Resepi Donut Mudah, Gebu Dan Sedap

Donut atau Donat? Mana satu yang betul? Hehe sama je maksudnya, iaitu sejenis kuih yang enak dimakan bersama keluarga, yang membezakannya adalah ejaan samada betul atau salah.

Sebelum Atul tulis lagi panjang tentang donut ni, Atul nak tanya, siapa suka makan donut?

Kalau nak tahu, dekat kampung Atul, Donut ini popular dengan nama kuih gelang tau. Nak tahu kenapa? Cuba tengok bentuk kuih donut tu, bentuk gelang kan? Hehe kreatif orang kampung teman. Tempat korang panggil Donut apa? Ada nama lain tak atau kuih gelang juga.

Atul nak cerita tentang asal usul Donut ni, Atul pun tak berapa nak tahu, tapi kalau nak tahu juga, tekan di sini ➡ asal usul Donut,  😊

Kalau kita cakap je pasal donut, mesti terbayang bentuk gelang, warna keemasan dan bergula. Betul tak? Tapi jangan pelik tau, zaman sekarang ni, donut ada macam-macam jenis. Siap ada donut celup coklat, donut cheese, donut hipster pun ada. Zaman sekarang ni juga, donut ada pelbagai bentuk, tak terikat dengan bentuk gelang je. Setuju kan?

Jom kita tengok gambar donut yang boleh buat kita terliur dan rasa nak makan donut la pulak hehe


Resepi Donut Mudah, Gebu Dan Sedap

Resepi Donut Mudah, Gebu Dan Sedap

Resepi Donut Mudah, Gebu Dan Sedap
Resepi Donut Mudah, Gebu Dan Sedap

Resepi Donut Mudah, Gebu Dan Sedap

Resepi Donut Mudah, Gebu Dan Sedap

Sumber Gambar: Google

Terliur tak? Hehe tetiba rasa nak makan donut kan? Sorry ya. Kalau rasa tak tahan sangat nak makan donut, nanti cari tau. Atau nak lagi best, buat je sendiri. Meh Atul kongsikan resepi donut mudah, gebu dan sedap. Kalau sejuk pun tak keras dan tak liat.


Resepi Donut Mudah, Gebu dan Sedap:

Bahan-bahan:

Resepi Donut Mudah, Gebu Dan Sedap
Sumber: Facebook Shazwani Aika

3 cawan tepung
1 cawan air suam
2 sudu marjerin (keknie guna pelangi) (atul guna planta)
4 sudu besar gula
3 sudu besar susu pekat
1 bungkus yis
Telur 1 biji

Cara penyediaan:

Air suam + gula + susu pekat kacau sampai larut + masukkan yis biar 10 minit

Marjerin tadi cairkan

Pukul telur & masukkan dalam marjerin tadi

Lepastu tu masukkan telur & marjerin dlm bancuhan yis tadi 

Lepastu masukkan semua tadi dalam tepung

Kacau dengan senduk kayu 

Biarkan doh rehat 45 minit

Tutup bekas tadi masa tunggu tu (seperti gambar dibawah)

Resepi Donut Mudah, Gebu Dan Sedap
Sumber: Facebook Shazwani Aika
Resepi Donut Mudah, Gebu Dan Sedap
Selepas 45minit
Sumber: Facebook Shazwani Aika

Taburkan tempat uli dengn tepung dan bentukkan doh

Goreng sampai keemasan

Golekkan dengan gula kastor (Atul kisar gula biasa je)

Siap!

