Showing posts with label Resipi. Show all posts
Showing posts with label Resipi. Show all posts

Resipi ayam bakar diet sedap dan mudah dengan rempah diet Paparoger

Resipi ayam bakar diet sedap dan mudah dengan rempah diet Paparoger | Hai korang, selepas beberapa hari negeri Perlis masuk ke Fasa 3 Pelan Pemulihan Negara (PPN), Atul sekeluarga bercadang untuk bersantai-santai di Sungai Bukit Jernih. Dalam banyak-banyak tempat menarik di Perlis ini, Sungai Bukit Jernih jadi pilihan kami sekeluarga kerana kawasan ini redup, bersih dan mendamaikan.

Resipi ayam bakar diet sedap dan mudah dengan rempah diet Paparoger

Sungai Bukit Jernih merupakan salah satu taman rekreasi yang terdapat di Perlis. Sungai Bukit Jernih terletak di Kampung Bukit Jernih, Perlis. Kini kawasan ini telah dikenali sebagai Geo Tapak Taman Rekreasi Bukit Jernih.

Sebenarnya kawasan ini dekat je dengan rumah Atul dan sememangnya Atul sekeluarga selalu datang ke sini sebelum Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dilaksanakan. Jadi bila kerajaan umumkan negeri Perlis masuk Fasa 3 PPN, kami terus bercadang untuk buat bakar-bakar dan makan tengahari di Sungai Bukit Jernih. Anak-anak lah paling seronok bila dapat tahu kami nak pergi makan-makan dekat sungai. Almaklumlah lama sangat tidak bersantai-santai sejak negara perlu laksanakan PKP.

Siapa tidak seronok bila dapat tahu hendak berkelah ditepi sungai kan? Atul pun suka inikan pula anak-anak. Setibanya waktu yang dirancang, kami pun pergilah ke Sungai Bukit Jernih. Pada waktu ini kami memilih untuk beli nasi putih di kedai dan membawa sedikit makanan seperti nugget ayam dan ayam yang telah diperap dengan rempah viral. Nugget akan digoreng ditepi sungai nanti, manakala ayam yang telah diperap tu akan dibakar di sana juga.

Kami membahagikan tugas supaya semuanya berjalan lancar dan boleh makan dengan cepat. Suami tugasnya hidupkan api untuk bakar ayam, dan Atul pula goreng nugget. Manakala anak-anak pula hanya perlu bermain sahaja. Syok depa kan? haha

Resipi ayam bakar diet sedap dan mudah dengan rempah diet Paparoger
Atul sedang menggoreng nugget sambil diperhatikan anak-anak

Yang bestnya kali ini Atul perap ayam menggunakan rempah istimewa. Atul guna rempah perapan yang sedang viral di Tiktok dan Shopee sekarang ni. Suami Atul suka sangat ayam bakar hasil perapan rempah viral ni. Sehinggakan dia pergi camping dengan rakan sekerja dia pun dibawanya rempah viral ni. Katanya perap ikan pun best. Sedap rasa ikan bakar tu. Agak-agak rempah perapan apa yang viral tu ya?

Resipi ayam bakar diet sedap dan mudah dengan rempah diet Paparoger
Ayam telah siap di perap

Rempah viral ni baunya wangi. Masa mula-mula buka penutup rempah ni, terus aroma rosemary menusuk hidung. Serius enak betul baunya, Atul suka. Bagi Atul rempah ini sangat istimewa kerana rempah ini juga sesuai untuk anda yang sedang diet nak kurus. Sebab itu rempah ini juga dikenali sebagai rempah diet. 
Memang boleh dipanggil rempah diet kerana tidak mengandungi gula tambahan dan 100% dari rempah ratus terpilih seperti Rosemary, Paprika dan serbuk cili.

Untuk makluman anda lagi, founder rempah diet ni telah kehilangan 20kg berat semasa melakukan diet, dan beliau menggunakan rempah diet ini dalam menu masakan sihatnya sepajang proses turunkan berat.

Bestkan, berat turun, badan sihat, menu pun sedap.  

Rempah viral yang Atul maksudkan adalah Paparoger Seasoning namanya. Turut juga dikenali dengan nama Rempah Diet Paparogerbyrink.

Resipi ayam bakar diet sedap dan mudah dengan rempah diet Paparoger

Rempah diet ini sangat sesuai untuk perapan

  • Kambing
  • Ayam
  • Kentang
  • Seafood atau bahan-bahan basah yang sesuai

Jenis masakan yang korang boleh buat seperti

  • Bakar
  • Smoke
  • Grill
  • Goreng
  • Airfryer
  • Oven

Macam Atul haritu buat bakar dan smoke sekaligus. Kalau tak silap Atul lah, sebab yang buat tu suami Atul. Atul tolong perap dan goreng nugget je. Hehe.

