Showing posts with label Pemakanan Sihat. Show all posts
Showing posts with label Pemakanan Sihat. Show all posts

Sayur Mayong atau Sayur Raja atau Bayam Malabar? Sama ke?


SAYUR MAYONG. Siapa pernah makan? Sebenarnya ini kali pertama Atul dengar nama sayur ni. Yang Atul tahu ikan je ada nama Mayong ni. Rupa-rupanya sayur pun ada. hehe Mungkin awak tahu kot tentang sayur ni.


Sayur Mayong atau Sayur Raja atau Bayam Malabar? Sama ke?


Hari Sabtu lalu, Atul ke pasar malam. Macam biasalah, kalau ke pasar malam Atul akan cari ikan dan sayur. Kadang-kadang sotong, udang dan macam-macam lagi lah makanan laut. Tapi, ayam Atul tak cari di pasar. Ayam Atul cari di tempat lain.

Sebenarnya, waktu pilih-pilih sayur, Atul tak perasan pun Sayur Mayong ni. Tapi bila dah siap bayar harga sayur yang Atul ambil, baru Atul nampak sayur Mayong ni. Atul pun ambil dan tanya pada abang yang jual sayur tu.

Atul: Ni sayur apa? (Maklumlah, pertama kali tengok sayur tu, nama sayur pun tak tahu hehe)
Abang sayur: Pucuk Mayong Namanya
Atul: Oo... Masak apa sedap bang sayur ni? (Sambil tu Atul pun letak balik sayur Mayong tu)
Abang Sayur: Sedap ni buat tumis belacan. Makan waktu sayur ni masih panas. (Sambil tu dia ambil sayur tu balik)
Atul: Ooo.... 

Kemudian abang sayur tu sambung cerita, "sayur ni dari Ipoh. Sana banyak. Memang sedap rasanya. Tapi berlendir sikit"

Atul ni, dengar je dari Ipoh, excited la pulak nak cuba sayur Mayong ni. Betul ke sedap. Walaupun tak pernah nampak pun kat Bota sebenarnya. Atau Atul yang tak perasan sayur ni, tak pastilah pulak hehe

So, belilah Atul seikat dengan harga RM 3.

Balik je rumah, Atul pun menGooglelah. Rupa-rupanya sayur Mayong ni bagus diamalkan. Sedikit info tentang sayur Mayong yang patut anda tahu.


INFO TENTANG SAYUR MAYONG ATAU SAYUR RAJA ATAU BAYAM MALABAR...

Sayur Mayong ini merupakan tumbuhan tropika dikawasan bertanah lembap. Lebih dikenali dengan nama botaninya Basella Spp yang dipercayai berasal dari India Selatan

Namun begitu, nama sayur ni banyak sebanarnya. Lain tempat lain namanya. Antara nama sayur ni adalah Sayur Mayong, Pucuk Mayong, Sayur Bayong, Lembayung, Remayung, Remayong, Sayur Raja, Sayur Maharaja, Bayam Malabar, Bayam Memanjat, Bayam India, Bayam Ceylon dan Choy Saan. Ini baru di Malaysia ya. 

Kalau dalam Asia, Sayur Mayong juga dikenali sebagai Mana Choy (China), Mong Toi, Mung Towi (Vietnam), Alugbati (Filipina), Pui Saag (Bengali), Genjerot, Gondola (Indonesia), dan Phakpang, Phakplang, Plakplang Yai (Thailand). Manakala di Perancis dikenali sebagai Baselle atau Brede.

Banyakkan nama sayur ni?


JENIS SAYUR MAYONG

Terdapat dua jenis Sayur Mayong iaitu Sayur Mayong merah (batang berwarna ungu kemerahan) dan Sayur Mayong hijau (batang bewarna hijau). Ia juga turut dikenali sebagai Bayam Malabar Putih (Basella alba) mempunyai batang dan biji benih yang berwarna hijau manakala Bayam Malabar Merah (Basella rubra) mempunyai batang dan biji benih yang berwarna ungu kemerahan. Teradapat sedikit perbezaan dari segi rasa, namun tidak terlalu ketara. Walaupun dikenali sebagai Bayam Malabar, Mengikut tanamsendiri.com Sayur Mayong bukanlah dari spesis bayam.


