Bolehkah Vitamin C Atasi Bersin Disebabkan Alahan

Atul Hamid
4

Bolehkah Vitamin C Atasi Bersin Disebabkan Alahan

Bolehkah Vitamin C Atasi Bersin Disebabkan Alahan | Bersin adalah cara tubuh menghilangkan ketidakselesaan dari hidung atau mulut. Bersin terjadi melalui pengeluaran udara yang kuat dan secara tidak sengaja. Bersin sering berlaku secara tiba-tiba, tidak dapat dikawal dan tanpa amaran. Namun begitu , bersin jarang menjadi tanda sebagai penyakit yang serius.

Tetapi, jika bersin berlaku dengan kerap dan banyak kali dalam satu tempoh tertentu, bagaimanakah untuk mengatasinya? kemungkinan anda mengalami tanda-tanda tubuh diserang jangkitan selesema atau kemungkin anda mengalami alahan.


Punca Bersin Berlaku

Sebahagian daripada tugas hidung adalah untuk membersihkan ruang udara untuk bernafas, dan memastikan agar rongga hidung bebas daripada kotoran dan bakteria. Rongga hidung yang bersih memberikan kita rasa yang selesa tanpa gangguan. Jika disebaliknya akan menyebabkan ketidakselesaan hidung berlaku.


Bolehkah Vitamin C Atasi Bersin Disebabkan Alahan
Punca Bersin Berlaku: Rongga hidung kotor

Kadang-kadang, kotoran dan serpihan habuk boleh memasuki hidung dan mengganggu selaput lendir di dalam hidung dan tekak. Apabila selaput ini terganggu, ia akan menyebabkan berlakunya bersin.

Selain itu, banyak perkara boleh menjadi punca berlakunya bersin, termasuk pencemaran udara, debunga, udara kering, dan habuk. Makanan pedas juga kadangkala boleh menyebabkan seseorang itu bersin.


Bolehkah Vitamin C Atasi Bersin Disebabkan Alahan

Bersin juga boleh terjadi disebabkan pelbagai perkara. Sesetengah orang boleh bersin kerana tindak balas kepada pendedahan kepada cahaya terang (dikenali sebagai refleks bersin.). Selain itu termasuk:

Alahan

Alahan adalah keadaan yang sangat umum yang disebabkan oleh tindak balas badan terhadap organisma asing. Dalam keadaan biasa, sistem imun badan mampu melindungi tubuh daripada penceroboh yang berbahaya seperti bakteria penyebab penyakit.

Jika anda mempunyai alahan, sistem kekebalan tubuh akan mengenal pasti organisma yang tidak berbahaya sebagai ancaman. Alahan boleh menyebabkan anda bersin apabila badan anda cuba mengusir organisma ini. Selain itu, anda juga akan mengalami bersin yang kerap terutama diwaktu pagi, dan musim sejuk atau lebih dikenali sebagai alahan bermusim

➤ Jangkitan virus seperti selesema biasa

Jangkitan yang disebabkan oleh virus seperti selesema biasa juga boleh berlakunya bersin. Terdapat lebih daripada 200 virus yang berbeza yang boleh menyebabkan selesema biasa berlaku. Walau bagaimanapun, kebanyakan selsema adalah hasil daripada rhinovirus.


Bagaimanakah vitamin C menghentikan bersin disebabkan alahan?

Jika alahan adalah penyebab bersin, langkah pertama adalah mesti elakkan perkara-perkara yang boleh menyebabkan berlakunya reaksi alahan. Kenalpasti perkara yang menyebabkan alahan berlaku. Seboleh-bolehnya, elakkan diri daripada melakukan atau mendekati perkara tersebut. Dengan cara ini dapatlah membantu mengurangkan reaksi alahan sekaligus atasi daripada terjadinya bersin disebabkan alahan.

Selain itu, anda boleh menggunakan semburan hidung untuk melegakan hidung yang sesak atau berair, atau anda boleh mengambil ubat antiviral untuk mempercepatkan masa pemulihan jika anda mengalami alahan dan selesema. Tetapi selalunya semburan hidung ini adalah ubat terkawal, dan hanya boleh didapatkan daripada pakar dan dibawah nasihat doktor.