Resipi ayam bakar diet sedap dan mudah dengan rempah diet Paparoger

Okay, ini Atul kongsikan resipi ayam bakar diet sedap dan mudah dengan rempah diet paparoger. Serius sangat mudah resipi yang Atul kongsikan ni. Kalau korang selalu pergi camping pun boleh guna rempah diet Paparoger ni. Sebab ia mudah untuk dibawa dan senang juga untuk disimpan.

Resipi ayam bakar diet sedap dan mudah dengan rempah diet Paparoger

Bahan-bahan untuk perapan

  • Ayam yang telah di potong dan dibasuh bersih. (Terpulang nak potong berapa. Kalau nak buat ayam golek pun boleh)
  • Rempah diet Paparoger (Ikut citarasa korang nak banyak atau sedikit)
  • Hirisan Lemon atau sedikit air perahan lemon
  • Minyak zaitun (pilihan)
  • Garam (pilihan)

Cara perapan ayam

Masukkan rempah diet Paparoger, sedikit air perahan lemon, sedikit minyak zaitun dan garam secukup rasa (Kalau anda tengah diet, xpayah letak garam). Kemudian gaulkan hingga sebati. Akhir sekali masukkan ke dalam bekas atau plastik bersih untuk diperap dan akhirnya simpan di dalam peti sejuk.

Resipi ayam bakar diet sedap dan mudah dengan rempah diet Paparoger
Ayam yang telah diperap.Kalau nak warnanya lagi terang, telak rempah lebih sikit

Tempoh perapan terpulang pada anda. Macam Atul perap ayam tu dari malam, sebab esok pagi terus pergi ke Sungai Bukit Jernih dan sedia untuk dibakar je.

Selalunya jenis masakan yang perlukan proses perapan ni, lagi lama ia diperap, lagi sedap rasanya. Tapi kalau nak perap sekejap, dalam 1 jam pun dah okay.

Jadi, inilah hasilnya, ayam bakar dengan rempah diet Paparogerbyrink

Resipi ayam bakar diet sedap dan mudah dengan rempah diet Paparoger

Resipi ayam bakar diet sedap dan mudah dengan rempah diet Paparoger


Cantikkan warna ayam bakar selepas diperap dengan rempah diet Paparoger ni. 

Atul kongsikan juga video dari proses perapan, membakar ayam sampai review suami Atul makan ayam bakar ni. Jangan lupa subscribe tau!

Bagi Atul, rasa ayam bakar dengan perapan rempah diet Paparoger by Rink ni sangat sedap dan menyelerakan. Andaikata kalau nak ratah ayam macam tu saja pun best. Sedar-sedar banyak ketul dah makan. Tapi kalau dapat cicah dengan blackpaper sauce lagi menyelerakan. 

Resipi ayam bakar diet sedap dan mudah dengan rempah diet Paparoger


Feedback Atul untuk Rempah Paparoger

Rempah diet Paparogerbyrink juga sesuai untuk seisi keluarga. Walaupun ada serbuk cili, tapi rasanya tak pedas. Anak-anak pun boleh makan. Tidak berminyak. Dapat rasa rempahnya sampai ke isi ayam. Makan ayam pun tak rasa muak. Kalau anda jenis makan pedas, boleh tambah lagi serbuk cili waktu proses perapan atau buat sos pencicah yang pedas.

Kami sekeluarga yang ada 4 orang ni je pun, tiga round kami bakar ayam sebab tak cukup. Mula-mula bakar dapat 5 ketul. Padahal saiz ayam potong tu besar juga. Punyalah sedap sampai masing-masing berebut nak makan ayam bakar ni.

Tengok ni juga, ramai yang bagi maklumbalas kata rempah ni sedap. Siap ada yang ulang beli lagi

Resipi ayam bakar diet sedap dan mudah dengan rempah diet Paparoger
Mereka beli dengan agent yang sah

Resipi ayam bakar diet sedap dan mudah dengan rempah diet Paparoger

Amacam? Bestkan, masing-masig kata sedap. Takkan tengok je? Jomlah try Rempah diet Paparoger ni. Boleh klik link dibawah ni untuk dapatkan rempah viral kesukaan ramai, Rempah Paparoger.