Sayur Mayong atau Sayur Raja atau Bayam Malabar? Sama ke?
Perbezaan Sayur Mayong Hijau dan Sayur Mayong Merah

Sayur Mayong ini mempunyai daun berbentuk jantung. Ia mampu tumbuh sehingga 10m panjang. Sayur Mayong adalah tumbuhan memanjat dan menjalar.

Sayur Mayong adalah sayur herba yang berlendir yang sering menjadi masakan Cina. Ia lazimnya dibuat sup sayur atau dimasak bersama ketam. Ia juga enak digoreng bersama ikan bilis dan bawang putih serta ditumis dengan udang. Oleh kerana Sayur Mayong mengandungi lendir, ia sedap jika di goreng sekejap sahaja, jika terlalu masak sayur ini akan mengeluarkan banyak lendir. Sayur Mayong juga enak jika dimakan sebagai ulam.


KHASIAT SAYUR MAYONG

Sayur ini kaya dengan Vitamin A, Vitamin C, Vitamin D, Zat Besi, Mineral, Folate, Beta Carotene dan Kalsium . Ia juga kaya dengan antioksidan. Sayur Mayong ini tidak mengandungi kolesterol dan rendah kalori (100gram daun mentah menyediakan hanya 19 kalori). Jadi, jika anda sedang berdiet, sangat sesuai makan sayur Mayong ini

Gabungan tiga antioksidan di dalamnya (ß-carotene, lutein, zea-xanthin) membantu mengekalkan keremajaan badan serta melindungi badan daripada serangan penyakit.

Lendir sayur Mayong bertindak sebagai serat cecair yang mampu membantu melancarkan pergerakan dalam sistem pencernaan serta mengurangkan masalah sembelit.


Jumlah Vitamin A yang tinggi membantu menegangkan kulit dan mengekalkan daya pengelihatan. Kandungan Vitamin C yang tinggi mampu melindungi kulit daripada jangkitan kuman, menyembuhkan luka serta menghindar badan daripada dijangkiti selesema.

Sayur Mayong juga kaya dengan vitamin B-complex iaitu folate, vitamin-B6 (pyridoxine), riboflavin dan zat besi yang mampu membantu tubuh manusia menguatkan daya tahan terhadap agen-agen berjangkit dan melindungi daripada radikal bebas yang berbahaya. Selain itu, daun sayur Mayong ini kaya dengan mineral iaitu bahan penting dalam sel dan cecair badan yang mampu membantu badan mengawal tekanan darah serta kadar degupan jantung.


Dalam 100gram daun segar sayur Mayong ini dapat menyediakan 8000 IU Vitamin A atau 267% daripada harian yang diyorkan oleh RDA. 

Sayur herba ini juga sesuai dimakan oleh pesakit diabetis. Untuk mendapatkan khasiat sayur Mayong ini sepenuhnya, seeloknya dimakan ketika sayur ini masih segar.

MasyaAllah, banyaknya khasiat sayur Mayong ni rupanya. Memang bagus dimakan sayur ini. Macam mana? Ada tak rasa nak makan sayur ni? Jadi, itulah serba sedikit info tentang sayur Mayong yang dapat Atul kongsikan

Berbalik pada cerita Atul tadi, sebelum Atul masak sayur Mayong ni, Atul post di FB Atul dulu. Ye la, Atul mana pernah makan sayur ni, apatah lagi memasaknya. Jadi, inilah ikhtiar Atul selain Google.

Sayur Mayong atau Sayur Raja atau Bayam Malabar? Sama ke?
Sayur Mayong
Sayur Mayong atau Sayur Raja atau Bayam Malabar? Sama ke?

Disebabkan abang jual sayur di pasar dan kawan-kawan FB turut mencadangkan tumis, jadi Atul pun buatlah Sayur Mayong Tumis Belacan Cili Padi Hijau. Ha, inilah hasilnya.

Sayur Mayong atau Sayur Raja atau Bayam Malabar? Sama ke?
Sayur Mayong Tumis Belacan Cili Padi Hijau
Jadilah santapan makan malam Atul sekeluarga tadi. Selain sayur Mayong, ada sekali

Sayur Mayong atau Sayur Raja atau Bayam Malabar? Sama ke?
Ikan Siakap Goreng

Sayur Mayong atau Sayur Raja atau Bayam Malabar? Sama ke?
Sambal Tempoyak Cili Padi Hijau
Simple je kan menu makan malam Atul tadi, tapi nyadorrrr kata orang Perak lepas makan menu ni. Hahaha

Dalam posting Atul di Masak Apa Hari ni (MAHN) macam-macam nama mereka bagi pada sayur ni, kata mereka, sayur ni sedap juga dibuat goreng tepung, asam rebus, sayur manis, dan macam-macam lagi.

