Perkembangan bayi dalam kandungan

Atul Hamid
0



Perkembangan bayi dalam kandungan | Matlamat setiap pasangan yang berkahwin adalah memiliki cahaya mata. Setelah si isteri di sahkan hamil, maka hampir tercapailah impian dan matlamat setiap pasangan itu. Bermula detik  ingin ambil tahu tentang perkembangan bayi dalam kandungan yang bakal di lahirkan nanti.

Apabila si isteri telah disahkan hamil, secara automatik dia akan bergelar sebagai seorang ibu. Setiap ibu hamil akan menjalani tiga fasa kehamilan. Setiap fasa adalah berbeza. Nutrisi yang cukup dan seimbang sangat diperlukan oleh ibu hamil untuk dirinya dan bayi dalam kandungannya. Jadi apakah nutrisi yang diperlukan oleh ibu hamil sepanjang proses kehamilan ini?


Trimester Pertama




Setiap ibu hamil pasti akan menghadapi trimester pertama. Namun perjalanan kehamilan yang dilaluinya adalah berbeza. Ada yang mengalami alahan dan tidak mengalaminya. Trimester pertama adalah dari kehamilan sebulan hingga bulan ke-3. Berikut merupakan perkembangan bayi dalam kandungan dari bulan pertama hingga bulan ketiga


 Bulan Pertama (1)


  • Jantung bayi sudah mula terbentuk.
  • Bayi juga mula untuk membentuk tiub neural. Tiub neural inilah yang akan membentuk tulang belakang dan otak bayi. 


Jadi, nutrisi utama yang diperlukan untuk bulan pertama kehamilan adalah ASID FOLIK. Asid Folik berfungsi untuk mengurangkan risiko kecacatan tiub neural. Jika kekurangan Asid Folik, risiko bayi untuk mengalami kecacatan tiub neural adalah tinggi kerana tiub neural tidak ditutup sepenuhnya. Selalunya kecacatan ini boleh terjadi pada hari ke 15 hingga hari ke 28 selepas proses persenyawaan berlaku. Oleh itu, sekiranya anda merancang untuk berkahwin atau hamil, anda perlu amalkan pengambilan Asid Folik dan B Complex walaupun anda masih belum disahkan hamil.


 Bulan Kedua (2)


  • Beratus-ratus sel otak bayi mula dibentuk. Sel-sel otak ini dibentuk setiap minit oleh bayi.
  • Tulang rangka bayi juga mula terbentuk. Tetapi tulang bayi pada waktu ini adalah sangat lembut.


Jadi, nutrisi yang diperlukan adalah PROTEIN untuk menyokong perkembangan bayi yang pesat membesar.

Selain itu, LEMAK SIHAT juga diperlukan. Lemak sihat adalah untuk asas kepada tisu baru. Pada bulan ini banyak sel otak telah terbentuk jadi untuk membina sel yang baru ia memerlukan lemak yang sihat. Lemak sihat ini berfungsi sebagai sel memori iaitu lapisan yang luar .

KALSIUM juga diperlukan untuk menyokong pertumbuhan tulang rangka bayi. Kalsium membantu bayi membina tulang yang lebih sihat. Serta membantu ibu hamil daripada masalah kekurangan kalsium ketika hamil.


 Bulan Ketiga (3)


  • Sebahagian besar organ dan sistem bayi sudah terbentuk, termasuk mata.

Jadi, nutrisi yang diperlukan adalah ASID LEMAK OMEGA 3. Asid lemak omega 3 ini diperlukan untuk membantu perkembangan mata dan otak bayi.

Dalam bulan ketiga ini, sesetengah ibu hamil akan mula mengalami masalah seperti alahan, “mornig sickness” dan mabuk hamil. Dan untuk mengatasi masalah ini, VITAMIN B6 sangat diperlukan untuk melegakan mabuk hamil.

Selain itu, waktu ini ada ibu hamil yang akan mengalami masalah sembelit. Jadi untuk membantu melegakan masalah sembelit, KALSIUM dan MAGNESIUM sangat diperlukan oleh ibu hamil.


Trimester kedua




Setiap ibu hamil pasti ingin melalui trimester kedua kerana impian mereka untuk bergelar ibu semakin hampir. Ada yang gembira kerana telah berjaya melalui trimester pertama kerana selalunya dalam trimester pertama ramai ibu hamil mengalami masalah “morning sickness” dah berakhir setelah memasuki trimester kedua. Tetapi ada juga yang berlanjutan hingga ke trimester kedua. Trimester kedua adalah dari bulan keempat hingga bulan keenam hamil.


 Bulan keempat (4)


Ini adalah peringkat dimana pertumbuhan bayi berlaku dengan cepat.
  • Sistem otot dan tulang rangka akan terus berkembang. Pada bulan ini juga, ibu hamil memerlukan kalori yang sangat banyak iaitu tambahan sebanyak 200 ke 280 kalori berbanding ketika di trimester pertama iaitu hanya 80 kalori sahaja.