Tiktok | Shopee | Instagram | Whatsapp

Resipi ayam bakar diet sedap dan mudah dengan rempah diet Paparoger smoke
Continue Reading

Resipi ayam bakar mudah dan sedap

Resipi ayam bakar mudah dan sedap | Tadi ternampak anak saudara kongsi di facebook, dia masak menu ayam bakar atas permintaan suaminya. Suaminya nak jemput kawan-kawan datang ke rumah. Jadi, untuk meraikan kawan-kawan, di hidangkan menu istimewa iaitu ayam bakar.

Resipi ayam bakar mudah dan sedap

Ayam bakar tu nampak sedap, ala-ala kenny rogers, sampai ramai yang minta resipi dari dia. Alang-alang dia ada share, Atul pun minta izin dia untuk kongsikan resipi ayam bakar di blog Atul ni. 

Memang sedap ayam bakar ni. Resipi pun mudah je. Jom tengok bahan-bahan dan cara membuat ayam bakar mudah dan sedap ini

Bahan-bahan untuk perap ayam

1 ekor ayam (boleh buat untuk 2 ekor)**

2 biji bawang besar**

4 biji bawang putih**

1 inci halia**

2 atau 3 sudu besar sos lada hitam (letak lebih lagi sedap)**

2 sudu besar madu**

1 kiub ayam Knorr (untuk 2 ekor letak 2 kiub)**

2 sudu besar gula pasir**

2 sudu besar halba campuran**

2-3 sudu teh garam halus **

Sedikit mentega**

Sedikit air untuk mengisar kesemua bahan make-up.

**Kisar

Madu + sos tiram (sapu atas ayam)

Cara memasak ayam bakar

Perap ayam dengan semua bahan yang telah dikisar selama satu hingga ke 2 jam. Nak lagi sedap, perap semalaman.

Resipi ayam bakar mudah & sedap
Resipi ayam bakar mudah & sedap

Sebelum bakar ayam, panaskan oven selama 10 minit.

Kemudian letak tray di tempat kedua dari atas. Mula-mula masak selama 40 minit, api atas 150, api bawah 170. 

Bakar kali kedua, api atas 190, api bawah 210 dan bakar selama 30 minit.

Tapi perlu diingatkan, ia tetap bergantung pada jenis oven juga. Jadi, nak selamat, sentiasa pantau ayam ketika dibakar, takut nanti terlebih bakar, hangit pula jadinya hehe

Oh ya sebelum terlupa, bila ayam dah separuh masak, sapukan ayam dengan minyak dan campuran rempah yang menitis dan sapukan madu dan sos tiram ke atas ayam.

Resipi ayam bakar mudah & sedap
Resipi ayam bakar mudah & sedap

Itulah saja resipi ayam bakar dan cara memasaknya. Mudah kan? Sangat sedap dimakan ketika masih hangat-hangat.

Selamat mencuba 😍

Kredit: Kayywawa Kerol

Continue Reading

Resipi Cendawan Tumis Lada Hitam

Resipi Cendawan Tumis Lada Hitam | Siapa suka makan cendawan? Kalau di utara, mereka panggil kulat. Atul pun xtau kenapa mereka panggil kulat hehe

Atul suka cendawan, kalau pergi makan kedai, ada menu yang ada cendawan, memang atul akan pilih menu tu n kutip cendawan bebanyak 😂

Jadi, kali ini Atul nak kongsikan resipi cendawan tumis lada hitam. Sebenarnya Atul hentam je masak resipi ni. Ikut tekak sendiri. Kalau korang nak cuba masak ikut resipi Atul, boleh je, apa salahnya. Atul lagi suka.

Resipi Cendawan Tumis Lada Hitam


Tapi kalau tak sedap, korang ejasla bagi sedap. Sekarangkan dah mudah. Secukup rasa ada. Macam² jenama lagi 🤭 Tapi resipi Atul ni, memang tanpa perasa instant tu. Totally original resipi

Teringat masa makan cendawan tumis lada hitam dengan nasi hangat ni semalam, sudahlah tumbuk lada hitam kasar-kasar, kunyah lada hitam je kerjanya.🤣

Mak ai, pedas betul rasanya. Sampai berdengap kepala dibuatnya 💆 Tapi habis juga. Licin juga pinggan 😅

Okaylah, dibawah ni Atul kongsikan bahan-bahan dan cara-cara untuk memasak cendawan tulis lada hitam. Selamat mencuba 😊


Bahan² Cendawan Tumis Lada Hitam

👉🏻 Cendawan (Atul guna cendawan yang putih tu)

