15 Fakta Tentang Kolagen Yang Tidak Diketahui



KOLAGEN merupakan protein yang terhasil daripada asid amino dan paling banyak terdapat dalam tubuh manusia. Kolagen terdapat di bahagian tulang, otot, kulit dan tendon. Kolagen memainkan peranan sebagai pelekat dan membekalkan sokongan serta struktur kepada bahagian tubuh. Ini adalah fakta utama tentang kolagen.

15 Fakta Tentang Kolagen Yang Tidak Diketahui
Fakta Tentang Kolagen

Berikut merupakan 15 fakta mengenai kolagen yang mungkin anda tidak tahu

Fakta Kolagen 1
Kolagen bersifat keras, tidak larut dan tinggi serat yang membentuk satu per tiga daripada protein di dalam tubuh manusia. Dengan adanya kolagen, kita mampu bergerak, membongkok dan meregangkan tubuh.

Fakta Kolagen 2
Kebanyakan kolagen terdiri daripada sekelompok molekul yang berkumpul untuk membentuk jaringan serat panjang dan nipis. Jaringan serat ini bertindak sebagai struktur sokongan untuk menegang dan menguatkan kulit.

Fakta Kolagen 3

15 Fakta Tentang Kolagen Yang Tidak Diketahui
Keanjalan kulit tubuh manusia bergantung kepada jumlah kadar kolagen
Keanjalan kulit tubuh manusia bergantung kepada jumlah kadar kolagen. Kandungan kolagen yang cukup, mampu mengurangkan tanda penuaan.

Fakta Kolagen 4
Kolagen endogen adalah kolagen semulajadi, disintesis oleh badan ia mempunyai beberapa fungsi penting. Pecahan dan kekurangannya dikaitkan dengan beberapa masalah kesihatan.

Kolagen eksogen adalah sintetik. Ia datang dari sumber luar, seperti makanan tambahan ianya digunakan untuk tujuan perubatan dan kosmetik, termasuk pembaikan tisu badan.

Baca juga: Ciri-ciri memilih kolagen terbaik

Fakta Kolagen 5


15 Fakta Tentang Kolagen Yang Tidak Diketahui
Kandungan kolagen dalam tubuh
Kolagen terhasil di seluruh anggota tubuh terutamanya di bahagian kulit, tulang dan tisu penghubung. Terdapat sekurang-kurangnya 16 jenis kolagen berbeza di dalam tubuh, 80% ke 90% berada dalam jenis 1, 2 dan 3. Kolagen di dalam tubuh manusia kuat dan fleksibel terutamanya kolagen jenis 1 iaitu gram-for-gram, kolagen ini lebih kuat berbanding besi.

Fakta Kolagen 6

15 Fakta Tentang Kolagen Yang Tidak Diketahui
Vitamin C dan Vitamin A tinggi bantu pengeluaran kolagen
Buah-buahan dengan jumlah Vitamin C dan Vitamin A yang tinggi dapat membantu meningkatkan pengeluaran kolagen dalam tubuh.

Fakta Kolagen 7
Proses pembaharuan sel-sel kulit akan menggalakan pengeluaran kolagen dalam tubuh dengan mudah. Sel-sel kulit akan diperbaharui setiap setiap 28-35 hari sekali.

Kolagen dalam tubuh dapat membantu untuk melancarkan proses pembaharuan jaringan sel kulit yang rosak. Tubuh yang mengandungi jumlah kolagen yang cukup akan memiliki kulit yang anjal, bebas kedutan dan halus.

Fakta Kolagen 8
15 Fakta Tentang Kolagen Yang Tidak Diketahui
Usia menentukan kadar kolagen
Semakin meningkat usia dan semakin banyak tekanan diberikan kepada tubuh menyebabkan penghasilan kolagen semakin berkurangan.

Fakta Kolagen 9


15 Fakta Tentang Kolagen Yang Tidak Diketahui
Kolagen mulai turun di usia 25 tahum
Pada usia 25 tahun, level kolagen dalam tubuh sudah mulai menurun.

Ini kerana pada zaman sekarang ni, tabiat pemakanan dan gaya hidup tidak sihat,
merokok serta terdedah kepada sinaran UV turut menjejaskan penghasilan kolagen.


Baca juga: Punca Kehilangan Kolagen dalam Tubuh

Fakta Kolagen 10
Apabila seorang wanita melahirkan anak, kehilangan kolagen akan berlaku!