Jadi, PROTEIN adalah nutrisi yang diperlukan oleh ibu hamil untuk memastikan bekalan kalori tambahan yang diperlukan mencukupi. Sekiranya ibu hamil memilih kalori tambahan daripada sumber kaborhidrat, risiko yang bakal ibu hamil hadapi selepas bersalin adalah susah untuk kurus kerana sukar untuk menurunkan berat dan menghilangkan lemak dibadan. Ini kerana pengambilan kaborhidrat yang berlebihan akan menyebabkan pengumpulan lemak berlaku. Oleh itu pilihan terbaik untuk penambahan kalori adalah dengan mengambil sumber protein kerana protein juga turut diperlukan oleh bayi.

Nutrisi lain yang diperlukan oleh ibu hamil adalah ZAT BESI (IRON). Zat Besi sangat penting untuk ibu hamil kerana ia membantu untuk membina hemoglobin (hgb). Hemoglobin yang cukup akan mengelakkan ibu hamil dari terkena masalah anemia. Selain tu, hemoglobin juga berfungsi untuk membekalkan oksigen kepada bayi dalam kandungan anda. Sekiranya hemoglobin ibu hamil tidak mencukupi maka ia akan menyebabkan bayi tidak dapat oksigen dengan cukup. Selalunya, bermula pada bulan empat kehamilan, isipadu darah ibu hamil akan bertambah 2 kali ganda dari biasa. Dan disebabkan itu juga pengambilan zat besi adalah sangat-sangat penting.

 Cuba anda bayangkan apakah yang bakal terjadi sekiranya bayi dalam kandungan anda tidak   mendapat bekalan oksigen yang mencukupi? 

 Bulan Kelima (5)


  • Tulang rawan bayi secara perlahan-lahan akan membentuk kepada tulang. Yang mana pada masa ini tulang bayi juga akan menjadi semakin keras dan kuat. 

Oleh itu, KALSIUM merupakan nutrisi yang sangat diperlukan ketika ini. Kalsium membantu dalam perkembangan tulang yang sihat dan kuat.

Selain itu, pengambilan VITAMIN C juga sangat diperlukan kerana ia membantu penyerapan zat besi, membantu menguatkan sistem imun dan tisu-tisu penghubung terutamanya dibahagian sendi.


 Bulan Keenam (6)


  • Otak dan paru-paru bayi anda mula berkembang dengan pesat pada bulan ini. Berat badan bayi juga akan terus bertambah sehingga waktu lahir.

Pada bulan ini, OMEGA 3 sangat diperlukan oleh ibu hamil untuk menyokong perkembangan otak bayi. 

Selain itu, PROTEIN jugadiperlukan untuk pertumbuhan dan perkembangan bayi.



Trimester 3




Merupakan trimester terakhir bagi setiap ibu hamil. Dipanggil sebagai trimester 3 apabila kandungan telah mencecah 7 bulan hingga 10bulan. Disaat inilah setiap pasangan perlu bersedia untuk menyambut kelahiran cahaya mata yang ditunggu-tunggu selama ini. Dan si ibu juga perlu bersedia untuk proses kelahiran. Ada yang bersalin setelah cukup tempoh 9 bulan 10 hari, tetapi ada juga yang bersalin tidak cukup bulan dan ada juga yang bersalin selepas 40 minggu. Pada trimester ini, keperluan kalori tambahan yang diperlukan oleh ibu hamil adalah sangat banyak. Nutrisi paling penting pada trimester ini adalah KALSIUM dan OMEGA 3.


 Bulan ketujuh (7)


Pada bulan ini hingga waktu kelahiran, otak bayi berkembang dengan pesat setiap hari.
  • Berat otak bayi berkembang sebanyak 400 – 500% sehingga waktu kelahiran.
  • Selain itu, bayi juga akan menyerap lemak sebanyak yang boleh. Pada waktu ini, kedutan di kulit bayi semakin berkurangan dan kulit bayi menjadi semakin lembut kerana penyerapan lemak yang sihat.

Oleh itu, LEMAK SIHAT sangat diperlukan untuk menyokong perkembangan otak dan kesihatan kulit bayi.

VITAMIN C juga diperlukan untuk menyokong kesihatan kulit iaitu untuk menyokongkan pertumbuhan kolagen.


 Bulan Kelapan (8)


  • Pada bulan ini otak bayi semakin berkedut kerana banyak proses sambungan sistem saraf dalam otak berlaku. Sekiranya DHA dan EPA mencukupi, sambungan sistem otak akan berlaku dengan bagus dan baik. Kesannya akan kelihatan ketika kanak-kanak lagi, iaitu jika kanak-kanak peroleh omega 3, DHA dan EPA yang cukup, mereka akan kelihatan bijak dan pandai.
  • Pada bulan ini juga, bayi juga memerlukan bekalan kalisum yang cukup untuk menguatkan dan mengeraskan tulang. Oleh itu, bayi akan menyerap kalsium dari ibu sebanyak mungkin pada trimester ini sehingga waktu kelahiran. Disebabkan itu, pada trimester ketiga ini, ibu hamil kerap mengalami masalah kekejangan kaki kerana kekurangan kalsium.