👉🏻 1 sudu Lada hitam** (Kalau nak pedas, boleh tambah)

👉🏻 Lobak merah ( Potong macam fries)

👉🏻 Putik Jagung (Potong macam fries)

👉🏻 Sedikit ayam (Potong dadu)

👉🏻 3 ulas bawang putih (Potong dadu)

👉🏻 Sebiji bawang merah kecil (Potong dadu)

** Tumbuk kasar jangan lumat. Siap tumbuk, masukkan sedikit air ke dalam lesung, untuk menumis.


Cara memasak Cendawan Tumis Lada Hitam

1. Tumis bawang putih bawang merah sampai naik bau atau kekuningan. jangan sampai hangit, nanti pahit 

2. Kemudian masukkan ayam. tumis sampai ayam separuh masak

3. Masukkan lada hitam yang telah ditumbuk tadi ke dalam kuali 

4. Kemudian biarkan seketika sampai ayam masak

5. Masukkan lobak merah. kacau seketika

6. Masukkan putik jagung

Akhir sekali baru masukkan cendawan

Tutup dengan tudung periuk seketika. Jangan lama, nanti lembik

Jangan lupa masukan garam secukup rasa. Jangan lebih nanti masin pulak hehe

Kalau rasa cendawan tu dah masak, dah siap la tu. 

.

Cendawan tumis lada hitam ni masaknya tak lama, sekejap je. Kalau boleh, bila kita kunyah lobak merah & jagung tu, ada rasa kerangupan sayur² tu. Tak lembik.

Kalau ayam tu tukar dengan daging, udang atau sotong boleh tak? Boleh je, apa salahnya. Untuk daging kena potong nipis, nanti liat. Cara memasak sama macam gunakan ayam.

Tapi kalau guna sotong atau udang, letak kemudian selepas letak cendawan, sebab taknak udang atau sotong terlebih masak, nanti tak sedap pulak.

Okaylah, itu je cara memasak cendawan tumis lada hitam ni. Mudah dan sekejap je penyediaannya. 

Selamat menjamu selera 😊

Continue Reading

Resipi ESP Shaklee Yang Sangat Lazat dan Menyelerakan

Tahniah Atul ucapkan kerana anda telah minum ESP Shaklee dan semestinya telah jatuh cinta dengannya kerana banyak khasiat yang anda dapat setelah mengamalkan ESP Shaklee ini, bukan?

Jadi, kali ini Atul ingin kongsikan beberapa resipi istimewa ESP Shaklee yang sangat lazat dan menyelerakan sehingga membuatkan anda rasa ingin meminumnya setiap masa.


Resipi ESP Shaklee Yang Sangat Lazat dan Menyelerakan


Resipi ESP Shaklee: Smoothie Betik dan Halia

Resipi ESP Shaklee Yang Sangat Lazat dan Menyelerakan

Resipi smoothie betik dan halia membantu meredakan perut. Betik dapat membantu proses penghadaman, dan halia yang memberi rasa segar merupakan kombinasi duo yang menarik. Minuman yang enak dengan rasa tropika semestinya menjadi pilihan ramai!

Bahan-bahan: 
3 sudu besar ESP Soy Protein Isolate Powder 
1 cawan betik (potong & disejukkan) 
2 sudu teh halia (potong kecil) 
½ cawan perahan lemon
1 cawan ais
½ cawan air

Cara bancuh: 
Masukkan kesemua bahan-bahan ke dalam pengisar, kemudian bancuh sehingga sebati. 


Resipi ESP Shaklee: Smoothie Nanas dan Oren

Resipi ESP Shaklee Yang Sangat Lazat dan Menyelerakan


Buah oren dan nanas yang tinggi kandungan vitamin C ini memberikan anda rasa segar yang  berpanjangan. Ia juga boleh dijadikan sebagai snek yang lazat!

Bahan-bahan: 
3 sudu besar ESP Soy Protein Isolate Powder 
1 cawan nanas 
1 cawan oren 
1 cawan susu rendah lemak 
1 cawan ais

Cara bancuh: 
Masukkan kesemua bahan-bahan ke dalam pengisar, kemudian bancuh sehingga sebati. 


Resipi ESP Shaklee: Smoothie Mangga dan Anggur

Resepi ESP Shaklee Yang Sangat Lazat dan Menyelerakan

Buah manga yang tinggi dengan vitamin serta serat merupakan kombinasi yang terbaik dengan tambahan buah anggur yang mengandungi polifenol, untuk manfaat kesihatan. Minuman yang lazat ini memberi rasa kenyang sehingga ke hidangan seterusnya.

