Showing posts with label Lemak. Show all posts
Showing posts with label Lemak. Show all posts

5 Tips kurangkan lemak dalam badan dengan cepat dan berkesan

Tips kurangkan lemak dalam badan

Tips kurangkan lemak dalam badan | "Badan banyak lemak lah. Tengok bahagian lengan, peha dan pinggul ni, besar! Belum kat perut ni lagi. Hurmm, stress betul dibuatnya. Macam mana nak kurangkan lemak-lemak dalam badan ni ye?"

Siapa ada masalah diatas? Baik mengaku sekarang. Hehe

Sebelum atul kongsikan tips yang sangat membantu kurangkan lemak dalam badan, atul nak kita faham, apakah sebenarnya lemak ni?

Lemak adalah bahan yang sukar dipecah oleh air dan merupakan sumber tenaga utama bagi tubuh, selain daripada protein dan karbohidrat. Tidak dinafikan, kita terima lemak daripada makanan yang dimakan setiap hari.

Lemak terbahagi kepada dua iaitu lemak sayuran dan lemak haiwan .

Lemak seringkali dikaitkan sabagai punca utama hadirnya pelbagai jenis penyakit, tetapi tahukah anda, sebenarnya lemak juga penting untuk tubuh.

Fungsi lemak terhadap tubuh

👉 Berfungsi untuk meningkatkan proses penyerapan vitamin larut lemak seperti vitamin A, D, E & K yang terdapat dalam badan

👉 Berfungsi untuk membekalkan asid–asid lemak yang tidak dapat dihasilkan oleh tubuh badan.

👉 Sebagai sumber tenaga dan melindungi kesihatan tubuh dan semua organ badan.

👉 Membantu otak berfungsi dengan lebih baik. Lemak berperanan menjadikan sel otak terus tumbuh dan membentuk lapisan sel yang sihat.

👉 Sebagai sumber pertumbuhan sel. Lemak memberikan perlindungan pada lapisan luar sel atau membran sel, sehingga tubuh tidak mudah terkena penyakit.

Namun begitu pengambilan lemak secara berlebihan perlulah dielakkan kerana ia boleh meningkatkan risiko masalah kesihatan, serta menjadi punca utama hadirnya pelbagai jenis penyakit seperti obesiti, kolesterol tinggi, masalah jantung, tekanan darah meningkat, alzheimer dan banyak lagi.

Tips kurangkan lemak dalam badan

Entry kali ini Atul akan kongsikan beberapa tips kurangkan lemak dalam badan yang pasti akan membuatkan anda teruja dengan hasilnya jika mengamalkannya

Tips Kurangkan Lemak Dalam Badan


1. Elak makan lewat

Pastikan paling lewat untuk makan malam adalah 3 jam sebelum tidur. Seelok-eloknya hendaklah makan antara jam 6 petang hingga 8 malam sahaja. Selepas jam 8 malam, sekiranya masih lapar, anda boleh ambil buah sebagai alas perut.

Jika makan terlalu lewat, anda tidak memberi ruang kepada tubuh untuk berehat. Selain itu, akan menyebabkan proses sistem pencernaan akan menjadi tidak lengkap dan lambat.

Keadaan ini akan menyebabkan lebih banyak lemak tepu akan terperangkap dalam tubuh. Lebih memburukkan lagi, sistem percenaan boleh mengundang masalah dan kemudian menyebabkan berlakunya perut buncit, sembelit serta pengeluaran gas perut (asid) yang mengganggu keselesaan dalam perut.

Untuk mengelakkan keadaan ini berlaku adalah sebaik-baiknya amalkan makan malam lebih awal dan jika boleh tetapkan masa yang sama setiap hari.

Amalan, dapat membantu dan memastikan sistem percernaan dan penghadaman saling membantu dan sekali gus membuat kadar metabolisme berfungsi dengan sempurna semasa anda sedang tidur. Tubuh anda juga dapat berehat dengan aman ketika waktu tidur.

2. Katakan Tidak pada GULA


Seelok-eloknya elakkan pengambilan gula dalam diet seharian. G
ula berlebihan adalah sangat tidak sihat untuk tubuh badan. Gula dalam darah dikawal oleh hati pada had tertentu. Apabila melebihi had kapasiti tersebut, ia akan ditukarkan menjadi lemak yang akan terkumpul di seluruh badan termasuk perut.

