10 Makanan Tinggi Kalsium

Atul Hamid
1
Kalsium merupakan mineral yang sangat diperlukan dan paling banyak terdapat dalam tubuh manusia. Kalsium memainkan peranan penting dalam kesihatan tulang dan gigi serta sebagai perlindungan daripada berlakunya osteoporosis. Terdapat banyak sumber makanan tinggi kalsium yang boleh kita perolehi antaranya seperti susu dan keju.


10 Makanan Tinggi Kalsium


Berikut merupakan 10 makanan tinggi kalsium yang boleh anda amalkan

 SUSU 


10 Makanan Tinggi Kalsium

Susu adalah salah satu sumber terkaya dengan kalsium dan juga mengandungi vitamin A, B12 dan K dan beberapa unsur surih yang membantu mengimbangi elektrolit. Vitamin A membantu pertumbuhan tulang dan fungsi imun yang sihar yang diperlukan untuk membantu melawan bakteria dan virus. Vitamin B12 mengekalkan saraf dan sel darah merah sihat, dan biotin atau vitamin B7 menguatkan rambut dan kuku dan menurunkan kolesterol.

Tahukah anda?

Satu gelas susu tinggi kalsium (200ml)  = 250 mg kalsium. 
Jika sehari, keperluan kalsium anda adalah 1000 mg, jadi anda perlu minum 4 gelas susu tinggi kalsium sehari untuk mendapatkan kecukupan kalsium yang diperlukan dalam sehari.

Jom lihat hasil dan kesan pengambilan susu setiap hari terhadap kesihatan tulang melalui ujian tulang yang dijalankan oleh Puan Azma


Puan ini mengambil susu setiap hari tetapi keadaan tulang masih merosot.
Anda boleh mengubahnya! Ambil Ostematrix sekarang!

 KEJU 

10 Makanan Tinggi Kalsium

Keju mengandungi kalsium, protein, fosforus dan zink. Ia juga merupakan sumber vitamin A dan B12 yang baik. Walau bagaimanapun, keju boleh beri kesan buruk kepada orang yang ada alergi laktosa atau intoleransi.

Tahukah anda?

Satu ketul keju = 50 mg kalsium. 
Jika sehari, keperluan kalsium anda adalah 1000 mg, jadi anda memerlukan lebih kurang 20 ketul keju sehari untuk mendapatkan kecukupan kalsium yang diperlukan dalam sehari.


 YOGURT 

10 Makanan Tinggi Kalsium

Tambahan kepada manfaat kalsium, probiotik dalam yogurt menjadikannya lebih mudah bagi mereka yang mempunyai sensitiviti laktosa untuk mencerna susu biasa. Yogurt juga mengandungi kalium, vitamin B6, B12 dan magnesium. Sebaliknya, elakkan yogurt dengan menambah gula atau perasa tidak wajar. kandungan protein tinggi Yogurt menjadikannya makanan ringan yang meningkatkan tenaga.


TELUR 


10 Makanan Tinggi Kalsium

Telur mengandungi jumlah kalsium yang sederhana (kira-kira 50 mg setiap 100 gram), dan makanan yang kaya dengan protein ini adalah kebaikan pemakanan, menyediakan vitamin A, D dan B6, serta magnesium. Mereka meningkatkan tahap HDL (Kolesterol baik) dalam darah, yang meningkatkan kesihatan kardiovaskular


 BAYAM 


10 Makanan Tinggi Kalsium

Bayam boleh dimakan mentah atau dimasak dan kaya dengan kalsium, kalium, zat besi, dan vitamin A, C dan B6. Ia juga mempunyai antioksidan yang membantu mengurangkan kesan berbahaya radikal bebas - molekul yang mengganggu pertumbuhan sel yang sihat dan boleh menyebabkan pertumbuhan kanser.

Tahukah anda?

Satu cawan bayam (60g) = 73 mg kalsium. 
Jika sehari, keperluan kalsium anda adalah 1000 mg, jadi anda memerlukan lebih kurang 13 cawan bayam sehari untuk mendapatkan kecukupan kalsium yang diperlukan dalam sehari.


 BROKOLI 


10 Makanan Tinggi Kalsium



Brokoli mengandungi vitamin A dan C, serta potassium dan besi. Satu cawan brokoli mengandungi kira-kira sepuluh peratus daripada jumlah kalsium yang disyorkan harian. Brokoli juga kaya serat, yang menjadikan tubuh berasa lebih kenyang dan mengekalkan pencernaan yang kerap

Tahukah anda?

Satu cawan brokoli = 100 mg kalsium. 
Jika sehari, keperluan kalsium anda adalah 1000 mg, jadi anda memerlukan lebih kurang 10 cawan brokoli sehari untuk mendapatkan kecukupan kalsium yang diperlukan dalam sehari.


 KACANG BENDI 


10 Makanan Tinggi Kalsium

Satu cawan bendi mengandungi lapan peratus keperluan harian kalsium. Bendi boleh digoreng (walaupun ini mengurangkan nilai pemakanan), atau sayuran boleh ditambah kepada sup tradisional

Tahukah anda?