Nutrisi yang diperlukan oleh ibu hamil adalah ASID LEMAK OMEGA 3 untuk membantu perkembangan otak bayi.

Selain itu, nutrisi seperti sumber KALSIUM dan PROTEIN diperlukan untuk membantu perkembangan tulang bayi kuat dan sihat serta untuk elakkan masalah kekurangan kalsium dikalangan ibu hamil.


 Bulan Kesembilan (9) 

  • Pengerasan tulang rangka bayi berterusan, dan bayi anda akan melalui banyak perkembangan otak.

PROTEIN diperlukan untuk menyokong pertumbuhan dan perkembangan serta kesihatan imun.

Selain itu, nutrisi seperti OMEGA 3 dan VITAMIN B diperlukan untuk menyokong perkembangan otak serta sistem saraf otak.

 Bulan Kesepuluh (10) 


Ada sesetengah bayi sudah lahir sebelum masuk bulan kesepuluh. Namun ada juga yang masih teruskan perkembangan didalam Rahim ibunya. 
  • Pada bulan ini juga, otak bayi membina beribu-ribu sambungan saraf.

Oleh itu, PROTEIN amat diperlukan untuk meyokong pertumbuhan dan perkembangan agar bayi akan  dilahirkan dengan berat yang cukup.

Selain itu, nutrisi seperti OMEGA 3 dan VITAMIN B diperlukan untuk menyokong perkembangan otak serta sistem saraf otak.

Sepanjang kehamilan, ibu hamil perlu pastikan pengambilan kalori adalah mencukupi dan tidak berlebihan. Jika pengambilan kalori bagi ibu hamil berlebihan, risiko untuk terkena masalah diabetes dikalangan ibu hamil adalah tinggi. Serta ibu hamil juga terdedah kepada pelbagai risiko yang membahayakan. Oleh itu, amat penting untuk menjaga pengambilan kalori semasa hamil. 


Jadi, apakah nutrisi yang diperlukan oleh ibu hamil sepanjang kehamilan?

Protein – untuk menyokong pertumbuhan dan perkembangan bayi agar bayi dilahirkan dengan berat yang cukup
Kalsium – Untuk menyokong kesihatan tulang bayi agar bayi akan lahir dengan tulang yang sihat dan kuat. Serta membantu bayi memilik kognitif tisu yang kuat. 
Lemak sihat – untuk menyokong perkembangan mata, otak dan kulit. Contoh lemak sihat adalah Omega-3, Omega 6 dan Lecithin. Tetapi, untuk sepanjang kehamilan, ibu hamil hanya boleh ambil lemak sihat omega 3, untuk lecithin boleh diamalkan sebelum hamil kerana lecithin juga menyediakan lemak sihat yang sangat bagus untuk pembinaan sel baru.
Zat Besi – Untuk mengingkatkan penghasilan hemoglobin supaya bacaan hemoglobin cukup dan dapat menghasilkan oksigen yang cukup kepada bayi
Vitamin C – Untuk menyokong penyerapan zat besi, meningkatkan penghasilan kolagen supaya kulit dan gusi bayi sihat serta supaya bayi akan mendapat kognitif tisu-tisu penghubung sihat
Vitamin B – untuk menjaga kesihatan sistem saraf dan perkembangan sistem otak. Selain itu, Vitamin B7 iaitu biotin juga diperlukan untuk membantu pertumbuhan rambut bayi.

Persoalannya? Adakah Shaklee ada menyediakan keperluan nutrisi yang diperlukan oleh ibu hamil?


Jawapannya adalah YA. Shaklee ada menyediakan makanan tambahan yang lengkap dengan nutrisi yang diperlukan oleh ibu hamil. Sila klik gambar untuk dapatkan info setiap makanan tambahan.



Nutrisi untuk ibu hamil

Semoga setiap info yang diberikan memberi manfaat buat anda, dan bayi dalam kandungan anda. Terima kasih.

* Sila rujuk kepada doktor anda sebelum menggunakan sebarang suplemen semasa hamil 
* Produk-produk ini tidak bertujuan untuk membuat diagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit.
Ini adalah iklan produk suplemen
.


Untuk keterangan lanjut, boleh hubungi Atul di +60195733761 (http://atulhamid.wasap.my)

---------------------------------------------------------------


LOVE LIFE, LOVE SHAKLEE!
Your Most Wanted SID -Atul Hamid-
ID NO. - 1077444
untuk order dan pertanyaan,
sila add saya di fb saya, Atul Hamid
atau follow IG saya Kedai Vitamin Kangar
atau email di zatulzarida@gmail.com
atau sms (wa) +6019-5733761

Post a Comment

0Comments

Terima kasih sudi singgah, baca dan komen di blog Atul ;)

Post a Comment (0)

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Check Now
Accept !