Untuk elak gula sepenuhnya dalam hidup mungkin agak sukar. Namun, anda boleh elakkan minuman bergula terutamanya minuman berkarbonat yang tidak berkhasiat.

Menurut American Heart Association (AHA), jumlah maksimum yang dibenarkan untuk pengambilan gula dalam sehari:

Lelaki: 150 kalori per hari

Wanita: 100 kalori per hari

Semakin kurang pengambilan gula dalam diet seharian, semakin sihat tubuh badan anda. Ini kerana selain menjadi lemak, pengambilan gula berlebihan juga akan menyebabkan berat anda sukar untuk turun, jerawat yang aktif dan berisiko mendapat penyakit merbahaya seperti Diabetes


3. Ubah Cara Masakan Anda

Semua sedia maklum, terdapat pelbagai kaedah memasak seperti menggoreng, kukus, merebus dan panggang. Kaedah menggoreng adalah yang paling popular dalam masayarat kita. Jadi, cara yang paling utama untuk kurangkan lemak berlebihan ialah dengan ubah cara masakan kita, dan seboleh-bolehnya menggoreng dengan menggunakan minyak yang banyak perlu dikurangkan.

Cara ini sekaligus dapat mengurangkan lemak dalam masakan seharian kita. Sebab kita tahu punca utama wujudnya lemak berlebihan ini ialah dari apa yang kita makan setiap hari.

Antara cara yang boleh digunakan;

👉 Gunakan ‘Air Fryer’ untuk menggoreng

👉 Kalau tak ada ‘air Fryer’, minimumkan penggunaan minyak, dan pastikan minyak betul2 dah panas sebelum menggoreng. Ni utk mengurangkan minyak yang terserap dalam makanan.

👉 Buang bahagian kulit dan lemak pada daging atau ayam sebelum dimasak.

👉 Banyakkan guna kaedah mengukus, merebus atau memanggang.

👉 Elakkan makanan ringan dan makanan yang telah diproses.

👉 Gunakan kuali yang tidak melekat

👉 Gunakan kertas penyerap sebaik selesai menggoreng makanan

Cara-cara ini boleh menapis kalori dan lemak jahat yang berlebihan dari berada dalam makanan kita.


4. Banyakkan Pengambilan Sayuran Dan Buah-buahan


Sayur dan buah adalah makanan yang rendah kalori, tinggi serat, tinggi kandungan air dan sangat mengenyangkan.

Banyak hasil kajian menunjukkan, individu yang makan lebih banyak sayur dan buah didapati lebih sihat berbanding mereka yang tidak memakannya

Buah adalah sejenis makanan yang tinggi dengan khasiat yang boleh memberikan rasa kenyang lebih lama kerana serat buah tidak dicerna oleh badan kita. Selain itu, serat juga membantu mencegah sembelit dan merendahkan kadar kolesterol dalam darah.

Apabila anda rasa lebih kenyang, secara automatik anda tak perlu risau tentang pengambilan kalori.

Anda digalakkan untuk makan banyak buah-buahan dan sayur-sayuran kerana khasiat yang sangat baik untuk tubuh kita.

Tips tambahan: Makan banyak sayur (dua saiz penumbuk) setiap kali anda makan pagi, petang dan malam. Dan makan buah tidak lebih sebiji sehari.


5. Amalkan pengambilan protein

Protein adalah sangat  penting untuk membentuk otot, tendon, organ, enzyme, hormon dan banyak lagi fungsi protein untuk tubuh kita. Protein juga didapati mampu mengekalkan rasa kenyang dan memberikan tenaga yang banyak.  Tapi adakah anda tahu yang protein juga boleh mengurangkan lemak-lemak degil dalam badan kita?

Kajian yang disiarkan di Junal Nutrisi dan Metabolism membuktikan bahawa diet protein boleh membantu untuk mengurangkan lemak sekaligus memainkan peranan utama dalam proses mengurangkan berat badan.

Protein lebih mengenyangkan daripada mana-mana karbohidrat atau lemak. Selain itu, selera makan juga akan berkurangan apabila mengambil protein dalam diet harian.