15 Fakta Tentang Kolagen Yang Tidak Diketahui
Ibu bersalin akan kehilangan kolagen
Jika luka lambat sembuh, rahim lambat kecut, serta pelvic floor tidak kembali kepada asal dalam masa yang sepatutnya, itu tandanya tubuh kekurangan kolagen.

Fakta Kolagen 11
Untuk kesihatan dan kecantikan rambut dan kuku, juga memerlukan Kolagen
Fakta Kolagen 12
Di dalam sendi kita terdapat Bendalir Sinovial (Synovial Fluid), dan ia tinggi dengan kolagen.


15 Fakta Tentang Kolagen Yang Tidak Diketahui
Sendi yang sihat perlukan kolagen yang cukup
Kekurangan kolagen akan mengakibatkan sakit sendi.

Baca juga: Kenapa anda perlu ambil kolagen hari ini juga!


Fakta Kolagen 13
Badan kita kehilangan 4,000 kolagen setiap hari! Sebab itu kita memerlukan pengambilan kolagen setiap hari!

Fakta Kolagen 14
Lelaki juga memerlukan kolagen untuk otot, kulit, dan rambut. Lelaki yang ingin membina otot akan minum kolagen 1 jam sebelum work-out.

Kesimpulannya, memang terbukti kolagen sangat penting untuk tubuh yang sihat. Oleh itu, wajarlah kenapa pengambilan kolagen itu adalah perlu. 

Fakta Kolagen 15
Kolagen sangat bermanfaat untuk sistem penghadaman dan lapisan usus. 
Untuk menggalakkan lagi pembentukkan kulit yang sihat dan cantik, kesihatan usus dan sistem pencernaan yang baik sangat membantu penyerapan ke semua vitamin dan mineral yang diambil secara optimum, oleh itu, adalah penting memastikan sitem pencernaan dan lapisan usus berada dalam keadaan yang sihat.

Baca juga:
Tanda-tanda tubuh kekurangan kolagen
Bahaya Suntikan Kolagen

Continue Reading

Cara Mengelak Penyakit Ain


Siapa pernah dengar tentang "PENYAKIT AIN" ?

Selalu dengar orang kata Penyakit Ain ni kena pada bayi baru lahir kan?

Okay, Atul nak kongsi apa yang Atul dengar tentang Penyakit Ain ni.

Hari tu, secara kebetulan Atul terdengar ceramah seorang Ustaz di corong radio.

Cara Mengelak Penyakit Ain

Kata beliau, untuk kita hendak elakkan daripada terkena penyakit ain ini, sebelum kita puji sesuatu, hendaklah kita puji ALLAH dahulu.

Sebagai contoh kita nak puji seorang bayi yang sangat comel, jadi apa yang perlu dilakukan adalah:

"MASYAALLAH, comelnya bayi ini!" atau "SUBHANALLAH, gebunya bayi ini!"

Nampak tak? Mudahkan, kita puji Allah dulu, kemudian baru puji sesuatu.

Macam haritu, Ustaz tu bagi contoh lagi, ada sebiji kereta lalu, kereta tu sangat lawa, kereta import, kemudian ada yang memuji, "WOW, hebatnya kereta itu!"
Tup-tup kereta itu kemalangan, Astaghfirullah.

Kata ustaz itu, sepatutnya kita perlu kata begini,

"MASYAALLAH, hebatnya kerata itu" ataupun "SUBHANALLAH, canggihnya kereta itu"

Nampak tak? Simple je kan? Puji Allah dahulu, kemudian baru puji sesuatu.

Pesan Ustaz itu lagi, walau apa pun benda itu, walau sesiapa pun dia, PUJI lah pada yang ESA dahulu, kemudian barulah puji yang lain-lain.

Insyaallah, kita akan terhindar dari terkenanya penyakit ain ini.

Namun, jika Allah berkehendakkan ianya terjadi, maka terjadilah ia. Tiada siapa dapat menghalangnya.