Bahan-bahan: 
3 sudu besar ESP Soy protein Isolate Powder 
1 cawan susu rendah lemak 
½ cawan anggur tanpa biji 
½ cawan mangga  
1 sudu kecil biji chia 
1 cawan ais

Cara bancuh: 
Masukkan kesemua bahan-bahan ke dalam pengisar, kemudian kisar sehingga sebati.


Resipi ESP Shaklee: Smoothie Avocado

Resepi ESP Shaklee Yang Sangat Lazat dan Menyelerakan

Mengandungi kandungan lemak sihat, tekstur avokado yang penuh krim serta lembut menjadikan ia minuman enak dan berkhasiat untuk diminum  sebagai sarapan pagi.  Ia memberikan anda nutrisi yang lengkap serta membuatkan anda berasa kenyang.

Bahan-bahan: 
3 sudu besar ESP Soy protein Isolate Powder 
1 cawan susu rendah lemak 
1 cawan avokado 
1 cawan ais

Cara bancuh: 
Masukkan kesemua bahan-bahan ke dalam pengisar, kemudian bancuh sehingga sebati.


Resipi ESP Shaklee: Smoothie Pisang Oat

Resepi ESP Shaklee Yang Sangat Lazat dan Menyelerakan

Pisang membekalkan tenaga serta sumber kalium yang tinggi kepada badan. Kalium baik untuk jantung dan membantu dalam penyerapan kalsium. Resipi smoothie pisang oat yang lazat ini pastinya membuatkan anda berasa cergas untuk menjalani aktiviti harian.

Bahan-bahan: 
3 sudu besar ESP Soy Protein Isolate Powder 
2 sudu besar oat 
2 pisang (saiz kecil) 
1 cawan susu rendah lemak 
1 cawan ais 

Cara bancuh: 
Masukkan kesemua bahan-bahan ke dalam pengisar, kemudian bancuh sehingga sebati. 


Resipi ESP Shaklee: Smoothie Protein Buah Kurma

Resepi ESP Shaklee Yang Sangat Lazat dan Menyelerakan

Cubalah smoothie yang enak dan berkrim dengan kebaikan kurma di dalamnya. Minuman yang enak ini akan membuat badan anda bertenaga sepanjang hari.


Bahan-bahan:  
3 sudu besar ESP Soy Protein Isolate Powder  
1 cawan susu rendah lemak 
1 cawan ais 
5 biji kurma

Cara bancuh: 
Masukkan kesemua bahan-bahan ke dalam pengisar, kemudian bancuh sehingga sebati. 


Resipi ESP Shaklee: Smoothie Strawberi dan Oat

Resepi ESP Shaklee Yang Sangat Lazat dan Menyelerakan

Manfaat strawberi untuk kesihatan tidak dapat dinafikan. Ia juga  boleh dijadikan sebagai perisa dalam protein smoothie. Dengan tambahan mentega kacang membuatkan anda mahu menghirup sedutan kedua!

Bahan-bahan: 
3 sudu besar ESP Soy Protein Isolate Powder 
1 cawan Strawberi 
1 sudu besar oat 
1 cawan susu rendah lemak 
1 cawan ais

Cara bancuh: 
Masukkan kesemua bahan-bahan ke dalam pengisar, kemudian bancuh sehingga sebati. 


Resipi ESP Shaklee: Smoothie Protein Oreo

Resepi ESP Shaklee Yang Sangat Lazat dan Menyelerakan

Jika anda suka menikmati oreo, ini adalah resepi terbaik untuk anda cuba. Dengan menggunakan biskut oreo, rasa vanila coklat dirasai bersama dengan protein yang sihat & berkhasiat! Smoothie yang enak ini kaya dengan protein dan tenaga.

Bahan-bahan: 
3 sudu besar  ESP Soy Protein Isolate Powder 
1 cawan susu rendah lemak 
2 keping biskut Oreo (Dihancurkan) 
1 cawan ais 

Cara bancuh: 
Masukkan kesemua bahan-bahan ke dalam pengisar, kemudian bancuh sehingga sebati.


Resipi ESP Shaklee: Smoothie Kiwi

Resipi ESP Shaklee Yang Sangat Lazat dan Menyelerakan

Smoothie yang kaya dengan nutrisi ini memberikan anda rasa segar pada hirupan pertama. Ia membekalkan anda protein serta serat yang tinggi dalam  membantu sistem penghadaman. Rasa sekali pasti nak lagi!