Jika anda minum anggaran 300gm minuman berprotein sebelum tidur, ia terbukti dapat membantu meningkatkan jumlah kalori yang dibakar semasa anda sedang lena tidur. Di samping itu, protein juga dapat membantu dalam pemulihan otot. Jika terdapat lebih banyak jisim otot, lebih banyak kalori yang akan dibakar semasa sedang tidur.

Dalam satu kajian pada lelaki obes, protein sebanyak 25% kalori memberi rasa lebih kenyang, mengurangkan keinginan makan lewat malam dan kurang berfikir pasal makanan setinggi 60% kalori.

Anda boleh amalkan pengambilan protein dari sumber makanan seperti daging, ikan, ayam, udang, telur, brokoli, produk tenusu (mentega, keju, yougurt, air, susu kambing, susu lembu,) kekacang, oat dan banyak lagi.

Tetapi adalah lebih baik mengamalkan sumber protein yang bebas kolesterol, mempunyai indeks glisimik yang rendah, bebas gula, rendah lemak, bebas bahan kimia berbahaya dan dari sumber semulajadi


Tips memilih sumber protein berkualiti

👉 Seeloknya perlulah pilih protein berasas tumbuhan-tumbuhan seperti protein soya. Antara protein soya yang dicadangkan dalam diet harian adalah protein soya bukan gmo yang lengkap dengan asid amino perlu

👉 Protein soya bukan-GMO yang dicadangkan ini dihasilkan dibawah satu program yang digelar Identify Preservation Program (IPP), di mana kacang soya dipantau dan dijaga dengan teliti dari aktiviti menanam hingga kerja pemprosesan.

👉 Protein soya yang Atul maksudkan adalah Energizing Soy Protein atau ESP keluaran produk Shaklee. ESP Shaklee diiktiraf seluruh dunia kerana memiliki kajian klinikal yang sangat ekstensif & komprehensif serta mempunyai kualiti protein yang sangat tinggi yang pernah dihasilkan.

👉 Kacang soya yang digunakan oleh Shaklee hanya mengandungi "bukan-GMO" (non Genetically Modified Organism) yang mana ia diproses pada kadar sangat rendah. ESP menyediakan 14 gram protein soya bukan-GMO berkualiti tinggi

Mesti Baca: Tips Memilih sumber protein berkualiti


Setiap 1 tong ESP (850g) dihasilkan daripada 30kg kacang soya

Baca juga: Info lanjut tentang ESP Shaklee


Extra tips Atul nak bagi kepada anda

Tahniah sebab anda berjaya baca sampai habis. Okay, extra tips ini sangat best di amalkan kerana ia sangat-sangat efektif mengurangkan lemak dalam badan anda. 

Tipsnya, anda boleh mengamalkan pengambilan Lecithin dan Omega Guard setiap hari.

Lecithin dan Omega Guard adalah supplement terbaik dari Shaklee untuk mengurangkan lemak dalam badan. Setiap supplement mempunyai fungsi yang berbeza

Lecithin - 👉 Berfungsi untuk mengemulsi lemak dan memastikan lemak tidak termendap di dinding membran. Ayat yang lebih mudah, Lecithin berfungsi untuk memecahkan lemak kepada molekul yang lebih kecil supaya mudah bergerak dan disingkirkan dalam sistem pencernaan.

Omega Guard 👉 Berfungsi untuk membantu pembakaran lemak termendap. Omega guard mengandungi minyak ikan omega 3 yang bertindak membakar lemak dan membantu badan bertindak balas dengan lebih baik terhadap hormon yang dipanggil leptin. Leptin memberitahu otak kita untuk mengurangkan dan mengawal selera makan supaya boleh kekalkan atau kurangkan berat badan.

Jadi anda nampak kan, bagaimana gabungan antara Lecithin dan Omega Guard saling membantu? 

Kesimpulannya, setelah lemak dipecahkan kepada molekul yang lebih kecil oleh Lecithin, ia mudah di bakar oleh Omega Guard. Sekaligus, membantu anda mengurangkan lemak dalam badan dengan lebih efektif dan berkesan. 

5 Tips kurangkan lemak dalam badan dengan cepat dan berkesan 

Menarikkan extra tips yang Atul berikan ini?