Mudah-mudahan dengan perkongsian ini, dapat memberi manfaat kepada kita semua.
Sama-samalah kita perbaiki menuju ke arah yang lebih baik. InsyaAllah

#atulhamid 🌻

(Maaf, Atul terlupa nama Ustaznya)

Continue Reading

Punca Kehilangan Kolagen Dalam Tubuh



KOLAGEN adalah protein tubuh yang sangat penting. Jaringan kolagen adalah struktur asas dalam kulit, tendon, tulang, membran dan tisu penghubung. Apabila kandungan kolagen dalam tubuh mencukupi, ia akan menyebabkan kulit Nampak lebih anjal, rambut dan kuku yang sihat, tulang dan otot yang kuat dan paling utama akan kelihatan lebih muda dari usia.

Namun begitu, setiap tahun pengeluaran kolagen dalam tubuh pasti akan berkurangan, terutamanya apabila usia mencecah 25 tahun ke atas. Terdapat beberapa faktor penyebab berkurangnya kolagen dalam tubuh.

Punca Kolagen Hilang Dalam Tubuh

Punca Kehilangan Kolagen Dalam Tubuh

1. Faktor Usia


Punca Kehilangan Kolagen Dalam Tubuh

Semakin meningkat usia seseorang itu, semakin berkurangan kandungan paras kolagen dalam tubuhnya. Sebab itulah jika diperhatikan perbezaan antara kulit bayi, remaja, dewasa dan orang tua, jelas kelihatan perbezaan keanjalan kulit antara mereka semua. Seperti orang tua yang berusia 80 tahun, mereka akan kehilangan 4 kali ganda jumlah kolagen yang mereka miliki pada usia linkungan 20 tahun

Punca Kehilangan Kolagen Dalam Tubuh
2. Tabiat Merokok



Bahan kimia dalam rokok boleh merosakkan kolagen dan keanjalan kulit. Nikotin juga menyebabkan saluran darah di lapisan luar kulit menjadi sempit di mana menjejaskan penghantaran nutrisi dan oksigen kepada kulit.

3. Pendedahan kepada sinaran cahaya Matahari (Sinaran UV)


Punca Kehilangan Kolagen Dalam Tubuh

Sinaran ultraviolet (UV) dalam cahaya matahari menyebabkan pemecahan kolagen dalam kadar yang tinggi, merosakkan serat kolagen dan mendorong pengumpulan elastin yang tidak normal. Elastin yang tidak normal mendorong kepada pengeluaran enzim yang boleh memecahkan kolagen. Ia juga menyebabkan pembetukan parut solar (solar scars). Terutama sekali buat mereka yang sering melakukan aktiviti luar yang sentiasa terdedah pada cahaya UV secara berlebihan


4. Pengambilan Makanan Bergula Secara Berlebihan


Punca Kehilangan Kolagen Dalam Tubuh

Pengambilan gula yang lebih boleh menyebabkan anda kelihatan tua dengan lebih cepat. Kandungan gula yang berlebihan dalam darah akan bergabung dengan protein dan membentuk molekul baru yang dipanggil AGE (Advanced Glycation End Products). AGE menyebabkan kolagen menjadi kering, rapuh, pecah dan lemah.

5. Tekanan


Punca Kehilangan Kolagen Dalam Tubuh

Tubuh yang sering mengalami tekanan akan mengaktifkan radikal bebas yang akan menyebabkan pengeluaran kolagen merosot


6. Masalah tiroid


Punca Kehilangan Kolagen Dalam Tubuh

Apabila hormon tiroid tidak berfungsi dengan baik, maka ia akan menyebabkan pengeluaran kolagen terganggu. Secara tidak langsung memberi impak negatif terhadap tubuh anda.


7. Pencemaran Alam Sekitar


Punca Kehilangan Kolagen Dalam Tubuh

Apabila persekitaran terdedah dengan pelbagai jenis pencemaran seperti bahan kimia, asap kilang dan kenderaan, bahan-bahan toksik, dan banyak lagi jenis pencemaran, ia akan menyebabkan kolagen dalam tubuh terjejas

8. Pemakanan Tidak Seimbang


Punca Kehilangan Kolagen Dalam Tubuh

Pengambilan pemakanan yang tidak seimbang dan pengambilan makanan segera yang kerap dan berlebihan juga akan memberi kesan negatif terhadap kandungan kolagen dalam tubuh

9. Perubahan Hormon

Individu yang mengahadapi hormon tidak seimbang biasanya akan menyebabkan badan tidak bermaya. Hormon biasanya akan merosot apabila mencecah usia 50 tahun. Keadaan ini akan menyebabkan tubuh mengalami proses penuaan serta turut mengakibatkan paras kolagen dalam tubuh semakin berkurangan.