Tapi ada juga yang tidak kenal sayur Mayong ni macam Atul. hehe Ada juga yang menyangka Bayam Malabar adalah Bayam Brazil, sedangkan ini bukan ia malah bukan juga spesisnya.

Sayur Mayong atau Sayur Raja atau Bayam Malabar? Sama ke?
Perbezaan bentuk Bayam Malabar dan Bayam Brazil. Jauh beza kan?

Jadi, bagi awak yang belum pernah makan sayur Mayong ni, cubalah makan. Walaupun berlendir tapi sayur ni sedap rasanya. Kalau tanya Atul, Atul akan beli dan makan sayur ni lagi. Makan waktu sayur ni masih panas dan dimasak sekejap sahaja, sebab sayur ni lebih sedap rasanya bila waktu mengunyah tu krup krap krup krap bunyinya. hehehe crunchy bak kata orang omputih.

Okay bye, selamat mencuba makan Sayur Mayong :)

Sumber:


Continue Reading

10 Jenis Makanan Berkhasiat Yang Boleh Diamalkan


Mengawal pengambilan makanan memang sesuatu yang sukar bagi seseorang kerana telah menjadi satu kebiasaan untuk makan apa sahaja yang hendak dimakan. Namun begitu, tidak mustahil untuk mengawal pemakanan demi memastikan kesihatan tubuh terjamin. Dengan mengamalkan pengambilan makanan yang berkhasiat, dapat membantu tubuh jauh dari diserang penyakit yang merbahaya.


10 jenis makanan berkhasiat yang boleh anda amalkan

Makanan Berkhasiat: Soya


Kacang soya mengandungi 48 peratus protein, lesitin, vitamin dan zat galian. Ia rendah kolesterol dan membantu menghindarkan penyakit jantung dan kencing manis. Lebih baik lagi, kacang soya kaya dengan kalsium dan mineral yang membantu proses pemecahan lemak dalam badan. Mengamalkan kacang soya dapat menyusutkan kadar lemak jahat (LDL) dan meningkatkan kadar lemak baik (HDL) dalam tubuh

Baca juga:
Info Kacang Soya Organik
Kenapa Protein Soya Terbaik Untuk Wanita


Makanan Berkhasiat: Buah-buahan Kering


Tahukah anda, dalam kebanyakan buah kering, limau kering adalah yang mempunyai kadar flavanoid tertinggi. Pengambilannya akan menyingkirkan lebihan lemak jahat dalam tubuh. Dengan itu, ia dapat mengurangkan risiko serangan penyakit jantung. Flavanoid bukan sahaja terdapat dalam limau keirng tetapi juga brokoli, tomato, bawang dan buah delima


Makanan Berkhasiat: Kuaci

Makanan ini mempunyai zat besi. Apabila anda kurang mengambil sumber zat besi, ia dapat meningkatkan kadar kolesterol (lemak LDL) dan mengehadkan kolesterol (lemak HDL). Untuk membantu tubuh mendapatkan khasiat zat besi, anda boleh memulakan dengan mengambil kuaci tawar (tanpa perisa) dari jenis biji labu atau bunga matahari. Kuaci juga dapat mengurangkan kewujudan kolesterol berlebihan dalam badan


Makanan Berkhasiat: Tuna (Ketika berdiet)

Tuna mengandungi lemak Omega 3 yang tinggi selain ikan salmon dan makarel. Seperti yang diketahui, Omega 3 dapat melindungi tubuh daripada peningkatan kadar si lemak jahat iaitu kolesterol LDL


Makanan Berkhasiat: Epal

Makan sebiji epal atau segelas  jusnya setiap hari, itu sudah cukup untuk mengurangkan kadar kolesterol dalam badan. Ada kajian menunjukkan epal mengandungi elemen kesihatan ‘phytonutrient’ yang membantu untuk melambatkan pengoksidaan kolesterol yang baik. Jika anak anda sukakan makanan segera, berilah dia segelah jus epal kerana tindakan ni sebenarnya usaha untuk menyeimbangkan pengumpulan lemak dalam badan


