5 Tanda-tanda menopause dan cara melegakan menopause

Atul Hamid
0

5 Tanda-tanda menopause dan cara melegakan menopause


Biasanya, menopause berlaku di kalangan wanita berusia 45 tahun – 55 tahun. Menurut data dari The North American Menopause Society, di Amerika Syarikat, usia wanita yang mengalami 'menopause' sekitar 51 tahun dan di Amerika, hampir 6000 wanita mencapai usia 'menopause' setiap hari.

Namun, ia juga boleh berlaku sebelum usia 40 tahun. Ini dikenali sebagai 'menopause' awal dan dikatakan terjadi hanya 1% sahaja kerana penyakit autoimun (penyakit darah), penyakit tiroid, kencing manis atau sebab yang belum diketahui.

Lima (5) tanda-tanda 'menopause' yang bakal mempengaruhi wanita semasa menghadapi 'menopause' ialah:

-          Menstruasi tidak teratur – berlaku ketidakseimbangan hormon

5 Tanda-tanda menopause dan cara melegakan menopause

Perubahan hormon ketika pra monopause boleh menyebabkan kitaran haid menjadi tidak teratur. Wanita yang menghampiri monopause akan mengalami kesukaran untuk menentukan jadual kedatangan haid. Pada akhir peringkat pra-monopause, ada kalanya wanita perlu menunggu kedatangan haid dengan lama.


-          Hot Flushes – Kadar hormon estrogen rendah

5 Tanda-tanda menopause dan cara melegakan menopause

Gelora panas tiba-tiba adalah gejala yang paling umum semasa monopause. Wanita mungkin merasa tiba-tiba panas, keringat berlebihan, dan dalam beberapa kes terasa menggigil selepas gelora panas.


-          Berpeluh pada waktu malam – berpeluh terlalu banyak dan sukar untuk tidur

5 Tanda-tanda menopause dan cara melegakan menopause


Banyak wanita mengalami kesukaran tidur semasa monopause, disebabkan oleh ketidakseimbangan hormon dan gejala seperti gelora panas.

  
-    Vagina kering – Ini menyebabkan kegatalan dan hubungan seksual tidak selesa

5 Tanda-tanda menopause dan cara melegakan menopause

Penurunan estrogen juga boleh menyebabkan kekeringan vagina dan menurunkan keupayaan wanita untuk mengekalkan keselesaan semasa hubungan seksual.

-          Mudah marah (Mood swings) – wanita menjadi lebih sensitive dan mudah tersinggung

5 Tanda-tanda menopause dan cara melegakan menopause

Kehilangan hormon juga boleh mempengaruhi mood dan emosi. Wanita mungkin mengalami perubahan mood, keletihan, atau rasa cemas semasa monopause.


Akibat tanda-tanda yang mempengaruhi 'menopause' inilah menyebabkan berlaku pula perubahan emosi dan mental.

Antara perubahan emosi dan mental ialah
  • Perubahan mood (mood swing) – Mungkin seseorang wanita itu akan merasa mudah marah, cemas, kurang kesabaran dan depresi
  • Hilang keinginan – Sesetengah wanita mula merasa hilang keinginan untuk melakukan kegemaran dan cepat marah walaupun hanya perkara-perkara kecil
  • Cemas dan cepat panik – Denyutan jantung yang cepat, ketakutan tanpa sebab dan ketegangan adalah tanda-tanda perasaan cemas. Biasanya kecemasan berlaku dari beberapa jam hingga beberapa bulan
  • Depresi – Ia muncul kerana perasaan tidak bahagia dan putus asa
  • Kurang tumpuan – Sering lupa dalam sesuatu pekerjaan, tidak boleh berfikir dengan baik menunjukkan kadar estrogen yang rendah
  • Masalah ingatan – Akibat ketidakseimbangan hormone menyebabkan gangguan memori untuk jangka panjang mahupun jangka pendek

Walau bagaimanapun, penelitian yang dilakukan oleh The North American Menopause Society menunjukkan bahawa 80% wanita 'menopause' tidak mengalami penurunan kualiti hidup.


LEGAKAN TANDA-TANDA 'MENOPAUSE'

Buat wanita yang mengalami situasi ini, anda tidak perlu bimbang dan takut kerana terdapat beberapa cara melegakan menopause ini. Antaranya terdapat herba yang membantu melegakan ketidakselesaan akibat tanda-tanda menopause. Selain itu, ia membantu badan anda untuk menggunakan estrogen dengan lebih berkesan dan  mengurangkan tanda-tanda 'menopause'.

Usah bimbang, terdapat juga bahan yang selamat digunakan untuk melegakan gejala menopause seperti ekstrak semulajadi Vigna Radiata (kacang hijau) dan Eucommia Ulmoides (duzhong), sejenis herba cina tradisional yang digunalan sejak berzaman.

Selain itu, wanita yang bakal 'menopause' boleh mengamalkan makanan tambahan yang mengandungi Gamma-Linolenic Acid dan Omega-6 yang bertindak dalam membantu masalah tanda-tanda 'pra-menopause'. 

Salah satu makanan tambahan yang mengandungi Gamma-Linolenic Acid dan Omega-6 adalah "GLA Complex Shaklee". Untuk wanita yang bakal, sedang atau telah 'menopause' dikategorikan wajib untuk mengambil GLA Complex ini.

5 Tanda-tanda menopause dan cara melegakan menopause

Bagaimana GLA Complex Shaklee membantu wanita 'menopause' ini?

Antara fungsi utama GLA Complex ialah:
  1. Mengawal-selia estrogen dan testoteron - Semasa 'menopause', hormon estrogen turun secara mendadak. Pengambilan GLA complex membantu dalam penghasilan semula hormon estrogen. Selain itu hormon estrogen yang meningkat akan membantu pemulihan 'mood swing' yang biasa berlaku dikalangan wanita 'menopause'.
  2. Melambatkan 'menopause' - Memperbaiki keadaan 'menopaus' seperti hot flushes, insomnia, ketidakhadaman, depresi. Pengambilan jangka akan melambatkan penuaan, mengetatkan uterus, memberi tone untuk kulit lebih muda.
  3. Memperbaiki inflamasi kulit - Ianya mengurangkan inflamasi kulit, eczema, alergi, kegatalan, kulit kering, memperbaiki bintik penuaan, tinea, kurap. Ianya juga meringankan sakit dan bengkak sendi yang terjadi dari rheumatisma, artritis.
  4. Memperbaiki tekstur rambut - Memperbaiki rambut kering dan keadaan rambut gugur
  5. Pelangsingan dan menghalang berat badan - Pertambahan berat wanita 'menopause' juga agak membimbangkan. GLA membantu menurunkan kadar kolesteroljahat LDL, meransang peredaran darah, memperbaiki tekanan darah tinggi, dan mampu membantu menurunkan berat badan. Jadi, GLA Complex adalah sangat disarankan untuk wanita berusia terutamanya yang bakal, dan sedang menghadapi 'menopause'.
Baca juga:
Info tentang GLA Complex Shaklee


Untuk info dan order produk, boleh hubungi saya, Atul Hamid 0195733761 atau klik gambar dibawah untuk pautan whatsapp

5 Tanda-tanda menopause dan cara melegakan menopause

Kredit: Rapi Magazine

Post a Comment

0Comments

Terima kasih sudi singgah, baca dan komen di blog Atul ;)

Post a Comment (0)

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Check Now
Accept !