TIDUR TERGANGGU DAN CARA MENGATASINYA

Atul Hamid
0
TIDUR TERGANGGU DAN CARA MENGATASINYA

“Baru jam 10 pagi, mata nak pejam je, asyik menguap sahaja, mengantuk sangat rasanya” Gara-gara tidur tidak lena hampir setiap malam, badan pun jadi letih keesokan harinya, itulah yang seringkali terjadi pada sesetengah individu apabila tidur malamnya terganggu. Walaupun ada diantara mereka yang tidur awal, tetapi kualiti tidur tiada apabila mereka:
  • Asyik terjaga ketika tidur
  • Tidur yang terlalu banyak (hypersomnia)
  • Tidur yang terlalu sedikit (insomnia)
  • Kerap ke tandas di malam hari
  • Kelakuan yang luar biasa semasa tidur contohnya, berjalan dalam tidur (sleep walking), bangun tiba-tiba dalam ketakutan (sleep terror), kisaran gigi (tooth-grinding), mengigau, dan sebagainya.
Tanda-tanda di atas inilah antara sebab kenapa tidur anda terganggu di malam hari. Tidur yang tidak lena pasti akan menganggu dan membuatkan anda berasa tidak selesa sekaligus akan mengganggu rutin harian anda keesokan harinya.
Menurut National Sleep Foundation (NSF), hampir 6 daripada 10 orang warga Amerika Syarikat mengalami insomnia dan masalah tidur terganggu dan sebanyak sebanyak 25 peratus orang di Amerika Syarikat menggunakan ubat-ubatan untuk membantu mereka tidur. Tetapi, ubat tidur memberi banyak kesan sampingan jika diambil terlalu kerap dan untuk jangka masa panjang.
Tahukah anda bahawa orang dewasa memerlukan 6-8 jam tidur sehari. Kanak-kanak pula memerlukan masa tidur yang lebih panjang, manakala golongan warga usia emas memerlukan masa yang lebih pendek di antara 4-5 jam sehari.
Gangguan tidur merujuk kepada gangguan pada corak tidur.
Banyak perkara boleh menyebabkan anda mengalami gangguan tidur, antara punca tidur terganggu dimalam hari adalah:
  • Gaya hidup  – mungkin anda seorang yang bekerja syif yang kerap dan jadual syif anda tidak teratur
  • Masalah-masalah fizikal seperti jatuh sakit, masalah pernafasan, kerap kencing waktu malam
  • Gangguan psikologikal atau penyakit mental contohnya skizofrenia , kemurungan, kebimbangan , stres dan lain-lain.
  • Penyalahgunaan dadah dan alkohol
  • Faktor persekitaran seperti terlalu bising, panas atau keadaan bilik tidur yang terlalu terang juga mempengaruhi tidur anda
Masalah tidur boleh mengganggu corak pemikiran,emosi dan tingkah laku anda. Ia juga menjejaskan kerja, pembelajaran dan perhubungan interpersonal. Secara tidak langsung menyebabkan anda akan:
  • Insomnia yang kronik
  • Letih dan mengantuk pada siang hari
  • Cepat menjadi marah
  • Sukar mengawal emosi
  • Sukar memberi tumpuan/perhatian
  • Kerap membuat kesilapan
  • Berisiko terlibat dalam kemalangan dan kecederaan

Jadi bagi mengelakkan anda daripada terus mengalami masalah gangguan tidur ini anda perlu melakukan beberapa perkara bagi mencegah masalah ini. Antara cadangan untuk mengatasi gangguan tidur adalah:
Mengamalkan rutin tidur yang sihat dan teratur
Anda perlu mengamalkan rutin tidur yang sihat dan teratur. Sentiasa memastikan anda mendapat tidur yang cukup iaitu 6-8 jam sehari. Selain itu pastikan persekitaran tempat tidur anda selesa dan tiada sebarang gangguan.
Mengamalkan gaya hidup sihat dan pengurusan emosi yang baik
Anda perlu mengamalkan gaya hidup yang sihat seperti mengamalkan pemakanan mengikut piramid makanan, melakukan senaman agar badan anda sentiasa cergas dan sihat, sentiasa tahu mengawal emosi agar terhindar daripada tekanan perasaan.