Makanan Berkhasiat: Kismis


Mengamalkan kismis dapat menurunan paras kolesterol. Bagi anda yang mengamalkan diet dengan 400kcal kalori kismis setiap hari, anda dapat menurunkan kadar kolesterol dalam darah sebanyak 8 peratus. 400kcal kalori adalah bersamaan 1/5 daripada jumlah kalori yang diperlukan oleh seorang wanita. Jadi, kismin diperlukan untuk mengekalkan berat anda.


Makanan Berkhasiat: Mangga

Mangga kaya vitamin C, Baik untuk kecantikan kulit selain mencegah peningkatan kadar kolesterol dalam tubuh. Sumber vitamin C yang lain adalah betik, strawberi, kiwi dan belimbing.


Makanan Berkhasiat: Kacang Tanah

Makan kacang tanah berkulit yang dipanggang mampu mengelakkan radikal bebas. Ia mengandungi lemak sihat dan  kaya vitamin E. Selain itu, anda mampu menghindari serangan penyakit jantung dengan mengamalkan kacang tanah


Makanan Berkhasiat: Jambu batu

Menurunkan paras kolesterol sehingga 18.8 peratus! Ambil jambu batu setiap hari sebanyak 400gm atau bersamaan dengan satu setengah biji jambu batu dalam masa 4 minggu. Jika berdiet, buah ini adalah salah satu pilihan terbaik untuk 'menyokong' menu harian anda.


Makanan Berkhasiat: Oat

Lebih daripada 40 kajian saintifik yang membuktikan pengambilan oat setiap hari dapat menurunkan paras kolesterol dalam darah. Serat mudah larut dalam makanan ini mengurangkan risiko serangan penyakit jantung. Jika anda tidak gemarkan akan rasanya, anda boleh tambah madu, buah atau jadikan oat sebagai bubur.

Banyakkan makanan berkhasiat yang boleh kita amalkan setiap hari? Cuma dinasihatkan supaya tidak mengambil makanan tersebut secara berlebih-lebih dalam satu masa tertentu. Makanlah secara bijak.

Continue Reading

KHASIAT BUAH KURMA


KHASIAT BUAH KURMA

KURMA adalah sejenis tumbuhan (Palma). Kurma juga adalah buah yang diangkat tinggi oleh Rasulullah SAW. Kurma kaya dengan khasiat yang sangat memberi manfaat kepada kesihatan. Buah kurma kaya dengan zat besi, kalsium, fosforus, sodium, potasium, vitamin A dan C, niasin dan pelbagai sumber nutrien lagi.
Apabila berbicara mengenai buah kurma pasti ramai mengaitkannya dengan bulan Ramadan kerana kurma selalu dimakan semasa berbuka puasa. Tetapi tidak ramai yang menyedari bahawa buah kurma ini mempunyai banyak kebaikan dan ia sesuai dimakan pada bila-bila masa sahaja.

Apa yang pasti bagi anda yang sedang mencari alternatif untuk mengawal tekanan darah, kolesterol serta mahu mengelakkan sakit jantung dan strok, kurma merupakan makanan yang sangat sesuai diamalkan. Selain itu, kurma juga sesuai diamalkan oleh ibu hamil, wanita bersalin dan ibu menyusu.

Kandungan nutrien yang tinggi dalam kurma menjadikan ia makanan yang wajib dimakan untuk kesihatan yang optimum

Berikut merupakan khasiat buah kurma yang perlu anda tahu

1. KESIHATAN

Risiko dapat penyakit kronik seperti jantung dan kencing manis rendah
  • Kurma mengandungi zat-zat galian seperti potassium, kalsium dan zat besi yang boleh menyihatkan sel darah merah. Jika sesorang itu mengamalkannya dengan memakan kurma setiap hari risiko untuk mendapat penyakit kronik seperti sakit jantung dan kencing manis dapat dikurangkan. Ia berdasarkan kajian oleh Profesor Madya Asiah Zain, pensyarah Sains Makanan, Fakulti Sains Makanan dan Bioteknologi, Universiti Putra Malaysia (UPM)
Membantu Masalah Usus