Bolehkah Vitamin C Atasi Bersin Disebabkan Alahan

Anda juga boleh mengamalkan pengambilan vitamin C untuk membantu atasi atau mengurangkan kekerapan bersin yang disebabkan alahan.  Menurut Medical News Today, vitamin C adalah antihistamin dan mampu untuk meningkatkan sistem imun. Vitamin C boleh didapati daripada buah sitrus, sayur-sayuran tertentu, dan makanan tambahan. Dengan meningkatkan jumlah vitamin C dalam diet seharian, seseorang mungkin berpotensi untuk mengurangkan kekerapan bersin dari masa ke masa.



Benarkah vitamin C boleh atasi bersin disebabkan alahan? Bagaimanakah caranya?

Sebenarnya, bersin bukanlah tanda anda mengalami penyakit yang serius, dan jarang menyebabkan sesorang itu mengalami penyakit yang serius. Namun, jika anda mengalami bersin yang sangat kerap dan sukar berhenti bersin dalam satu tempoh tertentu serta mengalami bersin yang kerap sekaligus, ini merupakan tanda-tanda anda mengalami alahan, alahan yang teruk atau terkena serangan virus selesema.

Tahukah anda, tubuh yang sering diserang virus selesema dan mudah terkena alahan menunjukkan mereka mengalami tanda-tanda kekurangan vitamin C dalam tubuh. Untuk mengatasinya, mengikut Nutrifact.org, pengambilan vitamin C yang cukup mampu mengatasi kekurangan vitamin C dalam tubuh yang akan menyababkan anda berisiko tinggi terkena jangkitan virus.

Baca juga: Tanda-tanda tubuh kekurangan vitamin C

Seperti yang anda tahu, vitamin C, juga dikenali sebagai asid askorbik. Viitamin C adalah vitamin larut air yang mana manusia tidak mempunyai keupayaan untuk menghasilkannya. Vitamin C boleh didapati melalui diet seharian dan pengambilan vitamin C tambahan.


Bolehkah Vitamin C Atasi Bersin Disebabkan Alahan

Pengambilan vitamin C yang cukup adalah penting kerana ia dapat membantu meningkatkan daya tahan tubuh. Vitamin C mempunyai peranan yang kuat dalam tindak balas imun dan lebih fokus terlibat dalam mengurangkan reaksi alahan. Vitamin C terkumpul dalam sel darah putih (yang merupakan sebahagian daripada sistem pertahanan imun). Vitamin C meningkatkan keupayaan tubuh dan membolehkan tubuh menyerang organisma yang menyerang seperti virus, termasuk yang berkaitan dengan alahan dan selesema.

Walaupun Antihistamin adalah paling utama dalam rawatan alergi. Tetapi, sesetengah orang, ubat-ubatan ini boleh membuatkan mereka berasa tidak selesa. Oleh itu, vitamin C, adalah salah satu alternatif lain untuk mereka yang mengalami alahan.

Vitamin C merupakan antioksidan yang kuat, vitamin C melindungi sel-sel tubuh daripada kerosakan, mengurangkan tindak balas alergi dan membantu tubuh melawan jangkitan. Apabila vitamin C diambil ketika musim alergi, ia boleh melambatkan tindak balas badan dengan mengurangkan pengeluaran histamin dalam badan, sekaligus mengurangkan reaksi alahan dan kekerapan bersin disebabkan alahan juga dapat diatasi. Ini kerana vitamin C adalah antihistamin semula jadi.

Mengikut Olivia Rose, Naturopathic Doctor, beliau sering mengesyorkan pesakit untuk mengambil vitamin C sebelum musim alergi bermula. Ini kerana ia dapat membantu tubuh untuk bersedia daripada serangan gejala alahan sebelum musim alergi tiba. Katanya lagi, Pastikan memilih sumber vitamin C yang bebas daripada bahan kimia.


Berapa Banyak Vitamin C Diperlukan?