Bahan-bahan: 
3 sudu besar ESP Soy Protein Isolate Powder 
1 cawan Kiwi 
1 cawan susu rendah lemak 
1 cawan ais

Cara bancuh: 
Masukkan kesemua bahan-bahan ke dalam pengisar, kemudian bancuh sehingga sebati. 

Wow! Nampak sedap dan lazat sangat. Tak terfikir pun ESP Shaklee boleh dibuat smoothie kan? Jadi, lepas ni bolehlah minum smoothie yang sihat dan berkhasiat ni setiap hari dengan ESP Shaklee :)
Klik untuk lihat Testimoni Pengguna ESP
Tak sabar nak minum ESP Delicious ni?  Jom dapatkan ESP Shaklee hari ini juga di 019.573.3761 atau klik gambar dibawah ini.

Resipi ESP Shaklee Yang Sangat Lazat dan Menyelerakan


Continue Reading

Resepi Sotong Tumis Petai & Manfaat Petai Yang Perlu Diketahui


Resepi Sotong Tumis Petai & Manfaat Petai Yang Perlu Diketahui
Sotong Tumis Petai

Ada yang suka makan
Sotong Tumis Petai ke? Kalau ada, kita geng. Yeay! Rancangan awal nak buat Udang Tumis Petai, tapi di Perlis sekarang bukan musim udang, kalau ada pun harga sedikit mahal, jadi kenalah tukar menu dari udang ke sotong. Maka terhasillah masakan ini.

Oh ya, bercerita tentang petai, sebenarnya masa cuti sempena pertabalan DYMM baru-baru ni, Atul dan anak-anak ikut keluarga abang Atul pergi ke Padang Besar. Masa di Padang Besar, kakak ipar Atul beli 2 ikat petai. Yang mana setiap ikat ada 6 papan dan harga untuk seikat RM5. Murahkan? Mata petai pun bulat-bulat je. Puas tengoknya. Katanya kalau di Ipoh tak dapat harga murah macam tu. 

Keesokan malamnya pula, kawan suami bagi petai berpapan-papan. Alhamdulillah, syukur kami dapat petai percuma. Suami Atul beritahu, belakang rumah kawannya itu banyak pokok petai, kadang-kadang sampai terbuang je petai sebab terlampau banyak.

Resepi Sotong Tumis Petai & Manfaat Petai Yang Perlu Diketahui
Petai Segar dari Pokok. Yang Hitam tu sebab dah terlampau masak.

Banyakkan kami dapat? Yang makannya Atul dengan suami je. haha Jenuh makan petai hari-hari. Makan petai ni, bukan 'shishi' je berbau, mulut pun berbau jugak, tambah-tambah petai mentah. Awak suka makan petai ke?

Menurut KKM, jika kurang selesa selepas makan petai, untuk mengurangkan bau petai boleh cuba tips ini, InsyaAllah sangat membantu mengurangkan bau petai. Tips mengurangkan bau petai adalah:

  • Minum kopi tanpa gula
  • Minum Teh tanpa gula
  • Kumur Air Garam
  • Mengunyah beras

Kakak Atul pun ada pesan, kalau nak bagi hilang bau petai dalam mulut tu, boleh makan terung selepas makan petai. Tak kiralah terung masak apa pun, janji terung.

Tapi apa-apa pun, lepas makan petai wajib gosok gigi, barulah selesa rasanya, bau petai dalam mulut tu berkurangan. Lepas tu jangan lupa minum air masak banyak. Okay.

Walaupun bau petai membuatkan sesetengah individu kurang selesa, namun tiada siapa dapat menafikan khasiat petai.

Jom tengok apa khasiat petai dibawah ini;

Resepi Sotong Tumis Petai & Manfaat Petai Yang Perlu Diketahui
Petai dan khasiatnya

Banyak juga khasiat petai ni kan? Jadi, tak hairanlah kenapa ramai yang suka makan petai ni.

Disebabkan terlalu banyak, suami Atul kata, daripada biarkan petai ni mengering & kecut, lebih baik buat jeruk dan kopek siap-siap simpan dalam peti ais. Kalau dah mengecut nanti, tak sedap rasanya. Maka terhasillah jeruk petai.

Jeruk petai

Okay, berbalik dengan tajuk entri di atas, sebenarnya ini kali pertama Atul masak Sotong Tumis Petai, sebelum-sebelum ni Atul tumis petai dengan udang atau ikan ikan bilis je, jadi lepas makan tadi, wah, sedap juga. Boleh buat lagi ni. Mudah je nak masaknya dan cepat pula tu penyediaannya, bahan-bahan pun apa yang ada kat dapur je.

