Kenapa Perlu Ambil Kolagen Hari Ini?

Atul Hamid
3

Kenapa Perlu Ambil Kolagen Hari Ini?

KOLAGEN terkenal dengan manfaatnya terhadap kesihatan, terutamanya kesihatan kulit. Walaupun tubuh manusia mencipta kolagen secara semulajadi, tetapi terdapat beberapa sebab mengapa kita perlu mengambil kolagen bermula hari ini dan kenapa kita perlu kekalkan tahap kolagen pada paras yang optimum dalam tubuh kita.

Berikut merupakan sebab kenapa kita perlukan ambil kolagen hari ini juga?


Kenapa Perlu Ambil Kolagen Hari Ini: Kesihatan kulit yang lebih baik

Kenapa Perlu Ambil Kolagen Hari Ini?

Pendedahan kepada pelbagai faktor termasuk peningkatan umur boleh menyebabkan keanjalan kulit hilang secara beransur-ansur.

Ramai yang percaya dengan pengambilan kolagen dalam menu harian dapat memastikan kesihatan kulit yang optimum serta membantu mengurangkan kesan penuaan seperti garis halus dan kedutan, justeru dapat meningkatkan keanjalan kulit.

Terdapat beberapa bukti yang menyokong tuntutan ini. Salah satunya seperti dalam kajian jurnal Skin Pharmacology dan Physiology telah menunjukkan kesan penambahan kolagen pada kulit wanita selepas mengamalkan kolagen. Dalam kajian ini, wanita dikehendaki mengambil suplemen kolagen selama 8 minggu. Selepas 8 minggu mendapati kulit wanita yang mengambil kolagen mempunyai tahap keanjalan dan kelembapan yang lebih tinggi berbanding dengan wanita yang tidak kolagen.


Kenapa Perlu Ambil Kolagen Hari Ini: Menyokong kesihatan sendi yang lebih baik

Kenapa Perlu Ambil Kolagen Hari Ini?

Kebanyakan mereka yang berusia mempunyai masalah berkaitan dengan sendi. Khususnya, tulang rawan, tulang belakang, tendon dan ligamen. Begitu juga dengan mereka yang aktif bersukan seperti pemain bola sepak.

Disebabkan kolagen membentuk blok bangunan asas sendi, ia memainkan peranan penting untuk menyokong sendi yang lebih fleksibel.

Kolagen kaya dengan asid amino untuk memberikan sokongan dan keanjalan kepada tisu penghubung seperti tulang rawan, tulang belakang, tendon dan ligamen untuk menyokong gaya hidup aktif.

Satu kajian yang diterbitkan dalam Databases SciELO mendapati suplemen kolagen hidrolisis membantu menggalakan kesihatan bersama dan berpotensi memulihkan ketumpatan tulang individu yang mengalami osteoporosis dan osteoarthritis. Kajian itu juga menunjukkan bahawa ia membantu mengurangkan masalah berkaitan sendi


Kenapa Perlu Ambil Kolagen Hari Ini: Membantu Peningkatan Jisim Otot

Kenapa Perlu Ambil Kolagen Hari Ini?

Ada beberapa bukti yang menunjukkan dengan mengamalkan suplemen kolagen dapat membantu meningkatkan jisim otot.

Kajian yang diterbitkan dalam The British Journal of Nutrition menyatakan,  53 lelaki menunjukkan kesan positif selepas pengambilan kolagen. Setiap peserta dibahagi kepada kumpulan yang mengambil 15 gram kolagen setiap hari dengan yang tidak mengambilnya selama 12 minggu. Daripada hasil kajian itu mendapati mereka yang mengambil kolagen menunjukkan peningkatan terhadap kekuatan dan jisim otot yang jauh lebih bagus daripada mereka yang tidak mengambilnya.
Oleh itu, para penyelidik berpendapat bahawa kolagen membantu merangsang pengeluaran protein yang bertanggungjawab terhadap pertumbuhan otot.


Kenapa Perlu Ambil Kolagen Hari Ini: Membantu Menghalang Kerapuhan Tulang


Individu telah meningkat usia sudah pastinya mengalami pengeluaran kolagen yang perlahan, keadaan ini menyebabkan tulang menjadi lemah dan kurang sokongan. Keadaan ini boleh membawa kepada berlakunya masalah osteoporosis.

Oleh itu, pengambilan kolagen amatlah diperlukan untuk membentuk struktur tulang serta memastikan tulang menjadi kuat.

