Bagaimana Vitamin Shaklee Bantu Pelihara Kesihatan Sendi Lutut

Atul Hamid
0

LUTUT adalah anggota yang sangat penting buat manusia. Lutut merupakan salah satu sendi terbesar dalam tubuh. Lutut manusia merupakan organ tubuh yang menyokong hampir keseluruh berat badan manusia. Terutamanya ketika anda berjalan, berlari, melompat, atau melakukan pelbagai aktiviti. Maka, tidak hairanlah kenapa lutut mudah mengalami kecederaan.


Bagaimana Vitamin Shaklee Bantu Pelihara Kesihatan Sendi Lutut


Oleh sebab itu, memelihara kesihatan sendi lutut adalah amat perlu. Jika lutut tidak di jaga dengan baik, pelbagai risiko akan muncul walaupun masih dalam usia muda.

Berikut merupakan cadangan nutrisi dan jenis vitamin Shaklee yang boleh membantu anda memelihara kesihatan sendi lutut.


Kalsium

Kalsium penting untuk kesihatan tulang, otot dan ligamen. Kekurangan kalsium akan menyebabkan tubuh berisiko mengalami pelbagai penyakit, antaranya seperti gangguan terhadap kesihatan sendi lutut. Kajian menunjukkan pengambilan kalsium berlebihan bukan sahaja membantu menguatkan tulang temulang tatapi juga membantu mengurangkan gejala osteoarthritis.


Manakala magnesium pula diperlukan untuk mengasimilasikan kalsium ke dalam tulang dengan mencegah pembentukan kalsium dalam tisu-tisu lembut dan sendi-sendi. 

Walaupun ramai orang mengambil sumber kalsium setiap hari, tetapi pengambilan sumber magnesium masih tidak mencukupi dan ada juga yang tidak disertai dengan vitamin D.

Sebenarnya, “pemilihan sumber kalsium terbaik adalah yang mengandungi kalsium, magnesium & vitamin D. Ketiga-tiga nutrien ini bekerjasama dalam menggalakan penyerapan ke dalam tubuh kita" (Sumber: The Real Vitamin & Mineral Book)

Oleh itu, untuk mendapatkan sumber kalsium terbaik, anda boleh mengamalkan Ostematrix. 


Bagaimana Vitamin Shaklee Bantu Pelihara Kesihatan Sendi Lutut


Ostematrix mengandungi mengandungi 7 nutrisi lengkap seperti Kalsium, Magnesium, Vitamin D, Boron, Zink, Mangan dan kuprum yang diperlukan oleh tubuh:

Ostermatrix juga berfungsi untuk
  • Membantu mengekalkan kesihatan tulang
  • Membantu mengekalkan kesihatan sendi lutut
  • Membantu menguatkan tulang dengan meningkatkan ketumpatan tulang
  • Membantu memelihara metabolism kerangka dan pertumbuhan otot
  • Membantu mengurangkan risiko masalah arthritis.
Bagaimana Vitamin Shaklee Bantu Pelihara Kesihatan Sendi Lutut


Harga OsteMatrix: RM61.25 / 120 biji 



Vitamin B

Vitamin B terlibat dalam banyak proses biologi yang terdiri daripada pengeluaran sel darah merah, penjanaan tenaga dan saraf yang betul dan fungsi otot.

Kekurangan vitamin B12 boleh menyebabkan keletihan, kesulitan kognitif, kerosakan saraf dan anemia.

Vitamin B12 membantu dengan pelbagai masalah dan kekurangan, termasuk kesakitan sendi pada penghidap arthritis. Vitamin B12 adalah salah satu daripada lapan vitamin B.

Berikut adalah tiga cara vitamin B12 membantu orang dengan sakit sendi dan arthritis.
  1. Menurut Livestrong, vitamin B12 adalah penting untuk tubuh menghasilkan sel-sel darah merah yang baru dan sihat, yang membantu dalam pertempuran melawan anemia yang banyak mengalami penghidap arthritis rheumatoid
  2. Kekurangan vitamin B adalah lazim bagi mereka yang mempunyai arthritis rheumatoid. Dengan mengambil lebih daripada itu, pesakit boleh melawan radikal bebas yang merosakkan sel dan menyumbang kepada masalah seperti itu, kata WebMD.
  3. Sesetengah penyelidikan menunjukkan suntikan vitamin B12 dapat membantu mengurangkan bursitis, yang mana ia merupakan keradangan yang berlaku pada bahagaian sendi, yang disebut bursa. Kesakitan sedemikian berlaku di pinggul, lutut, siku, bahu, dan juga tumit.