Akhir kata, hanya diri kita sendiri yang dapat mengawal kandungan lemak dalam badan kita. Kita sendiri yang tentukan samada ingin ambil lemak berlebihan atau disebaliknya. Semoga tips kurangkan berat badan yang Atul kongsikan ini memberi manfaat kepada semua.

Oh ya, kalau anda nak order ESP, Omega & Lecithin boleh whatsapp Atul ya. 👉 0195733761 👈

Atul Hamid
Pengedar Shaklee Anda
Berpengalaman sejak 2013

Continue Reading

Apakah kolesterol bahaya? Kolesterol Pembunuh Senyap Anda!



APA ITU KOLESTEROL?
Tahukah anda? Kolesterol sering dikaitkan dengan lemak makanan. Sebenarnya, kolesterol terhasil melalui TUBUH kita sendiri. Yang mana, HATI menghasilkan 75% kolesterol dalam darah, dan lagi 25% kolesterol barulah terhasil dari MAKANAN. Kolesterol pada paras normal sebenarnya memainkan peranan yang sangat penting iaitu untuk membantu sel-sel tubuh berfungsi.

Kolesterol Pembunuh Senyap Anda!


TANDA-TANDA KOLESTEROL TINGGI
Kolesterol tinggi tidak menunjukkan apa-apa tanda. Tetapi kolesterol akan mengakibatkan kerosakan untuk satu tempoh yang lama. Kandungan kolesterol yang tinggi akan membentuk lapisan/dinding didalam arteri yang dikenali sebagai aterosklerosis. Keadaan ini menyempitkan pengaliran darah dalam arteri dan akan menyebabkan berlakunya penyakit jantung. Berita baik tentang kolesterol tinggi ini adalah ia mudah dikesan dan ada pelbagai cara untuk mengurangkannya

Kolesterol Pembunuh Senyap Anda!


UJIAN TAHAP KOLESTEROL
Individu yang melebihi umur 20-an sepatutnya melakukan pemeriksaan tahap kolesterol sekurang-kurangnya sekali untuk 4 hingga 6 tahun. Ianya boleh dilakukan dengan ujian darah yang mudah dan cepat. Ia bertujuan untuk mengukur perbandingan tahap kolesterol darah dalam badan selepas tempoh 9-12 jam selepas makan. Keputusan akan menunjukkan tahap kolesterol baik (HDL) atau kolesterol jahat (LDL) serta trigliserida.

Kolesterol Pembunuh Senyap Anda!


KOLESTEROL JAHAT (LDL)
Kebanyakan kolesterol dalam darah dibawa oleh protein yang dipanggil kolesterol jahat (LDL). Ia dikenali sebagai kolesterol jahat kerana bersatu dengan unsur lain untuk membentuk lapisan /dinding pada arteri. Pengambilan diet yang tinggi terhadap makanan yang mengandungi lemak tepu dan lemak trans akan meningkatkan kolesterol jahat. Bagi kebanyakan individu, bacaan LDL dibawah 100 adalah sihat. Tetapi bagi individu yang ada masalah jantung, memerlukan bacaan yang lebih rendah daripada itu.

KOLESTEROL BAIK
Dikenali kolesterol baik (HDL) kerana membantu mengalihkan kolesterol jahat dan mengelakkan ia daripada membentuk lapisan/dinding didalam arteri. Bacaan HDL yang tinggi adalah baik. Namun, bagi individu yang mempunyai paras kolesterol baik yang rendah akan meningkatkan serangan jantung. Makan makanan yang mengandungi lemak baik seperti minyak zaitun akan membantu meningkatkan kolesterol baik.

TRIGLISERIDA
Badan menukarkan kalori kepada gula dan alkohol kepada trigliserida iaitu sejenis lemak yang dibawa didalam darah dan disimpan didalam sel lemak didalam tubuh. Individu yang mempunyai berat berlebihan, tidak aktif, merokok dan peminum tegar mempunyai tahap trigliserida yang tinggi. Kandungan trigliserida pada 150 atau lebih tinggi akan meletakkan individu dalam risiko sindrom metabolisma yang berkaitan sakit jantung dan diabetes

JUMLAH KOLESTEROL
Jumlah kolesterol adalah kombinasi antara LDL, HDL dan "Very-low-density lipoprotein" (VLDL). VLDL adalah penunjuk awal untuk LDL, iaitu kolesterol jahat. Jumlah tahap kolesterol dibawah 200 adalah sihat manakala bagi individu yang mempunyai tahap yang lebih tinggi meningkatkan risiko kepada penyakit jantung jika dibandingkan dengan mereka yang berada dibawah 200.