Terdapat beberapa bukti yang menunjukkan pengambilan kolagen dapat membantu mencegah kemerosotan kepadatan dan kekuatan tulang.

Seperti kajian dalam Journal of Medicinal Food menyatakan terdapat kajian terhadap kumpulan wanita yang mengambil kalsium sahaja dan kalsium beserta 5g kolagen selama 1 tahun. Pada akhir kajian, mendapati wanita yang mengambil suplemen kalsium dan kolagen telah menurunkan kadar kandungan protein darah yang menyebabkan kepadatan tulang merosot daripada mereka yang hanya mengambil kalsium sahaja


Kenapa Perlu Ambil Kolagen Hari Ini: Menyokong Kesihatan Jantung

Kenapa Perlu Ambil Kolagen Hari Ini?

Pengambilan kolagen juga membantu menyokong sistem kardiovaskular yang sihat.

Mengikut kajian dalam Journal Atheroscler Thrombosis sebanyak 30 peserta yang mana separuh daripadanya mengambil 16g kolagen tripeptida selama 6 bulan. Kumpulan ini menunjukkan pengurangan yang ketara dalam masalah berkaitan arteri dan pengurangan paras kolesterol jahat dalam darah. Keadaan ini menyokong kesihatan jantung yang lebih baik


Kenapa Perlu Ambil Kolagen Hari Ini: Membantu Menghasilkan Rambut Dan Kuku Yang Sihat

Kenapa Perlu Ambil Kolagen Hari Ini?

Rambut dan kuku kita memerlukan kolagen untuk mendapat kekuatan dan keanjalan. Ciri-ciri antioksidannya membantu melawan radikal bebas yang boleh membuat rambut beruban dan membuatkan kuku menjadi rapuh.

Apabila badan mempunyai kolagen yang mencukupi, ia menyokong penyerapan nutrien pada kulit kepala dan membina semula struktur asas kuku, supaya dapat tumbuh dengan sihat, memberikan rambut berkilat dan kuku yang kuat.



Kenapa Perlu Ambil Kolagen Hari Ini: Pengurangan Kolagen Berlaku Setiap Tahun
Kenapa Perlu Ambil Kolagen Hari Ini?

Menurut pembantu Profesor dermatologi di University of Pittsburgh dan Pengarah Pembedahan Kosmetik dan Pusat Kesihatan Kulit, selepas berumur 20 tahun penghasilan kolagen berkurangan sebanyak 1% berbanding tahun sebelumnya

Pengurangan ini membawa kapada garis halus, kedutan, dan kulit yang kering serta kusam. Untuk mengurangkan kesan ini, anda perlu mula mengambil kolagen sekarang.


Kenapa Perlu Ambil Kolagen Hari Ini: Kolagen Rosak Setiap Hari


Pencemaran alam sekitar, bahan kimia berbahaya, sinar UV dan juga pengambilan makanan mencetuskan radikal bebas di bawah kulit sehingga menyebabkan kerosakan termasuk kolagen

Pendedahan berterusan kepada pencemaran ini dalam jangka masa panjang memberikan kesan buruk kepada kulit. Walaupun kita sedia maklum yang kita sememangnya tidak boleh lari dari pencemaran dan sinar UV. Apa yang boleh dilakukan ialah dengan mula mengambil kolagen setiap hari supaya penghasilan kolagen sentiapa di tahap optimum


Inilah 8 sebab kenapa kita perlu amalkan kolagen setiap hari. Jadi, ayuhlah kita mulakan pengambilan kolagen hari ini juga untuk memastikan kesihatan diri terpelihara secara menyeluruh

Sumber: Medical News Today

Baca juga:



---------------------------------------------------------------



LOVE LIFE, LOVE SHAKLEE!
Your Most Wanted SID -Atul Hamid-
ID NO. - 1077444
untuk order dan pertanyaan,
sila add saya di fb saya, Atul Hamid
atau follow IG saya Atul_Hamid
atau email di zatulzarida@gmail.com
atau sms (wa) +6019-5733761


Post a Comment

3Comments

Terima kasih sudi singgah, baca dan komen di blog Atul ;)

  1. Kolagen Shaklee memang terbaik. Mesti cuba.

    ReplyDelete
  2. Ingatkan untuk cantik je kolagen. Rupanya untuk jantung jgk.

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Check Now
Accept !