Vitamin B yang bagus adalah yang lengkap dengan 8 jenis vitamin B. Anda boleh dapatkan sumber vitamin B daripada B-Complex Shaklee. 


Bagaimana Vitamin Shaklee Bantu Pelihara Kesihatan Sendi Lutut


B-Complex Shaklee lengkap dengan kesemua vitamin B yang diperlukan oleh tubuh. Malah, ianya mempunyai sistem penghantaran nutrien berpaten untuk meningkatkan penyerapan nutrien kritikal iaitu asid folik. Ini yang membezakan B-Complex Shaklee dengan jenama vitamin B lain yang berada di pasaran.

B-Complex dikenali sebagai vitamin saraf yang menenangkan kerana ia berupaya ransang pengeluaran hormon serotonin iaitu hormon gembira. Ini dapat membantu menenangkan dan melegakan tekanan akibat sakit sendi lutut serta membantu dalam melancarkan peredaran darah.

Harga B-Complex Shaklee: RM58.75 / 120 biji 


Asid Lemak Omega 3

Asid lemak Omega-3 adalah lemak yang sihat atau ‘baik’ yang diperlukan untuk menyokong fungsi tubuh.


Bagaimana Vitamin Shaklee Bantu Pelihara Kesihatan Sendi Lutut

Minyak ikan adalah satu bentuk asid lemak yang berasal dari tisu ikan yang berminyak. Ia mengandungi asid lemak omega-3, termasuk asid eicosapentaenoic (EPA) dan asid docosahexaenoic (DHA).


EPA & DHA berfungsi untuk mengurangkan keradangan dengan mengurangkan pengeluaran enzim yang menghakis rawan dan menyebabkan sakit sendi, terutamanya dibahagian lutut.

Omega-3 juga memainkan peranan penting dalam:
  • Mengekalkan ketumpatan mineral tulang
  • Menggalakkan pergerakan sendi, fleksibiliti, mengurangkan kekejangan, bengkak dan kesakitan
  • Mengurangkan keradangan dengan menyekat keradangan dan kemusnahan sendi yang kerap berlaku dalam arthritis
  • Bertindak sebagai pelincir untuk membolehkan sendi-sendi berkeriut serta bergerak dengan lancar.
  • Menggalakkan badan mengeluarkan cecair yang membantu mengawal keradangan
  • Mengurangkan kekakuan yang disebabkan oleh keradangan pada bahagian yang berlaku arthritis rheumatoid,

Untuk dapatkan sumber asid lemak omega yang lengkap dengan EPA dan DHA, anda boleh amalkan Omega Guard Shaklee.


Bagaimana Vitamin Shaklee Bantu Pelihara Kesihatan Sendi Lutut

Minyak ikan Omega Guard berfungsi
  • Melambatkan degradasi tulang rawan
  • Membantu mengurangkan reaksi keradangan dalam sendi-sendi lalu membantu mengurangkan gejala-gejala dalam penyakit sendi
  • Bertindak sebagai pelincir sekaligus membantu anda bergerak dengan lebih bebas dan lancar tanpa rasa sakit.
Bagaimana Vitamin Shaklee Bantu Pelihara Kesihatan Sendi Lutut
“Kajian terkini menunjukkan pengambilan asid lemak omega 3 bersama glukosamina dapat meningkatkankesihatan sendi daripada mengambil glukosamina sahaja”
Harga Omega Guard: RM136 / 90 biji

Baca juga:


Kolagen

Kolagen adalah komponen utama tisu penghubung dalam badan yang memainkan peranan penting dalam memberikan sokongan dan keanjalan kepada tisu penghubung, seperti tulang rawan, tulang, tendon,  ligamen dan kulit. Walaupun kolagen sangat dikenali untuk kecantikan kulit, namun kolagen juga sangat memainkan peranan penting terhadap kesihatan sendi lutut.

Kekurangan kolagen akan mengakibatkan tulang lutut lebih besar daripada rangka lutut sehingga keradangan lutut terjadi. Sekaligus akan menyebabkan sakit sendi lutut berlaku

Antara fungsi kolagen terhadap sendi adalah:
  • Memberi keselesaan terhadap sendi
  • Menjaga rangka lutut
  • Memelihara tulang rawan daripada terhakis
  • Melancarkan pergerakan sendi lutut agar lebih selesa dan lancar.
  • Menguatkan tulang lutut
  • Kolagen bertindak meningkatkan fleksibiliti tulang dan sendi.


Sumber kolagen yang boleh anda amalkan untuk memelihara kesihatan sendi lutut anda adalah Shaklee Collagen Plus Powder (SCP)


Bagaimana Vitamin Shaklee Bantu Pelihara Kesihatan Sendi Lutut

Collagen Powder membekalkan kolagen premium 4,000mg Red Snapper Scales Collagen, yang sangat cepat diserap oleh tubuh.