KHASIAT BUAH KURMA
  • Kandungan nikotin di dalam kurma sememangnya membantu menyelesaikan pelbagai masalah usus. Dengan pengambilan kurma secara konsisten, ia dapat membantu melegakan masalah makanan tidak hadam dan masalah pencernaan.
Kurma mengelak cirit-birit ( diarrhea)
  • Kurma juga kaya dengan potasium yang penting untuk menghalang cirit birit dengan melegakan dinding perut dan usus, serta merangsang bakteria baik (dalam perut) secara lebih efektif.
Kurma melegakan sembelit
  • Mampu melegakan sembelit kerana ia mempunyai kesan laksatif ringan. Sebab itu disarankan untuk anda merendam beberapa biji kurma dalam air semalaman, dan minum air tersebut pada waktu pagi untuk meningkatkan pencernaan yang baik.
Mengawal berat badan


KHASIAT BUAH KURMA
  • Pengambilan kurma semasa perut kosong pada waktu pagi berkesan menghalang pertambahan berat badan dan kerana ianya bebas kolesterol, kurma membantu anda mengawal berat badan. Namun, ambil perhatian, kandungan gula kurma juga tinggi jadi jangan makan dalam jumlah yang berlebihan
 Mengimbangkan kolesterol


KHASIAT BUAH KURMA
  • Sangat berguna dalam mengimbang dan mengawal kolesterol yang tidak sihat (LDL) kerana kurma membersih salur darah dan menghalang pembentukan darah beku.

    Baca juga: Info tentang kolesterol pembunuh senyap
Menguatkan jantung

KHASIAT BUAH KURMA
  • Kurma yang anda rendam semalaman untuk minum airnya itu, jangan dibuang bijinya. Makan begitu sahaja atau dikisar terlebih dahulu atau tambahkan ke dalam smoothie atau snek oatmeal, ikut kesukaan anda.

    Baca juga: Cara kekalkan kesihatan jantung
Mengawal selia tekanan darah


KHASIAT BUAH KURMA
  • Ramai di antara kita yang menderita hipertensi (tekanan darah tinggi) dan orang yang begini perlu makan banyak kurma kerana ia kaya dengan potasium dan tiada langsung sodium.
Merendahkan risiko serangan strok


KHASIAT BUAH KURMA
  • Potasium dalam kurma adalah mineral yang penting dalam membaik pulih sistem saraf dan boleh mengurangkan risiko serangan strok. Jadi ambil lebih kurang 400 mg potasium sehari, anda sudah tidak perlu terlalu risau lagi.
Baik untuk kesihatan tulang


KHASIAT BUAH KURMA
  • Kandungan mineral yang tinggi di dalam kurma menjadikannya sumber yang baik untuk kekuatan tulang. Masalah penyakit seperti osteoporosis juga dapat dibendung dengan mengamalkan pengambilan buah ini. Selain kaya dengan mineral, kurma juga mempunyai jumlah magnesium yang tinggi dan membantu pertumbuhan tulang.


2. KEHAMILAN, BERSALIN DAN PENYUSUAN

Merangsang kehamilan


KHASIAT BUAH KURMA
  • Buah kurma juga dapat membantu merangsang dan memudahkan proses kehamilan seseorang. Ia mampu memanaskan badan dan merangsang kesihatan wanita hamil dan memberikan khasiat yang baik untuk bayi di dalam kandungan.

    Baca juga: Diet & Pemakanan ibu hamil
    Baca juga: Nutrisi untuk ibu hamil
Memudahkan proses bersalin


KHASIAT BUAH KURMA
  • Pernahkah anda dengar kisah tentang Maryam yang hanya makan buah kurma sewaktu melahirkan Nabi Isa? Jadi khasiat kurma ini memang tiada tandingannya. Berdasarkan pada ayat-ayat Al-Quran dan hadith Rasul, para saintis giat mengkaji mengenai khasiat kurma. Mengikut kajian Dr.Mahmud Nazim Al-Nasimy dalam buku Tempoh mengandung dari segi perubatan, fiqhiyah dan perundangan, hasil kajiannya menunjukkan jus kurma dapat menolong mencengkam rahim sewaktu proses kelahiran, memperkukuhkan lagi urat-urat rahim pada bulan-bulan terakhir kehamilan dan membantu memudahkan proses kelahiran bayi. Jus kurma juga dapat mengurangkan tumpah darah, menguatkan organ rahim serta berkesan meredakan tekanan darah tinggi.