10. Tidur Tidak Mencukupi

Menurut Penyelidik dari University of Winconsin, kualiti tidur yang teruk kerap dikaitkan dengan masalah kulit yang kronik. Selain itu, kekurangan tidur akan menyebabkan proses penyembuhan kulit lambat serta menyebabkan individu itu mengalami penuaan kulit dengan lebih cepat dan kelihatan lebih tua dari usia sebenar.

11. Kekurangan Nutrisi

Seseorang itu akan mengalami masalah kulit seperti kulit berminyak, pori besar, timbul jerawat, kulit kusam, pigmentasi, kedutan dan timbulnya garis-garis halus serta berkemungkinan mengalami kulit yang tidak bermaya dan tidak berseri. Hal ini disebabkan oleh kekurangan vitamin B2, B6, Vitamin C, Vitamin E, atau Zink. Kekurangan ini secara tidak langsung akan mengganggu pengeluaran kolagen secara efektif untuk memenuhi keperluan tubuh anda secukupnya.

Inilah antara faktor penyebab berlakunya kehilangan kolagen dalam tubuh setiap orang. Walaupun, ada sesetengah faktor tidak dapat kita elakkan, namun kita masih ada peluang untuk memastikan kandungan kolagen dalam tubuh mencukupi. Oleh itu, marilah kita mulakan pengambilan kolagen hari ini juga untuk memastikan paras kolagen yang optimum untuk kesihatan menyeluruh

Baca juga:
Ciri-Ciri Memilih Kolagen Terbaik
Kenapa Perlu Ambil Kolagen Hari ini juga!
Tanda-tanda Kekurangan kolagen 


Continue Reading

9 Tanda-Tanda Kekurangan Kolagen Dalam Tubuh


Setiap manusia yang lahir memiliki kolagen yang sangat banyak didalam tubuh, seperti yang anda lihat pada kulit bayi, licin, gebu dan anjal. Tetapi apabila melewati usia 30an, peratusan kolagen dalam tubuh manusia semakin berkurangan dari tahun ke tahun.

Tambahan lagi apabila persekitaran terdedah dengan pelbagai pencemaran sehingga berlakunya kerosakan setiap hari termasuk kerosakan kolagen. Selain itu ada juga faktor lain yang boleh memusnahkan kolagen dalam tubuh seperti sinar UV, merokok dan penyakit autoimun.

9 Tanda-Tanda Kekurangan Kolagen Dalam Tubuh

Jadi, jom lihat apakah tanda-tanda yang menunjukkan tubuh kita kekurangan kolagen?

1. Masalah Kulit


9 Tanda-Tanda Kekurangan Kolagen Dalam Tubuh
Masalah kulit adalah tanda yang paling mudah kelihatan jika tubuh anda kekurangan kolangen kerana ia dapat dilihat pada wajah dan juga tangan. Antara tanda-tanda kekurangan kolagen adalah wujudnya tanda-tanda penuaan seperti kulit otot semakin mengendur, garisan halus pada kulit, kedutan, hilang keanjalan, munculnya pigmentasi, jeragat hitam dan bintik-bintik, kulit kering, kulit kusam, mudah lebam, dan liang pori juga terbuka serta kelihatan lebih tua daripada usia sebenar.

2. Masalah Rambut

9 Tanda-tanda Kekurangan kolagen dalam tubuh
Selain kulit, kolagen juga berfungsi untuk melawan radikal bebas yang boleh merosakkan tekstur, ketebalan dan pertumbuhan rambut. Jika tubuh anda mengalami kekurangan collagen, kesihatan rambut juga akan terganggu hingga menyebabkan anda tidak memiliki rambut yang cantik, sihat dan kuat. Ini kerana nutrisi dari pangkal rambut tidak akan sampai pada folikel rambut, lalu rambut pun akan kelihatan kusam dan tidak bermaya.

Selain itu, masalah seperti rambut menjadi kering, bercabang di hujung rambut, sering keguguran rambut, ketebalan rambut menipis akibat keguguran, kulit kepala berminyak dan timbulnya masalah kelemumur yang teruk.