NISBAH KOLESTEROL
Nisbah kolesterol yang dicadangkan oleh doktor adalah 4:1 atau lebih rendah. Semakin kecil nisbah adalah lebih baik. Angka ini berguna untuk menentukan risiko penyakit jantung

KOLESTEROL DALAM MAKANAN
Makanan yang kaya dengan kolesterol seperti telur, udang dan lobster bukan lagi 1 benda yang perlu dirisaukan. Ujian menunjukkan kolesterol yang kita ambil dalam makanan di atas hanya membawa kesan yang kecil dalam tahap kolesterol di dalam darah bagi kebanyakan individu. Hanya sesetengah individu akan meningkat tahap kolesterol selepas memakan telur, tetapi bagi kebanyakan individu, pengambilan lemak tepu dan lemak trans adalah lebih merisaukan. Tahap pengambilan kolesterol sehari bagi individu sihat adalah 300mg dan 200mg bagi mereka yang berisiko tinggi. Tahukah anda, sebiji telur mempunyai 186mg kolesterol.

KOLESTEROL DAN SEJARAH KELUARGA
Kolesterol datang dari 2 sumber iaitu makanan dan tubuh kita sendiri. Dan yang mana satukah menghasilkan kolesterol yang lebih tinggi?
Bagi sesetengah individu, faktor genetik mempengaruhi penghasilan kolesterol yang tinggi dan sesetengah individu memperoleh kolesterol melalui makanan. Lemak tepu dan kolesterol terhasil daripada sumber makanan seperti daging, telur dan tenusu. Dalam banyak kes, kolesterol tinggi adalah kombinasi daripada kedua-duanya


APA YANG MENINGKATKAN RISIKO
Faktor yang meningkatkan kolesterol antaranya adalah:
1. Pengambilan lemak tepu
2. Sejarah keluarga yang ada masalah kolesterol
3. Berat badan berlebihan
4. Faktor penuaan

KOLESTEROL DAN JANTINA
Wanita biasanya mempunyai tahap kolesterol lebih rendah berbanding lelaki. Wanita kebiasaannya mempunyai tahap kolesterol baik (HDL) yang lebih tinggi berbanding lelaki. Salah satu puncanya adalah hormon estrogen. Hormon estrogen yang meningkat menyebabkan tahap HDL meningkat. Penghasilan estrogen mengikut umur dan berkurang sehingga monopos. Selepas umur 55 tahun, kebanyakan wanita akan mengalami masalah peningkatan tahap kolesterol

KOLESTEROL DAN KANAK-KANAK
Pelbagai bukti menunjukkan lapisan kolesterol mula terbentuk dilapisan arteri sejak kanak-kanak lagi dan mengakibatkan penyakit "artherosclerosi" dan penyakit jantung dalam kehidupan. The American Heart Association mencadangkan kanak-kanak dan remaja yang mempunyai tahap kolesterol yang tinggi mengambil langkah untuk mengurangkannya. Sebaiknya jumlah kolesterol adalah dibawah 170 bagi umur 2tahun hingga ke 19tahun

KENAPA PERLU PEDULI TENTANG KOLESTROL TINGGI?
Kolesterol tinggi adalah faktor utama untuk penyakit arteri koronari. Dimana ia juga merupakan penyebab utama kepada penyakit alzheirmers atau nyanyuk. Lapisan/dinding yang terbentuk di arteri mengakibatkan saluran menjadi sempit dimana sekiranya ia terus tertutup akan mengakibatkan serangan jantung dan strok.