    Baca juga: Nutrisi untuk ibu lepas bersalin
    Baca juga: Gejala lepas bersalin yang tidak boleh diabaikan

Memperbanyakan susu ibu


KHASIAT BUAH KURMA
  • Kalau anda hendak tahu mengapa kurma sebagai penambah susu badan, ia kerana kurma mengandungi satu nutrien yang dikenali sebagai tryptophan. Ia merupakan salah satu daripada 10 asid amino penting yang badan kita perlukan untuk membina protein. Malah, ia menggalakkan pengeluaran hormon serotonin. Serotonin ini pula membantu proses laktasi, iaitu proses penghasilan susu badan! Tidak cukup dengan itu, serotonin yang terhasil ini juga akan menyekat penghasilan Dopamine yang membantut penghasilan susu

    Ia juga mengandungi sumber kalsium yang tinggi serta Sumber zat besi dan potasium yang hebat. Pilihlah kurma sebagai penambah susu badan anda! Kerana kurma juga membantu untuk menaikkan tahap gula dalam badan, maka kita juga secara tidak langsung membantu meningkatkan proses penghasilan susu ibu!

    Baca juga: Tips banyakkan susu ibu


3. TENAGA SEGERA

Memberi tenaga tambahan segera
  • Firman Allah SWT dalam surah Maryam ayat 25-26:


    Maksudnya: Dan goyanglah pangkal pohon kurma itu ke arahmu, nescaya pohon itu akan menggugurkan buah yang masak kepadamu, maka makan serta minumlah dan bersenang hatilah kamu.

    Berdasarkan firman Allah di dalam surah Maryam ini, Allah SWT memerintahkan Sayidatina Maryam memakan buah kurma agar beliau mendapat bekalan  tenaga untuk melahirkan Nabi Isa a.s. dan sentiasa bertenaga setelah melahirkan Nabi Isa a.s., disebabkan beliau kehilangan tenaga dan darah yang banyak. Ini kerana kurma mampu membekal tenaga dengan pantas ke dalam tubuh mereka yang memakannya.

    Oleh sebab itu, dengan memakan kurma ia membantu memudahkan wanita bersalin untuk melahirkan dan memberi tenaga tambahan kepada mereka.
Bertenaga ketika berbuka
  • Sejak zaman Nabi Muhammad S.A.W lagi kurma telah menjadi amalan ketika berbuka puasa. Bahkan berbuka puasa dengan kurma juga kamu beroleh pahala sunah.Disunatkan berbuka dengan kurma kerana orang yang berpuasa tidak makan selama 12 jam. kandungan gula yang ada pada kurma adalah 50 hingga 57 peratus glukosa. kandungan gula di dalamnya telah ditukar secara semulajadi. Bermakna apabila kita memakan kurma, tenaga yang diserap tubuh adalah serta-merta Kurma menyumbang tenaga serta-merta kepada si pemakan dan ini memudahkan seseorang beribadat dan menunaikan sembahyang maghrib atau tarawih. Apabila tubuh berasa segar dan bertenaga ia menghalang kita makan berlebihan atau mengikut nafsu. Kadangkala waktu berbuka kita makan terlalu banyak, tetapi masih letih dan tidak bertenaga. Sebabnya makanan yang diambil kebanyakan mengandungi karbohidrat, tanpa tenaga serta-merta menjadi penyebab selesai makan, mata pun mengantuk. Penghidap kencing manis juga boleh mengambil kurma sebagai makanan pertama untuk berbuka puasa.


4. KECERDASAN DAN MENGUATKAN MEMORI

Kecerdasan minda dan membantu proses tumbesaran


KHASIAT BUAH KURMA
  • Menurut pakar, kanak-kanak digalakkan memakan lebih banyak buah kurma kerana ia memberi khasiat dari segi proses tumbesaran, sekaligus membentuk minda kanak-kanak yang sihat
Menguatkan daya ingatan


KHASIAT BUAH KURMA
  • Kebiasaannya makanan yang sering dijadikan amalan untuk meningkatkan daya ingatan adalah kismis. Tetapi, tahukah anda bahawa kurma sebenarnya mengandungi khasiat yang cukup untuk meningkatkan daya ingatan seseorang. Bagi ibu bapa yang mempunyai anak di peringkat sekolah, kurma adalah snek terbaik yang patut diberikan kepada mereka untuk mengukuhkan memori.