3. Masalah Kesihatan Sendi


9 Tanda-Tanda Kekurangan Kolagen Dalam Tubuh
Kolagen memainkan peranan penting pada fungsi sendi. Fungsi kolagen bertindak seperti minyak pelancar pada mesin. Kekurangan kolagen akan menimbulkan kesan gesekan antara tulang secara  berlebihan dan boleh menyebabkan munculnya radang sendi.

Merujuk Health Work Collective, satu kajian dari Case Western Reserve University (2000), khasanya pada bahagian Penyakit Reumatik menyatakan bahawa suplemen kolagen dapat membantu mengurangkan masalah sakit sendi serta melambatkan berlakunya radang sendi (Arthritis)

4. Tulang Rapuh & Risiko Osteoporosis


9 Tanda-Tanda Kekurangan Kolagen Dalam Tubuh
Kepadatan struktur tulang memainkan peranan penting untuk menentukan kekuatan dan sokongan tulang terutamanya bagi tulang rawan dan tulang belakang, Kolagen adalah unsur utama dalam sendi dan struktur tulang. Jika tubuh anda kekurangan kolagen, anda akan menyebabkan tulang menjadi lemah dan rapuh hingga boleh membawa kepada berlakunya masalah osteoporosis

5. Masalah Kesihatan Kardiovaskular


9 Tanda-Tanda Kekurangan Kolagen Dalam Tubuh
Semakin berusia, peratus kolagen dalam tubuh juga semakin menurun. Keadaan ini akan menyebabkan tubuh kita mengalami pengaliran darah yang kurang lancar. Keadaan ini akan menyebabkan tubuh kita berisiko mengalami masalah sistem kardiovaskular akibat kurangnya keanjalan salur darah.

Menurut American Heart Foundation, kolagen rendah dapat menyebabkan tekanan darah rendah. Gejala yang menunjukkan berlakunya tekanan darah rendah adalah seperti sakit dada, pening dan sakit kepala yang kronik

6. Sakit Gigi dan Gusi

Kukurangan kolagen juga akan mengakibatkan anda mengalami jangkitan pada gusi, gusi yang tidak sihat, sering berlaku pendarahan, gusi mengendur hingga gigi goyang dan boleh menyebabkan kehilangan gigi, akar gigi rosak, masalah gigi sensitive serta penyakit periodontal yang menyebabkan nafas berbau  Oleh itu, kolagen juga penting untuk gusi dan gigi anda.

7. Lemah Otot Badan


9 Tanda-Tanda Kekurangan Kolagen Dalam Tubuh

Kolagen menghubungkan ligamen dan otot ke sistem rangka tubuh. Pengurangan kolagen akan menyebabkan ia menjadi lemah sehingga menyebabkan rasa pada otot, Selain itu akan menyebabkan otot anda mula mengendur seperti di bahagian punggung dan payudara yang mana ia akan kelihatan jatuh dan menggeleber. Tubuh anda juga akan kelihatan lebih tua dari usia, organ dalaman tidak berfungsi dengan baik, kehilangan kalsium yang ketara, serta sering mengalami sakit dibahagian tubuh.

8. Masalah Kuku


9 Tanda-Tanda Kekurangan Kolagen Dalam Tubuh
Berlakunya kerapuhan kuku, rosak dan kekuningan, munculnya bintik-bintik putih dan kuku juga mudah pecah

9. Masalah Mata
Penglihatan semakin merosot (rabun). Oleh kerana kolagen adalah komponen utama kornea, kekurangan kolagen akan menyebabkan kemerosotan penglihatan. Timbulnya lingkaran gelap bawah mata,  terdapat pengumpulan lemak kecil berwarna kuning pada bahagian putih mata dan saluran darah merah sekitar sudut mata serta mata juga sering Kekeringan,

Itulah antara 9 tanda-tanda kekurangan kolagen dalam tubuh yang boleh kita kenalpasti. Oleh itu, untuk pastikan kesemua tanda kekurangan kolagen ini dapat diatasi, kita di galakkan untuk lakukan pengambilan kolagen tambahan bermula hari ini juga. Ini kerana kolagen bukan sahaja terbaik untuk kulit malah sangat diperlukan oleh seluruh tubuh, iaitu dari hujung rambut hingga ke hujung kaki anda.