Satu cawan bendi = 80 mg kalsium. 
Jika sehari, keperluan kalsium anda adalah 1000 mg, jadi anda memerlukan lebih kurang 12 setangah cawan bendi sehari untuk mendapatkan kecukupan kalsium yang diperlukan dalam sehari.


 IKAN SARDIN 


10 Makanan Tinggi Kalsium

Sodium berkhasiat juga merupakan sumber kalsium yang hebat. Ikan sardin mengandungi lebih 300 mg kalsium setiap hidangan dan juga merupakan sumber vitamin A, C, D, B6 dan B12. Ia juga mengandungi sejumlah besar mineral besi dan magnesium. Asid lemak Omega-3 juga menonjol dalam sardin. Lemak ini dapat mengurangkan risiko penyakit jantung.

Tahukah anda?

Dua ketul ikan sardin dengan tulang (130g) = 295 mg kalsium. 
Jika sehari, keperluan kalsium anda adalah 1000 mg, jadi anda memerlukan lebih kurang 7 ketul ikan sardin dengan tulang sehari untuk mendapatkan kecukupan kalsium yang diperlukan dalam sehari.


 KACANG SOYA 

10 Makanan Tinggi Kalsium


Kacang soya adalah bahan dalam ramuan yang popular dalam banyak masakan Asia Timur dan penuh dengan nutrien termasuk kalsium, magnesium, vitamin B6, zat besi dan vitamin C. Kehadiran magnesium dengan kalsium adalah penting, kerana kedua-duanya bekerja bersama untuk melaksanakan peranan penting dalam badan.


 ALMOND 

10 Makanan Tinggi Kalsium

Dalam banyak-banyak jenis kekacang, almond juga termasuk antara makanan yang tinggi kalsium. Almond merupakah kudapan yang baik untuk anda yang tengah diet. Selain kalsium, almond juga kaya dengan serat dan Vitamin E.

Tahukah anda?

80 biji badam = 250 mg kalsium. 
Jika sehari, keperluan kalsium anda adalah 1000 mg, jadi anda memerlukan lebih kurang 320 biji almond sehari untuk mendapatkan kecukupan kalsium yang diperlukan dalam sehari.

Banyakkan sumber makanan yang tinggi kalsium. Persoalannya, mampukah kita mengambil setiap makanan atau salah satu daripadanya untuk memenuhi keperluan kalsium seharian kita?

Baca: Keperluan kalsium seharian mengikut peringkat umur

Sedangkan ada diantara kita yang sangat sibuk dengan aktiviti seharian, kadangkala sehingga mengabaikan pengambilan makanan seharian. Keadaan ini menjadikan kita juga turut mengabaikan pengambilan sumber kalsium kita.

Oleh itu, peratusan untuk mendapatkan sumber kalsium yang mencukupi untuk tubuh dalam sehari amatlah rendah. Keadaan ini akan mendatangkan risiko kekurangan kalsium yang boleh menjejaskan kesihatan tulang atau berlakunya kerapuhan tulang di awal usia.

Dengan itu, alternatif lain yang boleh diambil adalah dengan mengambil supplement kalsium.
Ostematrix merupakan supplement kalsium cadangan terbaik yang boleh anda amalkan, kerana ia bukan sekadar kalsium.

10 Makanan Tinggi Kalsium

OsteMatrix mengandungi Kalsium, Magnesium, Vitamin D, Boron, Mangan, Kuprum, Zink. Nutrien-nutrien ini perlu diambil bersama-sama untuk penyerapan oleh tubuh dan menghalang endapan sesetengah mineral. Nutrien-nutrien ini juga sangat penting buat tubuh kita


10 Makanan Tinggi Kalsium

Berikut merupakan perbandingan Ostemarix dengan pengambilan susu dan kacang almond mengikut keperluan seharian.

10 Makanan Tinggi Kalsium


Jadi, dengan Ostematrix, walau sesibuk mana pun anda dengan aktiviti harian anda, anda tetap boleh ambil kaplet Ostematrix sebelum tidur setiap hari. 

Dengan mineral Kalsium yang terdapat dalam Ostematrix, ia mampu membantu anda menjaga kesihatan tulang dengan lebih baik dan memastikan kesihatan tulang berada pada tahap optimum.

Jom lihat, perbezaan tahap kesihatan tulang antara individu yang ambil Ostematrix dan tidak. Watch this video!




Baca juga: 

Berminat untuk dapatkan Ostematrix, boleh hubungi Atul di 019.573.3761 ata klik sahaja gambar dibawah ini.

10 Makanan Tinggi Kalsium


--------------------------------

LOVE LIFE, LOVE SHAKLEE!
Your Most Wanted SID -Atul Hamid-
ID NO. - 1077444
untuk order dan pertanyaan,
sila add saya di fb saya, Atul Hamid
atau follow IG saya Kedai Vitamin Kangar
atau email di zatulzarida@gmail.com
atau sms (wa) +6019-5733761

Post a Comment

1Comments

Terima kasih sudi singgah, baca dan komen di blog Atul ;)

Post a Comment

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Check Now
Accept !