    Baca juga: Suplemen untuk si Manja


5. KEPERIBADIAN

Membentuk sifat penyabar, bersopan santun dan cerdas pemikiran
  • Maksud hadis Rasulullah SAW:

    “Berilah makan buah kurma kepada isteri-isteri kamu yang hamil, kerana sekiranya wanita hamil itu memakan buah kurma, nescaya anak yang bakal dilahirkan itu, menjadi anak yang penyabar, bersopan santun serta cerdas pemikirannya.”


6. KEBERKATAN

Mengambil keberkatan sewaktu kelahiran
  • Diriwayatkan daripada Abu Musa r.a. katanya:


    Maksudnya: “Anakku lahir, lalu aku membawanya kepada Nabi SAW lalu Baginda menamakannya dengan nama Ibrahim dan meletakkan pada lelangitnnya dengan buah kurma.”

 Makanan yang paling sempurna
  • Maksud Sabda Rasulullah SAW:

    “Rumah yang tiada kurma nescaya penghuninya kelaparan.” 

Jadi, jom lengkapkan dapur kita dengan buah kurma. Ia bukan sahaja sedap dimakan tetapi ia juga makanan yang sesuai untuk seisi keluarga dan dapat mengekalkan kesihatan secara menyeluruh!

Semoga bermanfaat, terima kasih.



Klik Gambar Untuk Order Shaklee


Continue Reading

MEMUPUK KESEJAHTERAAN KELUARGA: PEMAKANAN SIHAT DAN KECERGASAN








Pemakanan yang sempurna dan senaman adalah penting untuk mengekalkan kesihatan keluarga anda. Gaya hidup yang sihat juga memastikan anak-anak anda dapat mencapai potensi mereka sepenuhnya. Anda mungkin berfikir bahawa rutin keluarga anda yang sibuk serta jadual yang padat adalah alasan untuk tidak kekal cergas, makan secara sihat, dan mengekalkan gaya hidup sihat – ia tidak benar sama sekali.

Gaya Hidup Sihat

Gaya hidup sihat bukan tentang berapa banyak masa yang anda ada, tetapi seberapa baik anda menggunakannya. Ibu bapa merupakan pengaruh besar terhadap gaya hidup anak-anak yang sihat. Maka, adalah penting bagi keluarga meluangkan masa untuk bersenam bersama-sama dan makan dengan cara yang lebih sihat, agar akhirnya ia menjadi sebahagian daripada rutin setiap orang.

Bijak Tentang Diet Keluarga Anda

Ramai orang berfikiran bahawa makan secara sihat bermakna harus makan makanan yang tidak enak, hambar dan membosankan. Tetapi makan secara sihat adalah tentang “gabungan” pemakanan yang betul. Anda tidak perlu mengorbankan makanan yang anda gemari. Apa yang anda perlu lakukan hanyalah mengamalkan “Keseimbangan (Balance), Kesederhanaan (Moderation), dan Kepelbagaian (Variety)”. Ini bererti mengambil hidangan yang Seimbang, dalam sukatan yang Sederhana, dengan Pelbagai makanan berasaskan Piramid Makanan Malaysia.