Nak tahu kenapa Atul nak kongsikan resepi donut ni? Sebab ianya mudah, lepas tu, sedap & gebu pulak tu. Lagipun Atul memang tengah cari resepi donut yang simple bahan-bahannya. Jadi, bila baru-baru ni atul tengok facebook, tetiba ternampak kawan shaklee Atul post tentang dia buat donut. Katanya dalam seminggu tu, berulang-ulang anak-anak dan suaminya suruh buat donut. Nampak kesedapan disitukan? Jadi, KekNie pun ada kongsikan resepi donut tu. Nak dijadikan cerita, bahan-bahan pun ada kat rumah, jadinya, mendonut la atul. Hehe

Ni la donut yang Atul buat. Bentuk belakang cerita ya, janji boleh makan. Hehehe. Tapi serius, resepi donut kat atas tu, boleh dapat banyak donut. Disebabkan family atul ada 3 orang je kat rumah ni, jadi donut yang banyak tu, boleh dimakan sampai malam. Dan yang paling best, bila sejuk, tak liat dan keras pun donut tu. Masih lembut lagi. Bestkan?

Resepi Donut Mudah, Gebu Dan Sedap
Donut Lembut dan Gebu

Kalau nak dapatkan resepi original, boleh dapatkan di Facebook KekNie yang cantik ni.

Tapikan, kalau malas sangat nak buat, atau barang memang takda dirumah, tapi nak sangat makan donut, beli je. Lagi mudah. Di pasar malam ada jual, waktu pagi lagi banyak gerai jual kuih muih, tak pun pergi je Big Apple Donuts atau Dunkin Donuts.hehe

Okayla, selamat buat kuih donut.

Oh ya, kalau ada yang nak suplemen Shaklee, jangan malu jangan segan wasap Atul k. Macam mana nak wasap? Klik je gambar kat bawah ni 👇 😊

Resepi Donut Mudah, Gebu Dan Sedap

Terima kasih kerana sudi baca 😘
Babai. #atulhamid


Continue Reading

CARA MENGEKALKAN KESIHATAN JANTUNG: AKTIVITI FIZIKAL DAN 4 SUMBER TERBAIK




APA ITU SAKIT JANTUNG

Jantung manusia terdiri daripada serabut-serabut otot khusus yang bekerja untuk mengepam darah. Apabila otot jantung tidak mendapat bekalan darah yang mencukupi, seseorang itu dikatakan menghidap sakit jantung.

Antara penyebab bekalan darah ke otot jantung tidak mencukupi adalah disebabkan oleh saluran darah menjadi sempit kerana dinding sebelah dalam saluran darah dipenuhi oleh lemak, terutamanya kolesterol .

Serangan Penyakit Jantung
Pesakit yang mengalami serangan sakit jantung digambarkan akan merasai kesakitan yang amat sangat pada bahagian dada yang berterusan sehingga setengah jam, hingga menjalar kearah tangan kiri dan rahang. Pesakit biasanya akan mengalami kesukaran untuk bernafas dan perasaan takut yang keterlaluan.



Sebab sebenar berlakunya rasa sakit ini berpunca daripada kematian sebahagian otot jantung yang disebabkan oleh salur darah yang tersumbat. Lebih banyak salur darah yang tersumbat, lebih berisiko dan membahayakan pesakit jantung tersebut. Sekiranya saluran darah tertutup sepenuhnya, sebahagian dari otot jantung akan rosak. Kemudian, pesakit akan mengalami sakit dada yang teramat sangat. Keadaan inilah yang dinamakan “serangan sakit jantung”.

Video dibawah menerangkan maklumat berkaitan dengan penyakit jantung.



Merujuk kepada Pertubuhan Jantung Amerika, 80% penyakit jantung boleh dicegah jika kita mengubah tabiat pemakanan, bersenam, kawal tahap kolesterol, dan kawal tekanan darah

Pertubuhan Jantung Amerika juga mengenal pasti bahawa gaya hidup tidak aktif merupakan salah satu daripada lima faktor risiko utama penyebab penyakit jantung. Orang ramai boleh mengambil langkah untuk meningkatkan aktiviti fizikal dikaitkan dengan:

Peningkatan peredaran darah
Peningkatan aktiviti fizikal mewujudkan permintaan lebih banyak oksigen dan nutrien dalam tisu badan. Keperluan ini boleh membantu meningkatkan kesihatan arteri dan juga menggalakkan pertumbuhan kapilari baru, dikenali sebagai kapilari kolateral, di dalam otot yang terlibat dengan senaman. Kapilari kolateral meningkatkan peredaran darah secara keseluruhan, yang membantu meningkatkan kekuatan, tenaga, penyembuhan dan fungsi lain yang pada dasarnya di semua sistem badan anda. Sebagai contoh, jika anda mempunyai penyakit arteri periferal, kapilari kolateral dalam otot kaki anda boleh mengurangkan gejala justeru anda boleh berjalan lebih jauh tanpa rasa sakit. Otot kaki yang telah menjadi segar akibat senaman menggalakkan peredaran darah kembali ke jantung dengan mengekalkan peningkatan kuasa pada urat.


Peningkatan fungsi jantung
Tidak seperti otot lain, jantung sentiasa bekerja. Walau bagaimanapun, senaman membantu meningkatkan kecekapan jantung. Aktiviti fizikal yang kerap melambatkan kadar denyutan jantung dan meningkatkan jumlah darah yang dipam dengan setiap denyutan. Ia juga membantu paru-paru anda menyampaikan oksigen dengan lebih cekap untuk darah anda. Dengan jantung yang dapat mengepam lebih banyak darah, lebih banyak oksigen dihantar ke otot anda dan seluruh badan anda semasa bersenam. Semua perubahan ini memudahkan jantung anda untuk menjalankan tugasnya.


Pengurangan tekanan darah
Aktiviti fizikal yang kerap dikaitkan dengan kawalan jangka panjang tekanan darah yang lebih baik. Jika anda mempunyai berat badan berlebihan atau mempunyai tekanan darah tinggi, kesan senaman pada tekanan darah anda boleh menjadi lebih dramatik.


Penambahbaikan tahap lemak darah (lipid)
Jika anda bimbang tentang tahap kolesterol anda atau peningkatan trigliserida, maka senaman adalah jawapannya. Senaman menyebabkan pengurangan trigliserida, yang merupakan zarah lemak kecil  di dalam darah. Ia juga boleh meningkatkan lipoprotein ketumpatan tinggi (HDL), atau kolesterol “baik”, dan boleh mengurangkan  jumlah lipoprotein berketumpatan rendah (LDL), atau kolesterol “jahat”.


Peningkatan kesihatan saluran darah
Pengurangan tahap lemak darah mengurangkan pembentukan plak di dalam saluran darah (aterosklerosis) dan mengurangkan risiko kardiovaskular. Tekanan darah yang berkurangan bermakna tekanan kurang pada lapisan dalam saluran darah – satu lapisan nipis sel dipanggil endothelium – dan mengurangkan haus dan lusuh yang sebaliknya boleh menggalakkan pembentukan plak. Endothelium merembeskan bahan kimia yang menyebabkan saluran darah dapat berehat atau menguncup. Bersenam diketahui dapat meningkatkan fungsi endothelial.
Satu lagi faktor dalam kesihatan saluran darah adalah radang, yang boleh diukur dengan tahap sensitiviti protein C-reaktif tinggi (hs-CRP) dalam darah. Terdapat bukti yang semakin meningkat bahawa keradangan memainkan peranan yang penting dalam aterosklerosis dan hs-CRP adalah tanda keradangan. Aktiviti fizikal boleh mengurangkan hs-CRP.


Peningkatan penggunaan oksigen (pengambilan oksigen maksimum)
Aktiviti fizikal yang kerap membantu sel anda mendapat oksigen dengan lebih mudah daripada darah anda, mengurangkan bebanan pada jantung dan meningkatkan keupayaan anda untuk bersenam.

Memperbaiki pengawalan paras gula darah dan insulin
Iannya mengurangkan risiko diabetes jenis 2, yang berkait rapat dengan masalah yang berkaitan dengan penyakit jantung.