Jadi, disini Atul nak kongsikan resepi sotong tumis petai simple yang Atul masak tadi.

Bahan bahan:
Sepiring sotong saiz kecil - hiris kecil

Sepiring di pasar malam RM10. 
Petai yang telah dibuang kulit dan dibelah

Resepi Sotong Tumis Petai & Manfaat Petai Yang Perlu Diketahui
Petai yang telah dibuang kulit & dibelah

5 ulas bawang merah**
1/2 biji bawang besar**
3 ulas bawang putih**
Cili secukupnya - ikut nak pedas level mana***
1 asam keping
1 batang serai yang diketuk
Gula secukup rasa
Garam secukup rasa

** & *** kisar
(Bawang dan cili dikisar asing)

Cara memasaknya:
  1. Panaskan minyak dan tumis bawang yang telah dikisar tadi sehingga naik bau.
  2. Setelah naik bau, masukkan cili kisar, dan tumis sehingga benar benar garing, tapi jangan sampai hangit. Nanti pahit.
  3. Masukkan serai - *option*
  4. Masukkan petai dan gula. Kacau seketika
  5. Masukkan sotong.
  6. Akhir sekali masukkan asam dan garam. 
  7. Sesuaikan rasa dan kepekatan yang anda kehendaki. 
  8. Siap!
Kalau ikutkan resepi asal yang Atul Google tu, tak perlu masuk serai. Tapi Atul letak serai untuk bagi bau lagi wangi dan rasa lebih sedap. Jadi, kalau tak letak pun tak apa. Tak ada masalah.

Satu lagi, mengikut resepi asal, Puan Azie tidak masukkan air kerana sotong mengeluarkan air yang banyak, tapi disebabkan masa tumis tadi air sotong sedikit je yang keluar, dan suami Atul pula nak kuah lebih, jadi Atul tambahkan air.

Jadi, untuk dapatkan rasa yang sedap dan lazat sampai makan pun tak sedar bertambah nasi, adjustlah masakan tu sampai rasanya sesuai dengan selera anda.

Oh ya, kalau boleh janganlah lama sangat api tu menyala selepas sotong dimasukkan, nanti sotong kecut tak sedap pula kan? hehe

Selamat mencuba resepi ini & selamat menjamu selera :)


Resepi Sotong Tumis Petai & Manfaat Petai Yang Perlu Diketahui
Tengok budak ni cuba makan petai, lepas makan minta lagi hahaha

Eh, baru teringat nak tanya, ada ke yang tak tahan makan petai? Macam Atul, sebelum-sebelum ni tak tahan makan petai, kalau makan mesti kepala berangin. Jadi, pilihan Atul kalau nak makan petai, mesti ada Ginger Pappermint & Alfalfa Complex. Selepas makan petai, mesti ambil untuk pastikan angin dalam badan tu keluar, baru lah tak sakit kepala.

Resepi Sotong Tumis Petai & Manfaat Petai Yang Perlu Diketahui

Jadi, kalau ada sesiapa yang teringin nak makan petai, tapi tak tahan, boleh ikhtiar dengan dua suplemen ini. InsyaAllah sangat membantu.

Boleh hubungi Atul untuk dapatkan suplemen ini di +60195733761 (http://atulhamid.wasap.my)

---------------------------------------------------------------



LOVE LIFE, LOVE SHAKLEE!
Your Most Wanted SID -Atul Hamid-
ID NO. - 1077444
untuk order dan pertanyaan,
sila add saya di fb saya, Atul Hamid
atau follow IG saya Atul Hamid
atau email di atulhamid88@gmail.com
atau sms (wa) +6019-5733761


Continue Reading

Resepi Donut Mudah, Gebu Dan Sedap

Donut atau Donat? Mana satu yang betul? Hehe sama je maksudnya, iaitu sejenis kuih yang enak dimakan bersama keluarga, yang membezakannya adalah ejaan samada betul atau salah.

Sebelum Atul tulis lagi panjang tentang donut ni, Atul nak tanya, siapa suka makan donut?

Kalau nak tahu, dekat kampung Atul, Donut ini popular dengan nama kuih gelang tau. Nak tahu kenapa? Cuba tengok bentuk kuih donut tu, bentuk gelang kan? Hehe kreatif orang kampung teman. Tempat korang panggil Donut apa? Ada nama lain tak atau kuih gelang juga 😊

Kalau kita cakap je pasal donut, mesti terbayang bentuk gelang, warna keemasan dan bergula. Betul tak? Tapi jangan pelik tau, zaman sekarang ni, donut ada macam-macam jenis. Siap ada donut celup coklat, donut cheese, donut hipster pun ada. Zaman sekarang ni juga, donut ada pelbagai bentuk, tak terikat dengan bentuk gelang je. Setuju kan?