Untuk melindungi daripada ancaman radikal bebas dan jangkitan virus yang tidak diingin, kira-kira 2 gram Vitamin C dan ½ gram (500 mg) Quercetin setiap 4-6 jam. Vitamin C adalah agen pembaikan tisu tunggal yang paling penting dan antioksidan untuk kesihatan manusia. Quercetin adalah bioflavonoid kuat yang mampu untuk mengurangkan kesan lambakan histamin. (betternutrition.com

Menurut Olivia Rose, Naturopathic Doctor pengambilan vitamin C bergantung kepada tahap keseriusan alahan yang dialami, dos antara 500 hingga 5000 mg dibahagikan pada siang hari, mungkin diperlukan. Satu kajian menunjukkan bahawa dos 500mg dapat menghalang penyempitan di saluran pernafasan yang disebabkan oleh histamine dan bagi peserta dalam kajian ini kesan ini berlangsung selama 6 jam.


Cadangan Vitamin C Terbaik.

Seperti kata Doktor Olivia Rose, perlu memastikan memilih sumber vitamin C yang bebas daripada bahan kimia. Oleh itu, pilihan tepat vitamin C semulajadi dan bebas daripada bahan kimia adalah dengan mengamalkan Sustained Release Vita C Plus daripada Shaklee.

Vitamin C ini sepenuhnya daripada ekstrak jagung, sangat sesuai diambil oleh individu yang mempunyai perut sensitif.

Selain tu, keistimewaan vitamin C Shaklee ini adalah mengunakan teknologi 'Sustained Release Delivery System' iaitu pelepasan berperingkat setiap jam dalam tubuh. Sebiji vitamin C Shaklee mengandungi 500mg  dan akan dilepaskan secara perlahan-lahan setiap jam. Badan akan menyerap 100mg vitamin C setiap 1 jam untuk penyerapan yang lebih sempurna. Dengan ini, tiadalah pembaziran vitamin melalui air kencing berlaku kerana telah diserap oleh tubuh sepenuhnya.


Bolehkah Vitamin C Atasi Bersin Disebabkan Alahan
Keistimewaan Vitamin C Shaklee

Untuk pengtahuan semua, vitamin C Shaklee juga mengandungi Quercetin. Merujuk betternutrion.com, Quercetin adalah bioflavonoid kuat yang mampu untuk mengurangkan kesan lambakan histamine.

Oleh itu, vitamin C adalah pilihan sumber supplemen yang paling tepat yang boleh diamalkan untuk menghentikan atau mengurangkan kekerapan bersin yang disebabkan alahan. Vitamin C dari Shaklee ini juga diiktiraf KKM, Halal, Selamat diamalkan dan terbukti berkesan.


Maklum balas pengguna yang telah mengamalkan vitamin C Shaklee

Bolehkah Vitamin C Atasi Bersin Disebabkan Alahan
Bolehkah Vitamin C Atasi Bersin Disebabkan Alahan

Bolehkah Vitamin C Atasi Bersin Disebabkan Alahan
Bolehkah Vitamin C Atasi Bersin Disebabkan Alahan
Semoga perkongsian ini merungkai persoalan anda tentang bolehkah vitamin C membantu menghentikan bersin disebabkan alahan? Semoga bermanfaat.

Untuk sebarang pertanyaan, boleh hubungi atau whatsApp Atul di http://atulhamid.wasap.my/

-----------------------------------

LOVE LIFE, LOVE SHAKLEE!
Your Most Wanted SID -Atul Hamid-
ID NO. - 1077444
untuk order dan pertanyaan,
sila add saya di fb saya, Atul Hamid
atau follow IG saya Atul Hamid
atau email di zatulzarida@gmail.com
atau sms (wa) +6019-5733761

Post a Comment

4Comments

Terima kasih sudi singgah, baca dan komen di blog Atul ;)

  1. Dulu rakan sekolej selalu selsema atau bersin waktu pagi. Dia selalu cakap kekurangan vitamin C.

    ReplyDelete
  2. Terhidu habuk jga menyebabkan bersin..

    ReplyDelete
  3. vitamin c memang bagus untuk kekuatan badan kita... sebab tu di galakkan ambil vitamin c sebagai makanan tambahan

    ReplyDelete
  4. Saya ambil vitamin c ini juga, sebab banyak membantu untuk kurangkan gatal-gatal di muka.

    saya follow sini ya.

    ReplyDelete
Post a Comment

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Check Now
Accept !