Shaklee Collagen Powder juga menyediakan molekul yang kecil iaitu sebanyak 1000 dalton. Molekul kecil ini mempunyai penyerapan yang lebih tinggi dan memiliki kadar penyerapan paling optimum.

Kadar penyerapan yang maksima ke dalam tubuh sangat membantu proses baikpulih tulang rawan, otot dan ligamen pada lutut yang tidak sihat, sekaligus beri kelegaan pada sakit lutut tanpa sebarang kesan sampingan.

Harga Kolagen Shaklee: RM298 / 15 sachet

Baca :


Resveratrol (sebatian polifenol)

Resveratrol yang mengandungi sebatian Polifenol merupakan sumber yang kaya dengan antioksidan.

Resveratrol, sebatian polifenol, adalah sumber yang kaya dengan antioksidan dan kuat dengan ciri-ciri anti-radang yang luar biasa. Keradangan dan kesakitan memainkan peranan penting dalam patogenesis osteoartritis lutut (OA) dan boleh menyebabkan kerosakan tisu dan morbiditi.

Kajian dalam Journal Medicinal Food (2018) mendapati Resveratrol mungkin merupakan pilihan "tambahan" yang berkesan dengan meloxicam dalam rawatan pesakit dengan lutut sederhana hingga sederhana OA.


Cara paling mudah untuk dapatkan nutrisi yang mengandungi Resveratrol, sebatian Polifenol adalah dengan mengamalkan Vivix.


Bagaimana Vitamin Shaklee Bantu Pelihara Kesihatan Sendi Lutut

Campuran Sempurna Polifenol daripada botani khas Shaklee termasuk ekstrak Polygonum Cuspidatum, Anggur Muscadine, Eldeberi Eropah dan Lobak Ungu, telah memberikan spektrum polifenol unik yang dapat meningkatkan kesihatan dan jangka hayat sel.

Baca: Ramuan Vivix

Terdapat banyak kajian klinikal dan sains telah merekodkan bagaimana Resveratrol, sebatian polifenol dapat memberi kesan positif kepada sel-sel di dalam badan kita.

Resveratrol, sebatian Polifenol yang terkandung dalam Vivix dapat membantu:

  1. Membantu mengurangkan keradangan dan kesakitan bahagian sendi lutut
  2. Mengekalkan dan memperbaiki fungsi dan struktur sendi lutut.

Baca: Info tentang Polifenol

Seterusnya mengekalkan penyelengaraan yang baik pada sendi normal juga memberikan perubahan yang lebih baik terhadap kesan fisiologi kepada sendi termasuklah faedah yang positif daripada segi;

  • Membantu mengurangkan rasa sakit pada sendi lutut
  • Melancarkan pergerakkan dibahagian sendi lutut
  • Mengurangkan kekakuan (Stiffness) dan ketegangan dibahagian sendi lutut
  • Mengurangkan rasa ketidakselesaan di bahagian sendi lutut

Kandungan Elderberi Eropah yang terdapat di dalam Vivix juga digunakan secara tradisional untuk mencegah dan membantu masalah arthritis.

Minuman botani lazat ini lebih sesuai dan  mudah diambil terutama mereka yang sudah berumur. 

Harga Vivix: RM475 / 150 ml

Baca juga:
Cara Vivix Bertindak
Kebaikan Vivix


Sayangilah lutut anda, lutut yang sihat membantu melancarkan serta memudahkan pergerakan anda. Namun, jika kesihatan lutut mula terjejas, aktiviti harian anda juga turut terjejas. Mencegah lebih baik daripada mengubati.

Berminat untuk dapatkan cadangan vitamin Shaklee untuk pelihara kesihatan sendi lutut anda? 

Untuk dapatkan ebih penjimatan, daftarlah sebagai ahli! (Klik Disini) atau anda juga boleh hubungi Atul dengan klik gambar di bawah ini


Bagaimana Vitamin Shaklee Bantu Pelihara Kesihatan Sendi Lutut

----------------------------------------------------

LOVE LIFE, LOVE SHAKLEE!
Your Most Wanted SID -Atul Hamid-
ID NO. - 1077444
untuk order dan pertanyaan,
sila add saya di fb saya, Atul Hamid
atau follow IG saya Atul_Hamid
atau email di zatulzarida@gmail.com
atau sms (wa) +6019-5733761

Post a Comment

0Comments

Terima kasih sudi singgah, baca dan komen di blog Atul ;)

Post a Comment (0)

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Check Now
Accept !