Saranan daripada pihak pakar.

Novel Coronavirus 2019 (COVID-19)

Continue Reading