Baca juga:


 --------------------------------------------------------------


LOVE LIFE, LOVE SHAKLEE!
Your Most Wanted SID -Atul Hamid-
ID NO. - 1077444
untuk order dan pertanyaan,
sila add saya di fb saya, Atul Hamid
atau follow IG saya Atul_Hamid
atau email di zatulzarida@gmail.com
atau sms (wa) +6019-5733761

Continue Reading

Kenapa Perlu Ambil Kolagen Hari Ini?


Kenapa Perlu Ambil Kolagen Hari Ini?

KOLAGEN terkenal dengan manfaatnya terhadap kesihatan, terutamanya kesihatan kulit. Walaupun tubuh manusia mencipta kolagen secara semulajadi, tetapi terdapat beberapa sebab mengapa kita perlu mengambil kolagen bermula hari ini dan kenapa kita perlu kekalkan tahap kolagen pada paras yang optimum dalam tubuh kita.

Berikut merupakan sebab kenapa kita perlukan ambil kolagen hari ini juga?


Kenapa Perlu Ambil Kolagen Hari Ini: Kesihatan kulit yang lebih baik

Kenapa Perlu Ambil Kolagen Hari Ini?

Pendedahan kepada pelbagai faktor termasuk peningkatan umur boleh menyebabkan keanjalan kulit hilang secara beransur-ansur.

Ramai yang percaya dengan pengambilan kolagen dalam menu harian dapat memastikan kesihatan kulit yang optimum serta membantu mengurangkan kesan penuaan seperti garis halus dan kedutan, justeru dapat meningkatkan keanjalan kulit.

Terdapat beberapa bukti yang menyokong tuntutan ini. Salah satunya seperti dalam kajian jurnal Skin Pharmacology dan Physiology telah menunjukkan kesan penambahan kolagen pada kulit wanita selepas mengamalkan kolagen. Dalam kajian ini, wanita dikehendaki mengambil suplemen kolagen selama 8 minggu. Selepas 8 minggu mendapati kulit wanita yang mengambil kolagen mempunyai tahap keanjalan dan kelembapan yang lebih tinggi berbanding dengan wanita yang tidak kolagen.


Kenapa Perlu Ambil Kolagen Hari Ini: Menyokong kesihatan sendi yang lebih baik

Kenapa Perlu Ambil Kolagen Hari Ini?

Kebanyakan mereka yang berusia mempunyai masalah berkaitan dengan sendi. Khususnya, tulang rawan, tulang belakang, tendon dan ligamen. Begitu juga dengan mereka yang aktif bersukan seperti pemain bola sepak.

Disebabkan kolagen membentuk blok bangunan asas sendi, ia memainkan peranan penting untuk menyokong sendi yang lebih fleksibel.

Kolagen kaya dengan asid amino untuk memberikan sokongan dan keanjalan kepada tisu penghubung seperti tulang rawan, tulang belakang, tendon dan ligamen untuk menyokong gaya hidup aktif.

Satu kajian yang diterbitkan dalam Databases SciELO mendapati suplemen kolagen hidrolisis membantu menggalakan kesihatan bersama dan berpotensi memulihkan ketumpatan tulang individu yang mengalami osteoporosis dan osteoarthritis. Kajian itu juga menunjukkan bahawa ia membantu mengurangkan masalah berkaitan sendi


Kenapa Perlu Ambil Kolagen Hari Ini: Membantu Peningkatan Jisim Otot

Kenapa Perlu Ambil Kolagen Hari Ini?

Ada beberapa bukti yang menunjukkan dengan mengamalkan suplemen kolagen dapat membantu meningkatkan jisim otot.

Kajian yang diterbitkan dalam The British Journal of Nutrition menyatakan,  53 lelaki menunjukkan kesan positif selepas pengambilan kolagen. Setiap peserta dibahagi kepada kumpulan yang mengambil 15 gram kolagen setiap hari dengan yang tidak mengambilnya selama 12 minggu. Daripada hasil kajian itu mendapati mereka yang mengambil kolagen menunjukkan peningkatan terhadap kekuatan dan jisim otot yang jauh lebih bagus daripada mereka yang tidak mengambilnya.
Oleh itu, para penyelidik berpendapat bahawa kolagen membantu merangsang pengeluaran protein yang bertanggungjawab terhadap pertumbuhan otot.


Kenapa Perlu Ambil Kolagen Hari Ini: Membantu Menghalang Kerapuhan Tulang


Individu telah meningkat usia sudah pastinya mengalami pengeluaran kolagen yang perlahan, keadaan ini menyebabkan tulang menjadi lemah dan kurang sokongan. Keadaan ini boleh membawa kepada berlakunya masalah osteoporosis.