Perkara lain yang keluarga anda boleh lakukan untuk mencapai diet yang lebih sihat:
  • Ambil lebih serat untuk mencapai berat badan yang sihat, penghadaman yang baik dan jantung yang sihat. Diet anda harus mengandungi 20-30 gram serat diet setiap hari. Serat yang anda perlukan boleh didapati dengan mengikuti saranan piramid makanan, iaitu ambil lebih produk kekacang, buah dan sayur.
  • Kurangkan gula, garam dan lemak/minyak yang digunakan untuk menyediakan hidangan dan berhati-hati dengan kandungannya di dalam produk yang anda beli untuk keluarga (Dalam sebuah lagi artikel saya “Mengguna Label Makanan untuk Membuat Pilihan Makanan yang Lebih Baik” di muka surat 15, saya akan terangkan bagaimana keluarga boleh membuat pilihan lebih sihat apabila membeli makanan berbungkus dengan membaca dan memahami label pemakanan).
  • Cuba sediakan makanan di rumah, sekurang-kurangnya sekali sehari, di mana anda boleh mengawal ramuan dalam hidangan dan cara memasaknya.
  • Pilih cara memasak yang lebih sihat (contohnya mengukus, goreng kalis, merendidih, menggril, memanggang, dan membakar) dan cuba sediakan masakan yang lebih meriah supaya makanan seperti sayuran akan menjadi lebih menarik kepada anak anda.
  • Elak daripada tabiat makan tidak sihat seperti makan berlebihan dan makan lewat malam terlalu hampir dengan waktu tidur.
  • Hadkan pengambilan makanan segera, makanan yang dibeli di luar dan makanan yang tinggi kandungan lemak/minyak, garam dan gula.
  • Makan bersama-sama sebagai sebuah keluarga – berbual-bual semasa makan memberi peluang kepada keluarga untuk merapatkan hubungan, berkongsi, berhubung, dan mempelajari tentang satu sama lain.

Kekal Aktif Sambil Meluangkan Masa Bersama

Keluarga yang kekal aktif membantu memperbaiki kecergasan, kekuatan dan ketangkasan. Ia membantu setiap orang mengekalkan berat badan yang sihat dan membantu kita rasa, fikir dan belajar dengan lebih baik. Lakukan aktiviti fizikal yang menyeronokkan bersama sebagai sebuah keluarga agar lama-kelamaan ia menjadi satu tabiat. Ia juga satu cara untuk meluangkan masa berkualiti bersama.
Bagaimana untuk melibatkan semua orang:
  • Lakukan aktiviti fizikal yang gemar dilakukan bersama oleh semua ahli keluarga. Contohnya, sukan seperti bola sepak, main kejar-kejar atau hanya berjalan 20 minit di taman.
  • Dapatkan anak-anak dan pasangan anda untuk melakukan kerja-kerja rumah seperti menyapu, mengelap lantai, memvakum atau membasuh pinggan mangkuk.
  • Berikan masa yang mencukupi untuk permainan tidak berstruktur. Kanak-kanak membakar lebih banyak kalori apabila dibiarkan bermain sendiri.
  • Sertai larian/jalan atau acara keluarga yang dianjur agar keluarga dapat meluangkan lebih masa dan aktif bersama. Acara-acara tersebut menyeronokkan, dan pada masa yang sama anda berpeluang mendapat kawan baharu, di samping mempelajari dan mengalami perkara baharu!
  • Kunjungi tempat-tempat yang seronok seperti taman permainan, taman, padang dan kolam renang awam.
  • Tetapkan had masa untuk aktiviti seperti menonton TV, melayari internet, dan bermain permainan video kepada tidak lebih daripada satu atau dua jam sehari.
  • Kekal aktif setiap hari dengan pelbagai cara yang boleh dan gabungkan lebih banyak aktiviti fizikal ke dalam kehidupan harian sebagai satu bentuk senaman. Contohnya, pilih untuk naik tangga berbanding mengambil lif atau eskalator, atau letak kereta anda di tempat yang lebih jauh dan jalan ke destinasi anda.
Mulalah membina asas untuk kesihatan masa depan anak anda seberapa awal yang mungkin. Kini, penyakit-penyakit kronik berkaitan gaya hidup sudah menular ke dalam masyarakat kita, dan menjejaskan orang dewasa dan juga kanak-kanak. Walaupun belum terlambat untuk memulakan kehidupan yang sihat, peringkat awal kanak-kanak adalah masa terbaik untuk membentuk tabiat makan dan gaya hidup yang sihat. Pupuklah kesejahteraan keluarga anda dengan bersama-sama menjadikan tabiat sihat mudah dan menyeronokkan.


Oleh: Dr. Tee E Siong (28 Jun 2016). Memupuk Kesejahteraan Keluarga: Pemakanan Sihat dan Kecergasan - Kunci Kesihatan Keluarga. pp:7-8
Sumber Online: My Positive Parenting


Perlukan suplemen asas untuk seisi keluarga anda? boleh dapatkan disini. >SHAKLEE FAMILY WELLNESS SET<

Untuk harga yang lebih menjimatkan, sila klik disini >JIMAT BERGANDA<


Continue Reading