KAEDAH PENGURANGAN KOLESTEROL

1. MAKAN LEBIH FIBER
* Fiber boleh mengurangkan kolesterol jahat
* Sumber utama fiber adalah gandum, roti gandum, kekacang, sayur-sayuran, buah-buahan, buah kering

2. KENALI LEMAK ANDA
Pengambilan kalori sehari adalah tidak lebih 35% daripada lemak. Lemak trans dan lemak tepu dalam makan meningkatkan kolesterol jahat dan mengurangkan kolesterol baik. Kedua-kedua lemak ini boleh ditemui di dalam makanan yang dibakar dan digoreng. Lemak tidak tepu akan mengurangkan kolesterol jahat apabila bergabung dengan makanan sihat yang lain seperti avokado, minyak zaitun dan minyak kekacang

3. PENGAMBILAN PROTEIN
Daging dan susu penuh lemak mengandungi banyak protein tetapi ia juga merupakan sumber utama kolesterol. Anda boleh mengurangkan kolesterol jahat dengan pengambilan protein daripada soya sebagai contoh tauhu. Ikan adalah contoh terbaik seperti salmon yang mengandungi asid lemak omega-3, yang mana ia memperbaiki tahap kolesterol. The American Heart Association mencadangkan pengambilan ikan 2x seminggu.
Jika anda sukar untuk mendapatkan sumber ikan atau sukar untuk menyediakan hidangan ikan yang berkualiti tinggi, anda boleh mengamalkan pengambilan Omega Guard Shaklee. Omega Guard Shaklee merupakan makanan tambahan yang mengandungi minyak ikan. Sumber ikan Omega guard ditemui dari laut dalam.
<<Klik untuk ketahui 10 manfaat Omega Guard>>

4. HIDANGAN KARBOHIDRAT YANG RENDAH
Untuk memperbaiki tahap kolesterol, pengambilan karbohidrat yang rendah adalah lebih baik berbanding pengambilan sumber makanan yang mengandungi lemak yang rendah

5. KURANGKAN BERAT
Mengurangkan berat badan secara automatik dapat mengurangkan tahap triglycerides, LDL dan jumlah keseluruhan kolesterol. Pengurangan beberapa kilogram berat turut meningkatkan tahap kolesterol baik

6. BERHENTI MEROKOK
Berhenti merokok akan menyebabkan kolesterol baik meningkat sekurang-kurangnya 10%

7. SENAMAN
Sekiranya anda sihat dan melakukan aktiviti pergerakan (senaman), ia dapat meningkatkan kadar kolesterol baik kira-kira 5% dalam masa 2bulan. Senaman sacara konsisten turut mengurangkan kolesterol jahat sebagai contoh berenang, berjalan laju dan berlari.

RAWATAN

1. UBAT-UBATAN
Tahap kolesterol yang tinggi dalam badan, pengawalan pengambilan makanan dan senaman tidak cukup dalam menurunkan paras kolesterol jahat. Oleh itu, pengambilan tahap perubatan yang disarankan oleh pakar perubatan adalah satu daripada pilihan. Ubat-ubatan ini akan memberhentikan kolesterol dalam hati tetapi perlu mendapatkan nasihat doktor

2. SUPLEMEN
Pengambilan suplemen dapat membantu meningkatkan kolesterol baik. Sebagai contoh suplemen Omega Guard Shaklee

3. HERBA
Herba juga dapat membantu mengurangkan tahap kolesterol jahat. Contohnya, bawang putih, Esktrak daun Articok, yarrow, selasih, biji halba

BERAPA RENDAH TAHAP KOLESTEROL YANG BOLEH DI CAPAI
Bagi mereka yang mempunyai diabetes, tahap kolesterol jahat dibawah 100 adalah mencukupi dan sekiranya ada penyakit jantung atau masalah arteri koronari, para doktor mencadangkan perlu menurunkan paras kolesterol jahat kepada 70 dan kebawah


Jadi jangan tunggu lagi. Ayuh uji tahap kolesterol anda sekarang, dan jangan biarkan kolesterol menjadi pembunuh senyap dikalangan diri kita.



Untuk keterangan lanjut, boleh hubungi Atul di +60195733761 (http://atulhamid.wasap.my)

---------------------------------------------------------------



LOVE LIFE, LOVE SHAKLEE!
Your Most Wanted SID -Atul Hamid-
ID NO. - 1077444
untuk order dan pertanyaan,
sila add saya di fb saya, Atul Hamid
atau follow IG saya Atul Hamid
atau email di zatulzarida@gmail.com
atau sms (wa) +6019-5733761
Continue Reading