Jom kita tengok gambar donut yang boleh buat kita terliur dan rasa nak makan donut la pulak hehe


Resepi Donut Mudah, Gebu Dan Sedap

Resepi Donut Mudah, Gebu Dan Sedap

Resepi Donut Mudah, Gebu Dan Sedap
Resepi Donut Mudah, Gebu Dan Sedap

Resepi Donut Mudah, Gebu Dan Sedap

Resepi Donut Mudah, Gebu Dan Sedap

Sumber Gambar: Google

Terliur tak? Hehe tetiba rasa nak makan donut kan? Sorry ya. Kalau rasa tak tahan sangat nak makan donut, nanti cari tau. Atau nak lagi best, buat je sendiri. Meh Atul kongsikan resepi donut mudah, gebu dan sedap. Kalau sejuk pun tak keras dan tak liat.


Resepi Donut Mudah, Gebu dan Sedap:

Bahan-bahan:

Resepi Donut Mudah, Gebu Dan Sedap
Sumber: Facebook Shazwani Aika

3 cawan tepung
1 cawan air suam
2 sudu marjerin (keknie guna pelangi) (atul guna planta)
4 sudu besar gula
3 sudu besar susu pekat
1 bungkus yis
Telur 1 biji

Cara penyediaan:

Air suam + gula + susu pekat kacau sampai larut + masukkan yis biar 10 minit

Marjerin tadi cairkan

Pukul telur & masukkan dalam marjerin tadi

Lepastu tu masukkan telur & marjerin dlm bancuhan yis tadi 

Lepastu masukkan semua tadi dalam tepung

Kacau dengan senduk kayu 

Biarkan doh rehat 45 minit

Tutup bekas tadi masa tunggu tu (seperti gambar dibawah)

Resepi Donut Mudah, Gebu Dan Sedap
Sumber: Facebook Shazwani Aika
Resepi Donut Mudah, Gebu Dan Sedap
Selepas 45minit
Sumber: Facebook Shazwani Aika

Taburkan tempat uli dengn tepung dan bentukkan doh

Goreng sampai keemasan

Golekkan dengan gula kastor (Atul kisar gula biasa je)

Siap!

Nak tahu kenapa Atul nak kongsikan resepi donut ni? Sebab ianya mudah, lepas tu, sedap & gebu pulak tu. Lagipun Atul memang tengah cari resepi donut yang simple bahan-bahannya. Jadi, bila baru-baru ni atul tengok facebook, tetiba ternampak kawan shaklee Atul post tentang dia buat donut. Katanya dalam seminggu tu, berulang-ulang anak-anak dan suaminya suruh buat donut. Nampak kesedapan disitukan? Jadi, KekNie pun ada kongsikan resepi donut tu. Nak dijadikan cerita, bahan-bahan pun ada kat rumah, jadinya, mendonut la atul. Hehe

Ni la donut yang Atul buat. Bentuk belakang cerita ya, janji boleh makan. Hehehe. Tapi serius, resepi donut kat atas tu, boleh dapat banyak donut. Disebabkan family atul ada 3 orang je kat rumah ni, jadi donut yang banyak tu, boleh dimakan sampai malam. Dan yang paling best, bila sejuk, tak liat dan keras pun donut tu. Masih lembut lagi. Bestkan?

Resepi Donut Mudah, Gebu Dan Sedap
Donut Lembut dan Gebu

Kalau nak dapatkan resepi original, boleh dapatkan di Facebook KekNie yang cantik ni.

Tapikan, kalau malas sangat nak buat, atau barang memang takda dirumah, tapi nak sangat makan donut, beli je. Lagi mudah. Di pasar malam ada jual, waktu pagi lagi banyak gerai jual kuih muih, tak pun pergi je Big Apple Donuts atau Dunkin Donuts.hehe

Okayla, selamat buat kuih donut.

Oh ya, kalau ada yang nak suplemen Shaklee, jangan malu jangan segan wasap Atul k. Macam mana nak wasap? Klik je gambar kat bawah ni 👇 😊

Resepi Donut Mudah, Gebu Dan Sedap

Terima kasih kerana sudi baca 😘
Babai. #atulhamid


Continue Reading