Jualan ke China: kerjasama antara PGMall dan JD Worldwide

Atul Hamid
4

Jualan ke China: kerjasama antara PGMall dan JD WorldwideSejak negara dilanda wabak Covid-19, rakyat lebih memilih untuk membuat pembelian secara dalam talian. Platform e-dagang menjadi pilihan rakyat untuk membuat pembelian. Termasuk juga dengan Atul. Pembelian secara dalam talian adalah lebih selamat pada masa kini untuk mengelakkan diri dari dijangkiti wabak covid-19. Salah satu platform e-dagang yang menjadi pilihan hati rakyat adalah PGMall.

PGMall e-dagang tempatan nombor satu di Malaysia

PG Mall merupakan satu-satunya platform e-dagang tempatan nombor satu di Malaysia. Platform PG Mall telah ditubuhkan sejak tahun 2017 lagi. PG Mall Sdn. Bhd. ditubuhkan atas cetusan idea dari Dato ’Wira Louis Ng dan bertujuan untuk mengembangkan dan merapatkan jenama buatan Malaysia ke serata dunia.

Jualan ke China: kerjasama antara PGMall dan JD Worldwide

PGMall beroperasi di bawah model perniagaan perkongsian ekonomi yang unik, yang menghubungkan antara penjual dan pembeli tempatan di platform yang menyediakan banyak perkhidmatan kepada penyedia perkhidmatan logistik dan pembayaran. Untuk menyokong ekonomi tempatan, PGMall telah bekerjasama secara aktif dengan kerajaan tempatan untuk mendorong aktiviti yang menyokong penjual dan produk tempatan melalui kempen PENJANA seperti Kempen E-dagang Kepada Perusahaan Mikro dan Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS), Kempen Shop Malaysia Online (SMO), dan Kempen Beli Barangan Malaysia (KBBM ).

PGMall telah berjaya membuktikan dalam tempoh 4 tahun sejak penubuhannya, mereka telah mengembangkan perniagaan secara lebih agresif ke tahap yang lebih tinggi dan muncul sebagai Pasaran Dalam Talian Ketiga Paling Banyak Dikunjungi di Malaysia antara dua e-dagang pemilik asing yang telah lama ditubuhkan di Malaysia. Mengikut maklumat dinyatakan oleh iPrice, pada suku keempat tahun 2020, jumlah kunjungan bulanan mencecah 8 juta pelawat dan ini menjadikan PGMall sebagai platform pasaran atas talian nombor 1 di Malaysia.

PGMall merentasi e-dagang antarabangsa

Pada 28 April yang lalu, secara rasminya, PGMall telah melancarkan Program Jualan ke China di Le Meridien Kuala Lumpur Hotel. JD.com adalah platform peruncit terbesar dalam talian di China yang mempunyai piawaian yang tinggi terhadap kualiti, keaslian, dan produk yang di tawarkan kepada pembeli dalam talian secara meluas termasuk dari segi makanan, pakaian hingga peralatan elektronik dan kosmetik. 

Jualan ke China kerjasama antara PGMall dan JD Worldwide
Jualan ke China kerjasama antara PGMall dan JD Worldwide

Berpegang teguh pada tagline 'Bridging Local to the World', PGMall kini mampu merapatkan perniagaan tempatan dengan pasaran terbesar di dunia, iaitu China melalui Kerjasama dengan JD Worldwide. Harapan Kerjasama ini dapat membantu perniagaan yang terjejas untuk keluar dari masalah kewangan yang disebabkan oleh wabak Covid-19. PGMall dan JD Worldwide telah mengadakan majlis menandatangani kerjasama platform merentas negara secara maya pada 27 Januari 2021 yang lalu. 

PGMall bantu PKS keluar dari krisis kewangan

Dato’ Wira Louis Ng Chun Hau, Pengasas dan Pengarah Urusan PGMall mengatakan, "Banyak perniagaan tempatan, terutama, PKS mengalami kekangan kewangan sejak pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) pada bulan Mac tahun lalu akibat daripada berlakunya Wabak Covid19. Mengingat keadaan pandemik yang sedang berlaku, kami merasakan bahawa PKS sangat memerlukan bantuan untuk menyesuaikan diri dan mencari kaedah alternatif untuk bertahan dari krisis kewangan ini. Kami berharap dengan kerjasama antara PGMall dan JD Worldwide, kami dapat membantu perniagaan tempatan untuk terus bertahan dan pulih dengan menawarkan mereka saluran alternatif dari luar negara untuk melindungi perniagaan mereka."

 

“Tidak seperti pasaran dalam talian yang lain kebanyakannya memasarkan produk China ke pasaran Malaysia, kami di PGMall melakukan sebaliknya. Salah satu objektif utama kami adalah untuk membantu perniagaan tempatan berkembang sepenuhnya dan juga membolehkan penjual tempatan dengan bangganya mempamerkan produk buatan Malaysia kepada dunia,  semasa mereka berkembang dan membina empayar perniagaan yang kukuh dengan kami”. Tambah Dato’ Wira lagi.

PGMall menyediakan penyelesaian sehenti melalui Program jualan ke China untuk memenuhi keperluan penjual. Perkhidmatan tersebut termasuk;

  • Pendaftaran jenama di JD
  • Menterjemahkan perincian produk ke bahasa Cina
  • Melaksanakan kempen dan bahan pemasaran
  • Perkhidmatan pelanggan tempatan.

Dengan sokongan rasmi dari JD Worldwide, Program  Jualan ke China ini menunjukkan peningkatan yang besar berbanding kaedah penjualan secara konvesional. Dalam beberapa tahun, potensi PGMall menunjukkan pertumbuhan dari hanya RM300,000 GMV pada tahun 2017, GMV PGMall berkembang 200 kali ganda menjadi RM60 juta pada tahun 2020.

Dengan pertumbuhan luar biasa yang dilihat hingga kini, PGMall pasti dapat capai GMV yang disasarkan iaitu sebanyak RM 600 juta pada akhir tahun. Hingga kini, PGMall telah menarik lebih dari 1 juta pembeli yang membeli dari lebih dari 25,000 penjual yang disertakan dengan sekitar 2 juta produk, mulai dari bahan makanan, kecantikan, elektronik, hingga produk gaya hidup.

PGMall bukan mengembangkan pasaran antarabangsa dengan China sahaja, namun pada saat ini PGMall juga memperluaskan pasukan dan usaha mereka di Indonesia, yang juga merupakan e-dagang terbesar di Asia Tenggara.

Untuk maklumat lanjut tentang PGMall, produk dan perkhidmatan yang disediakan, sila log masuk ke www.pgmall.my atau hubungi Pusat Khidmat Pelanggan mereka di (011-10670916) untuk mengetahuinya. Bagi penjual yang berminat untuk menyertai program jualan-ke-China, sila daftar melalui pautan: https://pgmall.my/JD-Worldwide

#PGMall #onlineshopping #shopping #MalaysiaNo1ecommerceplatform #ecommerceplatform #Shopnow #Shoponline #SelltoChina #PGMallxJDWorldwide 



Post a Comment

4Comments

Terima kasih sudi singgah, baca dan komen di blog Atul ;)

Post a Comment

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Check Now
Accept !