Oleh itu, pengambilan kolagen amatlah diperlukan untuk membentuk struktur tulang serta memastikan tulang menjadi kuat.

Terdapat beberapa bukti yang menunjukkan pengambilan kolagen dapat membantu mencegah kemerosotan kepadatan dan kekuatan tulang.

Seperti kajian dalam Journal of Medicinal Food menyatakan terdapat kajian terhadap kumpulan wanita yang mengambil kalsium sahaja dan kalsium beserta 5g kolagen selama 1 tahun. Pada akhir kajian, mendapati wanita yang mengambil suplemen kalsium dan kolagen telah menurunkan kadar kandungan protein darah yang menyebabkan kepadatan tulang merosot daripada mereka yang hanya mengambil kalsium sahaja


Kenapa Perlu Ambil Kolagen Hari Ini: Menyokong Kesihatan Jantung

Kenapa Perlu Ambil Kolagen Hari Ini?

Pengambilan kolagen juga membantu menyokong sistem kardiovaskular yang sihat.

Mengikut kajian dalam Journal Atheroscler Thrombosis sebanyak 30 peserta yang mana separuh daripadanya mengambil 16g kolagen tripeptida selama 6 bulan. Kumpulan ini menunjukkan pengurangan yang ketara dalam masalah berkaitan arteri dan pengurangan paras kolesterol jahat dalam darah. Keadaan ini menyokong kesihatan jantung yang lebih baik


Kenapa Perlu Ambil Kolagen Hari Ini: Membantu Menghasilkan Rambut Dan Kuku Yang Sihat

Kenapa Perlu Ambil Kolagen Hari Ini?

Rambut dan kuku kita memerlukan kolagen untuk mendapat kekuatan dan keanjalan. Ciri-ciri antioksidannya membantu melawan radikal bebas yang boleh membuat rambut beruban dan membuatkan kuku menjadi rapuh.

Apabila badan mempunyai kolagen yang mencukupi, ia menyokong penyerapan nutrien pada kulit kepala dan membina semula struktur asas kuku, supaya dapat tumbuh dengan sihat, memberikan rambut berkilat dan kuku yang kuat.



Kenapa Perlu Ambil Kolagen Hari Ini: Pengurangan Kolagen Berlaku Setiap Tahun
Kenapa Perlu Ambil Kolagen Hari Ini?

Menurut pembantu Profesor dermatologi di University of Pittsburgh dan Pengarah Pembedahan Kosmetik dan Pusat Kesihatan Kulit, selepas berumur 20 tahun penghasilan kolagen berkurangan sebanyak 1% berbanding tahun sebelumnya

Pengurangan ini membawa kapada garis halus, kedutan, dan kulit yang kering serta kusam. Untuk mengurangkan kesan ini, anda perlu mula mengambil kolagen sekarang.


Kenapa Perlu Ambil Kolagen Hari Ini: Kolagen Rosak Setiap Hari


Pencemaran alam sekitar, bahan kimia berbahaya, sinar UV dan juga pengambilan makanan mencetuskan radikal bebas di bawah kulit sehingga menyebabkan kerosakan termasuk kolagen

Pendedahan berterusan kepada pencemaran ini dalam jangka masa panjang memberikan kesan buruk kepada kulit. Walaupun kita sedia maklum yang kita sememangnya tidak boleh lari dari pencemaran dan sinar UV. Apa yang boleh dilakukan ialah dengan mula mengambil kolagen setiap hari supaya penghasilan kolagen sentiapa di tahap optimum


Inilah 8 sebab kenapa kita perlu amalkan kolagen setiap hari. Jadi, ayuhlah kita mulakan pengambilan kolagen hari ini juga untuk memastikan kesihatan diri terpelihara secara menyeluruh

Sumber: Medical News Today

Baca juga:



---------------------------------------------------------------



LOVE LIFE, LOVE SHAKLEE!
Your Most Wanted SID -Atul Hamid-
ID NO. - 1077444
untuk order dan pertanyaan,
sila add saya di fb saya, Atul Hamid
atau follow IG saya Atul_Hamid
atau email di zatulzarida@gmail.com
atau sms (wa) +6019-5733761


Continue Reading