Hindari dari gaya hidup yang tidak sihat
Untuk mendapatkan rutin tidur yang baik anda perlu jauhi amalan gaya hidup yang tidak sihat seperti amalan merokok, penyalahgunaan dadah, alkohol dan bahan larangan yang lain. Hal ini kerana pengambilan barangan-barangan terlarang ini sangat tidak baik untuk anda dan mampu menganggu aktiviti anda

Patuh kepada rawatan untuk masalah-masalah fizikal atau mental
Sekiranya anda mengalami masalah fizikal atau mental pastikan anda mendapatkan rawatan dengan pakar dengan kadar segera dan pastikan anda mematuhi arahan-arahan rawatan yang diberikan kepada anda.

Selain itu, salah satu cara lagi untuk bantu anda tidur lena adalah dengan mengamalkan pemakanan yang kaya dengan kalsium dan magnesium.

Menurut pakar nutrisi, beberapa kajian penyelidikan telah menunjukkan terdapat beberapa mineral tertentu berkesan dalam membantu mendapatkan tidur yang lena dimalam hari. 

James F. Balch, M.D., pengarang buku Prescription for Nutritional Healing menyatakan: "Kekurangan nutrisi kalsium dan magnesium akan menyebabkan anda bangun selepas beberapa jam dan tidak dapat tidur kembali”


Selain itu, Penyelidik dalam European Neurology Journal mendapati bahawa tahap kalsium dalam badan lebih tinggi apabila anda tengah tidur paling lena seperti dalam fasa REM (Rapid Eye Movement).


Kajian itu juga mendapati gangguan dalam tidur, terutamanya apabila ketiadaan fasa REM adalah berkaitan dengan kekurangan kalsium. Jadi, untuk dapatkan tidur yang lena pastikan tahap kalsium dalam tubuh anda adalah normal.


William Sears, M.D. menulis: "kalsium membantu otak menggunakan asid amino tryptophan untuk mengeluarkan melatonin, iaitu sejenis bahan untuk merangsang tidur. Ini membuktikan mengapa produk tenusu, mengandungi kedua-dua bahan (tryptophan dan kalsium), yang mana merupakan makanan yang menggakkan anda tidur"


Sebab utama Insomnia kronik berlaku adalah kekurangan magnesium.


Sekiranya kandungan magnesium tinggi, dan aluminium rendah dalam tubuh, ia sangat membantu anda untuk tidur yang lebih lena. Ini dibuktikan dalam kajian yang dilakukan oleh James Penland di Human Nutrition Research Center di North Dakota.


Secara keseluruhan, Kalsium dan Magnesium sangat berkait rapat dengan kitaran tidur. Kadar pengambilan kalsium dan magnesium yang seimbang mampu memberikan kesan terbaik bukan sahaja sebagai penyumbang kepada tidur yang lebih lena tetapi untuk kesihatan tubuh secara menyeluruh.


Sumber: Medical News Today

Bagaimana OsteMatrix Shaklee membantu dapatkan tidur yang lena?


TIDUR TERGANGGU DAN CARA MENGATASINYA

OsteMatrix Shaklee mampu membantu anda dapatkan tidur yang lebih lena kerana OsteMatrix mengandungi kecukupan mineral yang diperlukan oleh tubuh untuk merangsang tidur yang lena.

OsteMatrix Shaklee diformulasi khas dengan campuran 7 nutrien penting termasuk kalsium, vitamin D, magnesium, zink, kuprum, mangan, dan boron. OsteMatrix merupakan Kaplet bersaiz kecil, dan mudah ditelan. 




TIDUR TERGANGGU DAN CARA MENGATASINYA

Antara kebaikan OsteMatrix

  1. Membantu tidur lebih lena sepanjang malam.
  2. Bertindak seperti loceng penggera setelah anda dapat tidur yang cukup
  3. Membantu badan rasa lebih segar keesokkan paginya

120 biji kaplet sebotol

Baca juga:
Testimoni Tidur lebih lena dengan OsteMatrix

Semoga tips tidur lena ini dapat membantu anda untuk selesaikan masalah tidur terganggu dan sekaligus dapat meningkatkan kualiti aktiviti anda disiang hari.

Semoga bermanfaat

*Produk-produk ini tidak bertujuan untuk membuat diagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit.
Ini adalah iklan produk suplemen.


Post a Comment

0Comments

Terima kasih sudi singgah, baca dan komen di blog Atul ;)

Post a Comment (0)

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Check Now
Accept !