Selain itu, senaman juga menawarkan potensi manafaat lain, seperti kecenderungan untuk mengurangkan pembekuan darah, memperbaiki fungsi sistem imun dan mengurangkan risiko kemurungan.

Pihak Kementerian Kesihatan Malaysia juga menggalakkan orang ramai agar mengekalkan kesihatan jantung yang sihat dengan mengamalkan 9 tips berikut:




Tahukah anda, Beberapa perubahan kecil pada gaya hidup seperti aktiviti fizikal yang kerap boleh memberi kesan ketara pada kesihatan. Sesungguhnya hanya dengan melakukan aktiviti fizikal selama tujuh jam seminggu boleh mengurangkan risiko mati awal sebanyak 40 peratus berbanding dengan seseorang yang tahap aktiviti fizikal mingguannya kurang daripada 30 minit.

Untuk mendapatkan kesihatan jantung yang sihat, orang ramai perlu sedar akan kepentingan kesihatan diri dan pentingnya mengamalkan gaya hidup yang sihat. Selain itu, anda juga perlu menjalani saringan kesihatan sekurang-kurangnya setahun sekali.

Disini ada 4 sumber yang kaya dengan nutrisi sebagai jalan penyelesaian untuk mengekalkan kesihatan jantung yang sihat iaitu:

Polifenol
Bertindak untuk mengurangkan keradangan dalam salur darah

CoQ10
Bertindak untuk menguatkan otot jantung

Sterol & Stanol Tumbuhan
Bertindak dalam menyekat penyerapan nutrien

Asid Lemak Omega 3
Bertindak meningkatkan HDL Kolesterol


Berpandukan 4 sumber diatas, jika dipadankan dengan produk Shaklee, Atul mencadangkan beberapa suplemen dari produk Shaklee yang bermanfaat untuk mendapat kesihatan jantung yang sihat, dan boleh dijadikan sebagai rawatan alternatif. Produk Shaklee tersebut adalah:

Vivix
Mengandungi polifenol dan bertindak sebagai antiradang dan menlindungi. Membantu mengurangkan keradangan dalam salur darah

CoQ-Trol Plus

Mengandungi 100mg CoQ10, Resveratrol dan Tokoferol serta sistem penyerapan berpaten dengan minyak zaitun. Membantu untuk menguatkan otot jantung.

Phytocol-ST

Diperbuat daripada gabungan sterol dan stanol. Membantu memelihara dan mengekalkan kesihatan Jantung

Omega Guard
Mengandungi 1000mg asid lemak omega 3, kaya dengan DHA dan EPA, yang membantu untuk meningkatkan Kolesterol baik (HDL) dan membantu mengurangkan risiko penyakit kardiovaskular serta membantu memelihara peredaran darah dan juga paras kolesterol normal

Set Kesihatan Jantung Shaklee di atas hanyalah cadangan untuk suplemen dan rawatan alternatif sahaja. Ia bukannya bertujuan untuk mengubati. Sila dapatkan nasihat doktor terlebih dahulu sebelum menggunakan produk ini.

Ingin dapatkan Set kesihatan Jantung Shaklee? anda boleh klik pada gambar di bawah ini


Klik untuk buat pembelian

Untuk dapatkan lebih penjimatan, jom sertai saya sebagai ahli Shaklee


Semoga perkongsian ini memberi manfaat buat anda. Terima kasih.


Untuk keterangan lanjut, boleh hubungi Atul di +60195733761 (http://atulhamid.wasap.my)

---------------------------------------------------------------


LOVE LIFE, LOVE SHAKLEE!
Your Most Wanted SID -Atul Hamid-
ID NO. - 1077444
untuk order dan pertanyaan,
sila add saya di fb saya, Atul Hamid
atau follow IG saya Atul_Hamid
atau email di zatulzarida@gmail.com
atau sms (wa) +6019-5733761

Continue Reading